פרשנות | האם ארה״ב תעזור לאוקראינה להסיר את המצור הימי הרוסי?

ארה"ב שהבינה את הפוטנציאל הטמון בלחימה הימית בזירה, מוכנה להעביר טילי חוף-ים מדגם הרפון ו- NSM לאוקראינה. המצור הימי הרוסי משפיע לא רק על אוקראינה והכלכלה שלה, אלא גם על הכלכלה העולמית, בדגש כלכלות המזרח התיכון ואפריקה

U.S. Navy photo by Fire Controlman Aegis 2nd Class Joshua Shafe | Photo by Marissa Tungjunyatham

ההצלחות המסחררות של חיל הים האוקראיני בפגיעה בשתי אוניות מלחמה רוסיות, הביאה את ארצות הברית להכריז כי היא מוכנה להשמיד את צי הים השחור הרוסי, כך לפי שר הפנים האוקראיני. 

על פי השר, ארה"ב שהבינה את הפוטנציאל הטמון בלחימה הימית בזירה, מוכנה להעביר טילי חוף-ים מדגם הרפון ו- NSM לאוקראינה. טילים אלו לטווחים של 120 ק"מ וו- 200 ק"מ, בהתאמה, צפויים להיות גורם מכריע בלחימה בזירה הימית מול כלי השיט הרוסים, הפועלים בחופשיות יחסית (למרות הפגיעות באוניות הרוסיות), ומייצרות מצור ימי על אוקראינה.

המצור הימי הרוסי משפיע לא רק על אוקראינה והכלכלה שלה, אלא גם על הכלכלה העולמית, בדגש כלכלות המזרח התיכון ואפריקה. אוקראינה היא אחת מספקיות התבואה המרכזיות של אפריקה, וחסימת דרכי הסחר מאוקראינה גרמה לעליית גדולה מאד במחירי הקמח ולקצב אינפלציה גבוה במיוחד.

בכירים בארה"ב ציינו כי טילי החוף-ים צפויים להגיע מארה"ב ובריטניה ישירות או דרך שותפה אירופאית אחרת. אך יחד עם זאת, גורמים בארה"ב מודאגים ממצב בו אמצעי לחימה אמריקאיים יפלו לידים רוסיות על אדמת אוקראינה. 

מאידך, טילי ההרפון הותיקים, תוצרת בואינג, נועדו בעיקרם לשיגור מכלי שיט, צוללות ומטוסים, ומשגרים קרקעיים כמעט ואינם בנמצא, למרות שקיימת תצורה כזו. האמריקאים על פי הדיווח האמריקאי, מחפשים להוציא מערכת נשק ומשגרים מאוניית מלחמה ישנה ולשלבם ברכב שיגור. 

במקביל הצי האמריקאי חתם על חוזה בגובה של כמעט 500 מיליון דולר, מול חברת בואינג לייצור ואספקה של מערכות טילי חוף-ים מדגם הרפון עבור טאיוון. 

אחת המגבלות המרכזיות של טילי ההרפון היא יכולתם המוגבלת לפעול בסביבה ימית בה המטרות פועלות בקרבת איים או בסמוך לחוף, סביבה ימית הדומה במאפייניה לזירת הלחימה באזור אודסה ו"אי הנחשים". באזורים אלו מגבלות ראש הביות המכ"מי של טיל ההרפון מקשה על הפגיעה במטרות. 

באזורים אלו, כמו בזירת הלחימה במערב הים השחור, קיימת עדיפות בולטת לטיל ה- NSM, בו משולב ראש ביות אינפרא-אדום וערוץ תקשורת. הטיל באמצעות אלו מסוגל לייצר הפרדה בין מטרתו לבין הסביבה.

שר ההגנה של נורבגיה הכחיש כל כוונה לספק לאוקראינה טילים מדגם NSM תוצרת חברת קונגסברג הנורבגית. יחד עם זאת, טילים ה-NSM בתצורת החופית שלהם מבצעים בחיל הים הפולני, הנערכת לפלישה פוטנציאלית או תקיפה של הרוסים. 

טילי חוף-ים עשויים להטות את הכף לטובת אוקראינה ולשבור את המצור הימי המוטל עליה מרוסיה. כאמור, מעבר למערכה באוקראינה, שבירת המצור תאפשר גם לאזן את מחירי המזון הבסיסי שמחירם עולה מיום ליום עקב המצור. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית