דיווח: שוב נרקמת עסקה להעברת ריבונות האיים טיראן וסנפיר ממצרים לסעודיה 

כמו ב-2016, שוב עולים דיווחים על עסקה משולשת לגבי שני האיים סנפיר וטיראן השולטים על מצרי טיראן, הפתח למעבר המים לנמלי עקבה ואילת | סעודיה העניקה למצרים ריבונות על האיים בשנת 1950 ומאוחר יותר הם הופרזו כחלק מחוזה השלום בין ישראל לבין מצרים

www.google.com/maps

ממשל ביידן מתווך בחשאי בין סעודיה, ישראל ומצרים בעסקה שעשויה להיות צעד ראשון לנרמול יחסי סעודיה וישראל.

מדובר בכוונה להעביר את הריבונות על שני האיים האסטרטגיים טיראן וסנפיר ממצרים לסעודיה. מקורות אמריקניים וישראליים מסרו ל-AXIOS כי אם יושג הסדר, יהיה זה הישג רב משמעות למדיניות החוץ של ממשל ביידן במזה"ת.

העסקה עדיין לא הושלמה ומתנהלים מגעים רגישים. הבית הלבן מעוניין בהסכם לפני ביקורו של ביידן באזור בסוף חודש יוני, ביקור העשוי להסתיים בביקור בסעודיה.

שני האיים סנפיר וטיראן שולטים על מצרי טיראן, הפתח למעבר המים לנמלי עקבה ואילת. סעודיה העניקה למצרים ריבונות על האיים בשנת 1950 ומאוחר יותר הם הופרזו כחלק מחוזה השלום בין ישראל לבין מצרים. 

הבית הלבן ומשרד ראש הממשלה בירושלים סירבו להגיב לידיעה. ממשל ביידן מאמין שהסדר כזה ייצור אמון ופתיח ליחסים חמים יותר בין ישראל לבין סעודיה, וזה יהיה גם הישג לארה"ב והנמכת המתיחות ביחסי הממשל עם סעודיה.

על פי הסכם השלום ישראל-מצרים שני האיים מופרזים ויש בהם נוכחות של כוח רב-לאומי בהנהגת ארה"ב. איש המפתח מטעם הממשל בדיונים בנושא הוא שליח הבית הלבן למזה"ת ברט מקגרק.

ישראל הביעה הסכמה להפסקת נוכחות הכוח הרב-לאומי, אך דורשת חלופה ביטחונית. ישראל גם עשוייה לתבוע מסעודיה התר לטיסות של מטוסים ישראליים מעל סעודיה וקו טיסות ישיר ישראל-סעודיה, בעיקר לטובת עולי רגל למכה ולמדינה.

לדברי רשת CNN ביידן מתכוון לבקר בסעודיה בתום ביקורו במזה"ת בקיץ, והביקור יכלול פסגה בהשתתפות סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, קטאר, מצרים, ירדן ועירק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית