פרשנות | תר״ש או צל״ש: עוד חיסול בטהרן ועוד ציפייה לעיכוב משמעותי בפעילות איראן 

חיסול נוסף בלב טהרן מיוחס למוסד הישראלי. ושוב עולה השאלה: נניח שהדיווח נכון והמבצע הצליח - איך מודדים את האפקטיביות של החיסול על ציר הזמן? 

פרשנות | תר״ש או צל״ש: עוד חיסול בטהרן ועוד ציפייה לעיכוב משמעותי בפעילות איראן 

bigstock

בימים האחרונים צפו דיווחים אודות חיסול של בכיר משמרות המהפיכה במבצע הרואי בלב טהרן. הדיווח הצית שיח ער ברשתות החברתיות שייחס את החיסול, כמעט באופן אוטומטי, למוסד הישראלי. זאת, בשל מספר חיסולים קודמים בטהרן, של מדעני גרעין, שגם הם יוחסו למוסד. 

שיטת החיסולים אינה חדשה לאנושות באופן כללי או לשירותי ביון בעולם, כולל הישראלי. הרעיון המסדר של שיטה זו הוא שכאשר מוציאים גורם משמעותי ממשוואה מסוימת (פיתוח טילים, גרעין או כטב״מ במקרה שלנו), יכולים להשיג מספר יתרונות. עיכוב פרויקטים עד למילוי השורות. הוצאה מהמשוואה של אדם כריזמטי ויוזם. וכו'׳. מטרה נוספת היא להרתיע את סביבתו של המחוסל ולגרום לפחד בקרבו. 

העניין הוא שהחיסולים המיוחסים לישראל בשנים האחרונות, בספק אם השיגו מטרתם. גם ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, טען שחיסולים לדעתו לא הצליחו לתרום לפונקציית המטרה - עיכוב תכנית הגרעין של איראן. 

מצד שני, ניתן לטעון כי מבצע כה מורכב, עם סיכון חיי אדם וסיכון מדיני בכישלון, לא היה מקבל אישור של ראש הממשלה, אם הוא לא היה ״שווה את זה״. איך מודדים שווי של מבצע חיסול כזה בלב טהרן? ובכן, אם יש סולם מדידה כמותי, הוא נסתר מהציבור. אם. 

יש שיאמרו שלא ניתן למדוד באמת אפקטיביות של חיסולים. אלא שמדובר בהחלטה של הדרגים המקצועיים שלוקחים סיכון מתוך מחשבה שזה יעזור. אין באמת סולם כמותי אוניברסלי. ייתכן שראש אגף אחד במוסד יחשוב שצריך חיסול ומחליפו בתפקיד, באותו סיטואציה, יחשוב שלא. בסוף מדובר בבני אדם. כנ״ל לראש מוסד וראש ממשלה. 

על פי פרסומים גלויים אודות התקדמות תכנית הגרעין האיראנית בשנים שלאחר יציאת ארה״ב מההסכמות, גם אם היה ערך מסוים לחיסולים, הוא בטל בשישים. איראן הצליחה למלא שורות ולחזור לקידום התכנית, תוך ניצול טקטי של העיכוב בחזרה להסכם המקורי. וזה על בסיס נתונים גלויים, ידועים, של כמות צנטריפוגות, חומר בקיע ברמות העשרה שונות ויכולות ייצור של מתכת אוראנים המשמשת גם לפצצה. מאז יציאת ארה״ב מהסכם הגרעין, איראן פועלת כמעט ללא פיקוח מטעם האו״ם.  

לסיכום, גם הפעם החיסול בטהרן מיוחס למוסד בשיח הציבורי. אם אכן נכון הדבר, מדובר בהצלחה מבצעית למוסד בלב טהרן. וכמו בפעמים קודמות, נמתין לראות האם החיסול מעכב מערך צבאי מסוים של איראן. כאמור, לפי הפעמים הקודמות, הסיכוי לכך אינו גדול.