המפכ״ל והיועמ״שית לממשלה נותנים רוח גבית להמשך שימוש בכלים כמו NSO

״משטרת ישראל חייבת כלים טכנולוגיים מתקדמים״, אמר מפכ״ל המשטרה | ״אנו נדרשים לאפשר לגופי האכיפה לעשות שימוש בכלים מתקדמים״, אמרה היועצת המשפטית לממשלה

צילום: משטרת ישראל

״משטרת ישראל חייבת כלים טכנולוגיים מתקדמים״, אמר מפכ״ל המשטרה, יעקב שבתאי, בכנס לשכת עורכי הדין. 

״בעידן הנוכחי, ללא היכולות הללו, אנו עיוורים בהמון תחומים. החזרת יכולות אלו למשטרה, לצד פיקוח ובקרה, הכרחיים תמיד. בוודאי בעת זו. מול עבריינים יותר מתוחכמים. אנו מבקשים להסדיר תחומים בחקיקה״, אמר המפכ״ל. 

סביר להניח כי המפכ״ל לא היה מצהיר בציבור על תמיכתו בשימוש בכלים כמו אלו של NSO, אלא אם הוא בטוח שזה לא יסבך אותו פוליטית. ולכן, מכאן ניתן להסיק כי כלל הטענות שהועלו בתקשורת בהקשר שימוש שאינו על פי הנהלים בכלי זה - העלו חרס. 

בנוסף למפכ״ל, גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, התייחסה לשימוש בכלים מתקדמים (הכוונה לכלי כמו אלו של NSO). ״לפני כ-100 ימים מינתה אותי ממשלת ישראל לכהן כיועצת המשפטית לממשלה. פחות משעה לאחר מכן נכנסתי לדיון מקצועי ראשון״, אמרה בהרב-מיארה. 

״ב-100 הימים שחלפו מאותו דיון ועד היום, אנשיי ואני עוסקים תדיר בסוגיות עקרוניות, רבות ומגוונות. אחד הנושאים המרכזיים שבו אנו מטפלים הוא החובה לאפשר לזרועות מערכת אכיפת החוק, בראשם פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל, להמשיך במאבק החיוני והחשוב בפשיעה החמורה ובשחיתות.

״הפעילות הנחושה של מערכת אכיפת החוק במאבק בפשיעה החמורה ובשחיתות היא חלק מהביטחון הלאומי של המדינה. לשם כך אנו נדרשים לאפשר לגופי האכיפה לעשות שימוש בכלים מתקדמים. זאת, כמובן, בלא לגרוע דבר מההקפדה החיונית על זכויות אדם, וזכויות החשודים והנאשמים.

״אני מחזיקה בדעה כי מערכות ציבוריות, אשר החברה הפקידה בידן כוח שלטוני רב, מחויבות לבחון את עצמן תדיר. הדברים נכונים כמובן גם ביחס למערכת שאני עומדת בראשה. אנו נדרשים לבחינה שוטפת של הצורך בשינויים תפיסתיים, ארגוניים, ואחרים, כדי להתאים עצמנו למציאות המשתנה וכדי להשתפר. 

״קפיאה על השמרים משולה בעיניי להליכה לאחור. ״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית