מאבק משפטי חושף: כך איראן רוכשת בחשאי ספינות אזרחיות ומסבה אותן לספינות מלחמה

פרסום של אתר intelligenceonline חושף מקרה שבו איראן, ככל הנראה, רכשה בחשאי ספינה אזרחית מחברה אמירתית והסבה אותה לספינת מלחמה. החברה האמירתית טוענת כי הספינה ״הלכה לאיבוד״

By Unknown author - http://fna.ir/f1xlp6, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=99689278

בנובמבר 2020 הציג חיל הים של משמרות האיראני, אונייה חדשה - נושאת מסוקים, כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) ומערכות טילים מסוגים שונים. אונייה זו מבוססת על הסבה של אוניית סוחר באורך של כ- 150 מטר. 

תפיסה זו של חיל הים של משמרות המהפכה וחיל הים הסדיר החלה להכות שורשים, ולהביא את שני חילות הים להבנה כי הסבת אוניות סוחר ל"נושאות" מסוקים, תגדיל את המעטפת המבצעית של שני החילות ותאפשר לו לבצע פעילות מבצעית במשימות מגוונת בטווחים ארוכים מאד מהחוף האיראני. 

האונייה המכונה "מקראן"

בינואר 2021 פרסם הצי האיראני, כי הוא הכניס לשירות אונייה חדשה מסוג זה. האונייה המכונה "מקראן", שהוסבה במהלך השנים 2019 ועד 2020, החלה כבר בראשית 2021 בביצוע פעילות מבצעית, ואף הגיעה לפי דיווחים איראניים לקרבת חופי בריטניה והחוף הרוסי בים הבלטי. 

הופעתה של האונייה האיראנית החדשה מלווה בסיפור תעלומה מעניין. 

בשלהי אפריל 2022 לאחר תהליך משפטי מול חברת הביטוח הלאומית של דובאי, אל-בוהאירה (ABNIC), הובסה משפחת סואידי בתביעה משפטית לקבלת פיצויים. משפחת סואידי, הקשורה לבני המלוכה של האמירויות, תבעה את חברת הביטוח על כך שאחת מהאוניות שלה נעלמה.

מהות התביעה: ספינה בבעלות חברת Horizon Energy, חברת שירותי הנפט והנדל"ן ששייכת לראשד אל סואידי - מקורבו של סגן ראש ממשלת האמירויות מנצור בן זאיד אל נהיאן - נעלמה בנובמבר 2020. 

חקירה של בית המשפט במרכז הפיננסי הבינלאומי של דובאי (DIFC) מצאה שהאונייה BETA הגיעה במאי 2019 לאיראן ונשארה שם. בינואר 2021 זוהתה רשמית כשייכת לחיל הים האיראני, אך ששמה הוחלף. 

עד ל"אובדנה הפתאומי" נותרה הספינה בבעלות Horizon Energy, שהוקמה ב- 2017 על ידי מהרה ראשד אל סואידי, בתו של ראשד אל-סוואידי,

הספינה נעלמה? הפתעה!

בעלי הספינה, הופתעו לגלות שפוליסת הביטוח של ABNIC בגובה של 70 מיליון דולר לא מכסה את כלי השיט ש"נעלם" במימי איראן. העובדה שה-BETA, על פי החקירות שלאחר מכן, נתפסה על ידי הממשלה או הצי האיראני, הגיעה כ"הלם" גדול עוד יותר.

ראשד אל סואידי, שהשתלט על Horizon Energy, הוא גם בעל מניות בקרן נור קפיטל, שזכתה לשמצה בשל הגיחות ההרפתקניות שלה לשווקים לא נחקרים, כמו זהב ונצואלי, והשקעות בדמשק ובאפריקה. אף שבראש הקרן עומד עבדול ג'באר אל סייג, היא פועלת בעיקר בפיקוחו של מנצור בן זאיד.

בן זאיד נתון לאחרונה יחד עם כמה מבני משפחתו בצרות, ובמיוחד עם היועץ לביטחון לאומי תחנון בן זאיד אל-נהיאן, לאור פעילותם החוץ-פוליטית אך האולטרה-פיננסית במגזרי הביטחון והנפט. 

זו אינה הפעם הראשונה ש- Horizon Energy מוצאת עצמה במים איראניים בעייתיים. Horizon Energy הייתה אחת מחברות הסחר בנפט הגדולות באיחוד האמירויות הערביות עד תחילת 2010 וברשותה היו שתי חברות בנות בלונדון ובסינגפור וצי של 45 ספינות.

בינואר 2021 נשלל רישיון החברה לייצא לארה"ב על ידי מחלקת המדינה לאור חוזה בגובה של 70 מיליון דולר שנחתם ב- 2010 בין החברה ומשרד הנפט האיראני.

בנובמבר 2012, בית המשפט הגבוה לצדק בלונדון הקפיא את נכסיה של Horizon Energy בבריטניה כאשר אונייה בשם Sharjah Pride, שמומנה בסכום של 28 מיליון דולר על ידי The Royal Bank of Scotland, אותרה בנמל האיראני Bandar-e Emam Khomeini.

סיפורה של Horizon Energy והאונייה BETA הוא דוגמה נוספת לאופן שבו מיישם הצי האיראני את האסטרטגיה האסימטרית הימית החדשה שלו. 

זו מבוססת על לחימה בטווחים רחוקים מהחוף באמצעות פלטפורמות אזרחיות מוסבות, הנרכשות בחשאי, ומשמשות למגוון משימות כולל הגנה אווירית, תקיפה ארוכת טווח ביבשה ובים באמצעות מגוון מערכות טילי שיוט, איסוף מודיעין בטווחים רחוקים, משימות קומנדו ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית