פרשת פגסוס בספרד: ראש שירותי הביון פוטרה כדי לרצות מנהיגים קטלונים - ולשמר את הממשלה

ממשלת ספרד ריגלה אחרי מנהיגים קטלונים שדרשו עצמאות. כעת הם יושבים בממשלה, זה נחשף וראש שירותי הביון פוטרה על מזבח שימור הממשלה. המעקבים היו תחת פיקוח משפטי 

https://www.cni.es/en/about-the-cni/organization-of-the-cni

ראשת שירות הביון של ספרד (CNI) פוטרה על רקע האשמות שהסוכנות פרצה לטלפונים ניידים של פוליטיקאים בכירים ללא הסדרה חוקית. פז אסטבן הודחה מתפקיד מנהלת ה-CNI בגלל שערוריית תוכנות הריגול של פגסוס, כך הודיעה ממשלת ספרד. פרסום של euronews

הסוכנות הואשמה בשימוש בתוכנה של קבוצת NSO הישראלית כדי לרגל אחר הטלפונים הניידים של מנהיגים קטלוניים תומכי עצמאות. גילויים טריים חשפו שהטלפונים של ראש הממשלה פדרו סאנצ'ז ושרת ההגנה מרגריטה רובלס נפרצו בנפרד על ידי כוח "חיצוני" ב-2021.

ה-CNI תחת אש מאז שהואשם בשימוש בפגסוס כדי לפרוץ ליותר מ-60 בדלנים קטלונים ובסקים בין 2017 ל-2020. הקישור ל-NSO נעשה על ידי דו"ח של Citizen Lab שמצא כי המנהיגים האזוריים היו יעדים של התוכנה. Citizen Lab יחד עם אמנסטי עומדים מאחורי הקמפיין לחשיפת לקוחות NSO מסביב לעולם בשנים האחרונות. 

מאוחר יותר הודתה אסטבן כי הסוכנות פרצה לטלפונים של כמה בדלנים קטלונים, אך באופן חוקי ועם סמכות שיפוטית. אסטבן, בת 64, הפכה לאישה הראשונה שעומדת בראש סוכנות הביון ביולי 2019 וכעת היא צפויה להיות מוחלפת באספרנסה קסטליירו.

קודמה ספג ביקורת על כך שלא הצליח ב-2017 להפסיק את ההכנות של בדלנים קטלונים לקיום משאל העם לעצמאות. עזיבתה של אסטבן עשויה לפייס פוליטיקאים קטאלונים, אך ארגונים לא ממשלתיים קראו ליותר שקיפות מממשלת ספרד. 

״לא ברור אם התוכנה שנטען שנעשה בה שימוש היא פגסוס, שלפי NSO נמכרת רק לממשלות כדי לעקוב אחר פושעים ומחבלים", כותבים בtheguardian .

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית