אסד ממנה שר ביטחון חדש פרו איראני

בשאר אל-אסד מינה שר הגנה ורמטכ"ל חדשים. השר החדש ידוע בתמיכתו באיראן ובנוכחותה בסוריה, כאשר המינוי מעלה את השאלה האם יחול שינוי בהתנהלות המשטר בסוריה כלפי הפעילות הצבאית המיוחסת לישראל בסוריה 

https://sana.sy/en/?p=271519

ב-28 באפריל מינה נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, שר הגנה חדש ויומיים לאחר מכן מינה גם רמטכ"ל חדש, שני קצינים בכירים לתפקידי הצמרת בצבא. 

לשר ההגנה מונה לואא' (אלוף) עלי בן מחמוד עבאס, מהעדה הסונית, ולרמטכ"ל מונה לואא' עבד אל-כרים בן מחמוד אבראהים. כן מונה גם סגן רמטכ"ל חדש – לואא' מופיד חסן, ששימש מפקד גיס מס' 1 הערוך מול הגולן, ובמקומו מונה קצין בכיר אחר לתפקיד חשוב זה. הרמטכ"ל וסגנו החדשים הם בני העדה העלאווית.

שר ההגנה החדש הוא יליד 1964, איש שריון שסיים את מכללת הקצינים ב-1985 ושירת כמדריך במכללת השריון בחומץ, בה אף הדריך את האחים בשאר ומאהר אל-אסד. בסוף 2000 עבר להדריך באקדמיה הצבאית העליונה, בה פעל עד סוף 2017.

[שר ההגנה החדש - SYRIA TV | syrianobserver.com]

במהלך השנים גם עלה בדרגותיו וב-2018 הועלה לדרגת לואא'. ב-2021 מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל, בו שימש עד למינויו הנוכחי כשר ההגנה. על פי המקורות השונים הוא נחשב נאמן למאהר אל-אסד, אחי הנשיא, הידוע בנטייתו לאיראנים, וגם לאיראנים שתמכו במינויו לתפקיד.

הרמטכ"ל החדש מונה לתפקיד שלא היה מאויש מאז תחילת 2018 (למעלה מ-4 שנים). הוא סיים את הכשרתו במכללת הקצינים כקצין תותחנים ב-1983. שירת ביחידות התותחנים של דיוויזיית משמר הרפובליקה וכנראה גם בתפקידים בכירים במערך התותחנים והטילים.

על פי המקורות, איוש תפקיד הרמטכ"ל מחדש נעשה בהסכמת הרוסים, שעל פי מידע קודם מנעו את איושו מאז, כנראה מתוך מטרה להדק את שליטתם בצבא בתחומים השונים.

יצוין כי מבין שלושת המינויים, רק סגן הרמטכ"ל החדש מגיע מתפקידי פיקוד בשדה, כמפקד דיוויזיה ומפקד גיס, הערוכים מול חזית הגולן. 

שר ההגנה החדש – שינוי כיוון של המשטר?
מינוי שר הגנה חדש הפתיע במידה מסוימת את התקשורת העוקבת אחר הנעשה בסוריה, שכן זה השינוי היחידי שנערך בממשלה הנוכחית, מבלי שהתבצע בה שינוי נרחב יותר, או ללא החלפתה בממשלה חדשה, כפי שהיה במקרים קודמים.

על רקע זה עלתה השאלה האם שר ההגנה הקודם, עמאד (מקביל לרב אלוף) עלי עבדאללה איוב, ששימש בתפקיד זה מאז 2018, הודח, או סיים את תפקידו ופרש לאחר שירות ארוך (מאז 1971) בשל גילו (בן 70).   

שר ההגנה החדש, החמישי בתפקיד זה מאז פרוץ מלחמת האזרחים במדינה במרץ 2011, הועלה גם הוא לדרגת עמאד בהתאם לתפקידו ולמעמדו החדש. בתקשורת הערבית עלו סימני שאלה לגבי העיתוי והסיבות למהלך זה, מתוך ידיעה שהשר החדש אינו מוכר בין הקצינים הבולטים והמשפיעים במערכת הצבאית הסורית.  

על פי מספר מקורות, במהלך מלחמת האזרחים פיקח הקצין הזה על קרבות שונים מול האופוזיציה, בעיקר בסביבת דמשק ובאזורי חאלב ואידליב, ואף נפגע באחד מהם ב-2016, בו נהרגו ונפצעו כ-180 קצינים ואנשי כוחות המשטר על ידי מורדים מכוחות האופוזיציה של "צבא האיסלאם".

מאידך, מציינים גורמי אופוזיציה למשטר, כי הוא לא נטל חלק במהלך מלחמת האזרחים במבצעים נגד העם הסורי, וכי הוא ניסה לשמש מתווך בין כוחות המשטר והמיליציות שפעלו עימו, לבין כוחות האופוזיציה. היו אף כאלה שציפו לעריקתו מהצבא בשל התרחקותו מהלחימה נגד העם ומהשחיתות.

למרות זאת, הוא ספג ביקורת רבה, בעיקר מתושבי אזור החוף מהעדה העלאווית, שהדגישו את השתייכותו לעדה הסונית. יש לציין כי גם בעבר היו שרי הגנה שהשתייכו לעדה הסונית וגם לעדה הנוצרית ולא לעדה העלאווית.

על פי פרשנים העוקבים אחר הנעשה בסוריה, מציין מינוי שר ההגנה החדש שלב חדש, בו עובר המשטר הסורי מהיותו קרוב לרוסיה ולהשפעתה, לאיראן ולהשפעתה. זאת מאחר ששר ההגנה הקודם היה ידוע בעמדתו הפרו-רוסית, הרי שהשר החדש ידוע בתמיכתו באיראן ובנוכחותה בסוריה, וכי זו כנראה הסיבה העומדת בבחירתו לתפקיד, תוך העדפתו על מועמדים אחרים.

לדבריהם, השר הקודם תמך בין השאר בגיוס מתנדבים בסוריה, כדי שיילחמו לצד רוסיה במלחמתה באוקראינה, דבר שהכעיס מאוד את האיראנים, שביקשו להחליפו באחד מחמישה מועמדים שהציעו לבשאר לשם כך, כשהם מציגים את תמיכתם המלאה בקצין שנבחר לתפקיד.

על פי תזה זו, המשטר מנסה באמצעות מינוי זה, גם להצביע כי המינויים שהוא מבצע בצבא אינם תמיד עדתיים. וכי מאז פרוץ המלחמה בסוריה בשל המהפכה שפרצה במדינה נגד שלטון אסד, ובעיקר מאז החלה המעורבות הזרה בה, הפך הממסד הצבאי הסורי מפוצל.

קצינים רבים, במיוחד אלה בדרגים הגבוהים, גילו נאמנות כלפי טהרן או מוסקבה, כאשר רבים מהם מקבלים יותר הנחיות ופקודות מבסיס האוויר הרוסי בחמימים, או ממרכז הפיקוד של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה, מאשר מהפיקוד הסורי הישיר שלהם. 

השפעה אפשרית של המלחמה באוקראינה על הנעשה בסוריה
יצוין כי המינויים החדשים הנוכחיים בצמרת הצבאית בסוריה נעשו במועד חריג ולא באחד משני המועדים הקבועים בצבא – 1 בינואר ו-1 ביולי – כפי שהיה מקובל עד כה.

זאת, כאשר רוסיה עסוקה ראשה ורובה בלחימה באוקראינה, כאשר המקורות הסורים כבר הצביעו כי בשל כך חל צמצום בפעילות הרוסית בסוריה, ובמעורבות רוסיה בנעשה במדינת החסות שלה (ראו מאמרי מה-15 במרץ 2022).

יתכן שהדבר יכול להסביר את הסכמת מוסקבה לאייש מחדש את תפקיד הרמטכ"ל בצבא הסורי, אותו עיכבו מאז 2018 (ראו מאמרי מה-10 ביוני 2021).  

נראה שהרוסים היו מוכנים הפעם לוותר על עמדתם לגבי איוש תפקיד הרמטכ"ל, ולאפשר לסורים למנות סוף סוף רמטכ"ל חדש לצבאם, במקביל לשר הגנה חדש, ובכך לסיים את המצב הלא רצוי של הקפאת התפקיד החשוב כל כך לתפקוד הצבא.

זאת, מאחר שבמרכז עיסוקם בעיתוי הנוכחי עומדת המלחמה הקשה שהם מנהלים באוקראינה, וכל תשומת ליבם נתונה לזירה זו ולא לזירה הסורית, ולכן הם היו מוכנים לאפשר לסורים עצמאות גדולה יותר בניהול צבאם מאשר בעבר. 

פועל יוצא מכל המצב החדש שנוצר בשל המלחמה באוקראינה, הוא ניצולו ע"י הגורמים הסורים שהם בעלי בריתם של האיראנים, ובראשם מאהר אל-אסד, אחי הנשיא, הידוע בתמיכתו בהם.

גורמים אלה מיהרו לבצע את המינויים החדשים, ולחזק בכך את השפעתם על הצבא ועל הנעשה במדינה, ובכלל זה ביחס למדיניותם מול ישראל, שהוכתבה עד כה לסורים בעיקר ע"י הקרמלין, שגם דאג לשגר מסר למשטר בדמשק ע"י שליחו המיוחד של הנשיא פוטין, אלכסי לאברנטייב, בנובמבר 2021, שמוסקבה מתנגדת ל"צעדים כוחניים" כנגד פעילותה של ישראל בסוריה.

כן הזהיר השליח הרוסי את האיראנים מתגובה נגד מטרות אמריקאיות בסוריה (ראו מאמרי מה-25 בנובמבר 2021). יתכן שמינויים חדשים אלה יבטאו שלב חדש בהתנהלות המשטר בסוריה בעיקר בתחום הביטחוני, ובמדיניותו מול ישראל, בהקשר של התקיפות המיוחסות לה על יעדים בשטח סוריה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית