עצמאות 74 | בכיר מוסד לשעבר: ״המודיעין היום יכול לחדור לאויב באמצעים דיגיטליים וסייבר - אלו יכולות שלא היו בעבר״

אמנון סופרין, לשעבר בכיר במוסד, אומר לקראת יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל כי השיפורים ביכולות המודיעין מאפשרים היום לצפות מלחמות טוב יותר. ״אלו יכולות שלא היו בעבר״, מסביר סופרין. מיוחד 

אילוסטרציה. תמונה: דובר צה״ל 

לפני הפלישה לאוקראינה זימן אליו פוטין את שני ראשי המודיעין שלו, ראש ה-FSB, שירותי הביטחון הפדרלי של רוסיה (לשעבר קג"ב) ואת ראש אגף 5, האחראי על 'המדינות השכנות' לרוסיה.

ראש אגף 5 פתח ודיווח לפוטין שארגונו ערך סקרים והתמונה היא שהתמיכה בזלנסקי באוקראינה נמוכה, יקבלו את הצבא הרוסי בלחם ומלח, תוך כמה ימים האוקראינים יתרסקו, המערב לא יתערב. תוך ימים הכל יסתיים.

ראש ה-FSB התערב והזהיר את פוטין מפלישה לאוקראינה ומנה את נימוקיו. פוטין נכנס בו בברוטליות והשתיק אותו כדי לנטרל כל התנגדות לתכניות הנשיא.

את הסיפור הזה סיפר לישראל דיפנס אמנון סופרין, תא"ל בדימוס, מי שהיה קמ"ן בחטיבות ובפיקוד מרכז, ממייסדי מודיעין שדה, קצין המודיעין של המוסד ובכיר באלתא. מסקנתו של איש המודיעין הוותיק: "פוטין לא רצה לשמוע את תמונת המצב האמיתית.

״הוא נטרל התנגדות לכוונות שלו, ומה שקרה וקורה באוקראינה אנו רואים היום. כשתמונת המצב מעוותת, 'הצליח' פוטין ללכד את האוקראינים, חיבר את הלאומנות שלהם עם היכולות הצבאיות, ועכשיו אוקראינה היא מדינה עם נשק וציוד מערביים".

יכולות המודיעין של ארה"ב

סופרין מציין לשבח את יכולות המודיעין של ארה"ב לקראת מלחמת אוקראינה, שילוב של טכנולוגיות – סיגינט, אלינט ויומינט, קבלת מידע מתושבים באוקראינה, כל אלו נתנו לאמריקניים תמונת מודיעין נכונה ומוקדמת על כוונות פוטין לפלוש לאוקראינה.

המודיעין האמריקני היה הראשון שהבין שמשלוח 30,000 חיילים לא יכול להיות לצורכי תרגיל, כששולחים להם גם בית חולים שדה ומנות דם. אלו הכנות לפלישה, ואת זה למדו האמריקנים והבריטים מתמונות מודיעין. 

"אפשר ללמוד מזה על השינוי האדיר שעבר המודיעין ב-15 השנים שחלפו. לרשות המודיעין היום עומדות יכולות דיגיטליות וסייבר, המאפשרות לחדור פנימה אל היריב/האויב ולשאוב דברים שבעבר אי אפשר היה להגיע אליהם.

"הרשתות החברתיות: בעבר הן היו זניחות כמקור מודיעיני.  היום אפשר לגלות בהן סימנים לכוונות לפצע פיגוע. מישהו רומז איכשהו על כוונה לצאת לפיגוע. הרשתות החברתיות הן היום סל מקורות חשוב.

"היתוך המידע: בעבר הכל היה ידני. איש המודיעין חיבר עשרות, מאות או אלפי פיסות מידע כדי ליצור לעצמו תמונה כוללת. היום יש מערכות טכנולוגיות שעושות את זה. יכולות קריאה ועיבוד מידע בעזרת BIG DATA הן אדירות. 

״ניתן לברור ולמיין מאות אלפי ידיעות, להוציא את הידיעות הרלוונטיות, המסומנות והמועדפות, ואלו הן מערכות סינון המידע. טכנולוגיות 'ביג דאטה' מביאות לתוצאות מדהימות בעבודת המודיעין בצה"ל ובגופי הביטחון". 

האתגר האיראני

מדינת ישראל וארגוני המודיעין שלה מאותגרים היום על ידי מגוון רחב של תחומים. החל ממודיעין על מה שמתרחש באיראן וכלה במודיעין מוקדם על אדם בודד שעובר את הגדר במכוניתו והולך לבצע פיגוע בבני ברק. סופרין בקיצור וללא פירוט על איראן: "אנו יודעים מה נעשה שם אפילו ברמה טובה, כולל במה הם מתקדמים יותר או פחות, ולא אוסיף.

"תחומי מודיעין רלוונטיים נוספים: "אני צריך מידע על משלוחי נשק מאיראן לסוריה כי אני רוצה לפגוע בו או למנוע את יציאתו לדרך. זה דורש מודיעין נקודתי, סופר-רלוונטי כי מדובר בסיכול העברת נשק לחיזבאללה.

"כל אלו הם עולמות תוכן חדשות שהם נחלת המודיעין. פעם עסקנו במודיעין בצבא המצרי ובצבא הסורי. היום עוסקים בכמה וכמה ארגוניים לא-מדינתיים עם יכולות צבאיות כמו חמאס וחיזבאללה. כל מה שמתרחש בלבנון הוא רלוונטי, בלבנון יש שחקנים חדשים שצריך להתייחס אליהם ולדעת.

"תימן לא העסיקה אותנו בעבר. היום נמצאים שם החות'ים שיש להם מל"טים שתוקפים את סעודיה והם יכולים גם לתקוף אותנו. הנה עוד זווית שבעבר לא נגענו בה. לכן, צריך לבנות יכולות גמישות שיתנו מענה לכל הכיוונים, וזו מלאכה מרובה עם הרבה שותפים כדי להגיע לידי מוצר מודיעיני מדויק".

בעברו מילא אמנון סופרין תפקידי קמ"ן בחטיבות. אלו אמצעים עומדים היום לרשות קמ"ן של חטיבה לוחמת ומתמרנת?

"פעם היה הקמ"ן נשען על דיווחים של כוחותינו שהיו במגע עם האויב, קיבל מידע מפלוגת הסיור החטיבתית והשתמש במשקפת שלו כדי לראות. היום כמעט ואין עוד מקום לדיווחים מסוג 'אני רואה שלושה כבדים נעים מולי'. הקמ"ן יקבל חומר דיגיטלי מאמ"ן בצורה ממוחשבת ישר לנגמ"ש. חומר שיכלול תמונת מצב, איכונים מדוייקים ומפורטים עד נ"צ של מטרות. 

"הקמ"ן יכול לספק למח"ט שלו הרבה מידע מעובד מהרמה הממונה על שינויים בשטח, היערכות כוחות אויב, מידע שמגיע מרחפנים טקטיים, מ'רוכב שמים' ומאמצעי תצפית, ראייה וחוזי, צילום אווירי וקרקעי נוספים. לרשותו עומדות יכולות איסוף שהתעבו. זה עולם שונה לחלוטין מהימים שבהם כלי העבודה העיקריים של הקמ"ן היו מכשיר קשר ומפה שעליה סימונים טקטיים צבעוניים. היום מתקבל רוב החומר און-ליין. זה עולם אחר".

סופרין מבחין במה שהוא מכנה 'היסטריה באירופה' בנושאי התעצמות בהתחמשות, רכש צבאי והתעצמות תקציבי ביטחון. "ביבשת יש חשש אמיתי בעקבות הפלישה הרוסית. צבאות אירופה רואים מה מתרחש באוקראינה ומבינים שהם יזדקקו להמון טילי נ"ט, או למל"טים תוקפים, חימושים משוטטים״, מסביר סופרין. 

"האוקראינים נלחמים בצורה היברידית: שילוב של תקיפות של כוחות צבא עם לוחמה דמויית גרילה, הצבת מארבים חמושים, וכך הם פוגעים בצבא הרוסי. לדעתי זה דורש מחשבה ותפיסות חדשות בתעשיות שמייצרות את הכלים הללו. מדינה אירופית יכולה להחליט לא לקנות טנקים אלא להשקיע בהצטיידות בחימוש משוטט או בכמויות גדולות של נשק נ"ט, שבעזרתם, ובעזרת המוני כטמ"מים, האוקראינים עשו שמות בשריון הרוסי. 

״לכל אלו צריך מודיעין טוב, אמין ומהיר. ״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית