שר המשפטים: הפשיעה החמורה והפשיעה המאורגנת - בעיה מספר אחת של מדינת ישראל

״מה שראינו ברהט השבוע זה בלתי נתפס. לא יכול לקרות. זה רק קצה קרחון שאנחנו רואים אותו מדי פעם, אבל זו מציאות חיים להרבה מאוד אזרחים במדינת ישראל, שאנחנו לא יכולים לקבל.״

שר המשפטים: הפשיעה החמורה והפשיעה המאורגנת - בעיה מספר אחת של מדינת ישראל

תמונה: לשכת שר המשפטים

השר סער: ״אני רואה את האלימות, הפשיעה החמורה והפשיעה המאורגנת כבעיה מספר אחת של מדינת ישראל. זה מטריד אותי יותר מכל איום חיצוני אחר. הבסיס לפתרון חייב להיות עליה בשיעור הפענוחים של הפשיעה החמורה. הענישה בעבירות אלימות, ירי, נשק ופרוטקשן חייבת להיות מחמירה ומרתיעה. ״

סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער בכנס לשכת עו"ד הדין במחוז חיפה מתייחס לאלימות ולפשיעה בחברה הערבית: "אנחנו בתקופה קשה שהיא תולדה של הרבה מאוד שנים של הזנחה, במובן של ריבונות, משילות, שלטון החוק. 

״שלטון החוק זה לא מושג אמורפי של פסקי דין. שלטון החוק זה האם המדינה שולטת או הפושעים שולטים. בחלקים גדולים של הארץ הריבונות של המדינה מאותגרת.  יש לנו מחויבות לכל האזרחים לביטחון אישי ולקיום חיי שגרה. והיום זה בסימן שאלה.

״מה שראינו ברהט השבוע זה בלתי נתפס. לא יכול לקרות. זה רק קצה קרחון שאנחנו רואים אותו מדי פעם, אבל זו מציאות חיים להרבה מאוד אזרחים במדינת ישראל, שאנחנו לא יכולים לקבל.

״אני רואה את האלימות והפשיעה המאורגנת כבעיה מספר אחת של מדינת ישראל. זה מטריד אותי יותר מכל איום בטחוני חיצוני, ואני יושב בקבינט המדיני בטחוני ומכיר היטב את בעיות הבטחון הלאומי.

״יושבים פה שופטים ופרקליטים. הם יודעים – שינינו בתקופה האחרונה הרבה מאוד דברים. זה נמצא בלב העשייה. זה מועדף ומתוקצב אחרת. אנחנו מבינים את חומרת הבעיה. הובלתי את חקיקת חוק עונשי מינימום בעבירות נשק בלתי חוקי. חוקקתי את החוק שמאפשר לבתי המשפט הכלכליים לעסוק בעבירות כלכליות, כולל עבירות הלבנת הון ועבירות מס כבדות. ויש עוד חוקים רבים בקנה.

״הבסיס חייב להיות עליה בשיעורי הפענוח של הפשיעה החמורה. גם פה אנחנו צריכים לעשות מספר שינויים. ולשם כך הבאתי את חוק החיפוש שעבר בקריאה ראשונה, שנותן למשטרה במקרים מסוימים, בהוראת שעה, את האפשרות לעשות חיפוש גם ללא צו שיפוטי כדי למנוע השמדה או העלמה של ראיות בפשעים חמורים. 

*מערכת השפיטה צריכה לנקוט יד קשה - ענישה מחמירה ומרתיעה בעבירות אלימות, נשק בלתי חוקי, פרוטקשן, ירי – אלו עבירות שצריך לטפל בהן בצורה הקשה ביותר. יש שורה של פסקי דין מהעת האחרונה של בית המשפט העליון בכיוון ברור של החמרה בעבירות הנשק. ״

אולי יעניין אותך גם