יותר גרוע ממשבר הקורונה: ועד משרד הביטחון מעכב תשלומים לספקים - וחלק מעובדי הספקים בסכנת פיטורים 

ועד משרד הביטחון החליט לעכב תשלומים לכלל הספקים החל מה3.4. ספקים קטנים טוענים: ״הבנקים לא נותנים הלוואות למימון העיכוב בתשלום ואנו נדרשים לממן אשראי חוץ בנקאי יקר. זה יכול להוביל לחדלות פירעון ופיטורי עובדים. ״

 

יותר גרוע ממשבר הקורונה: ועד משרד הביטחון מעכב תשלומים לספקים - וחלק מעובדי הספקים בסכנת פיטורים 

שר הביטחון, בני גנץ. צילום: אלעד מלכה

בשונה מדברי ועד משרד הביטחון מתחילת אפריל (3.4) תחילת מועד העיצומים מול האוצר, מעוכבים כלל התשלומים המגיעים לספקי המשרד החל מאותו תאריך (ולא רק חשבוניות שנשלחו למשרד לאחר מועד זה). למעט ספקים בודדים שמקבלים אישור תשלום מוועדת חריגים במשרד. 

כלומר, כל ספק שהגיש חשבוניות טרם מועד העיצומים וזכאי לתשלום לאחריו - לא מקבל תשלום. כך גם ספקים שהגישו חשבוניות לאחר מועד זה, וממתינים לתשלום (רלוונטי בעיקר לחשבוניות שוטף 30 שאמורות להיות משולמות בתחילת חודש מאי). אם העיצומים ימשכו, כך יותר ספקים צפויים להיכנס למעגל אי התשלום מצד משרד הביטחון.  

שיא הציניות של ועד המשרד, סביב ניצול ספקי משרד הביטחון, היא שאת המשכורות שאותם ספקים צריכים לשלם לעובדים שלהם, הספקים לא יכולים לעכב על פי חוק. כלומר, הספק נכנס לחוב בשל הפער בין תשלום משכורות לבין קבלת הכספים מהמשרד. בצורה כזו, ועד משרד הביטחון מנצל את החוק הישראלי, בצורה צינית, על מנת לא לפגוע בשכירים המקבלים משכורות ממשרד הביטחון בעקיפין - תוך פגיעה ישירה בספקי המשרד, אלו המשלמים את המשכורות. 

הספקים, כמובן, כפופים לחוק וסופגים על גבם את ההתנהלות הצינית של ועד משרד הביטחון. עם זאת, שיחות עם ספקים של המשרד, מעלות נקודה נוספת - אם העיצומים יפגעו, ייתכן שעובדים יפוטרו. 

״עיכוב בתשלומים לספק קטן משמעותו המיידית פגיעה ישירה בעובדים. לא ניתן לקבל אשראי ולכן יש אופציה של הלוואות חוץ בנקאיות ברביות מטורפות שלא לומר עולם תחתון או פיטורים מיידים של כוח העבודה״, מסביר ספק קטן של משרד הביטחון שביקש להישאר בעילום שם. 

״משמעות עיצומים כאלו יכולה להגיע אף לסגירת החברה וחדלות פירעון. אנו, כספקים קטנים, גם קונים מספקים קטנים מקומיים אחרים. לכן, המשמעות היא פגיעה בעוד מעגלים של ספקים קטנים, מעבר לאלו שעובדים ישירות מול משרד הביטחון. 

״הבנקים לא נותנים אשראי לחברות הקטנות ומי שמשרד הביטחון לקוח מרכזי שלה לא תוכל להמשיך ולהתקיים. זה משבר פיננסי גרוע מהקורונה. אנחנו כלי משחק בידי ועד משרד הביטחון, אין לעיצומים האלו שום ערך אחר. ובשונה מספקים גדולים של המשרד, כמו אלביט, רפאל או תעשייה אווירית, אין לנו כוח מיקוח מול מנכ״ל משרד הבטחון או השר. אצל הספקים הגדולים, המנכ״ל יכול להפעיל מנופים על המשרד. ״ 

אזכיר כי הכספים שמשרד הביטחון חייב לספקים, כדין, אלו כספי מיסים. אלו אינם כספים אישיים של אנשי ועד משרד הביטחון. כיצד קורה שקומץ אנשים משתמש בכספי מיסים כאילו הם שלו? זו שאלה פתוחה למנכ״ל משרד הביטחון ושר הביטחון. כמו גם למערכת המשפטית בישראל. 

בינתיים, מנכ״ל המשרד ושר הביטחון שומרים על שתיקה בנושא. משרד האוצר מבחינתו לא מוכן להישבר לנוכח האיומים של ועד משרד הביטחון. וכך קורה, שמאות ספקים של משרד הביטחון, והספקים שלהם, והעובדים של כל הספקים הללו, צפויים להיפגע ככל שהעיצומים ימשכו. 

אולי יעניין אותך גם