המדיום הוא המסר – עכשיו גם ספר

דניאל רוזן, המדיום הוא המסר: התקשורת בישראל, הוצאת כרמל, 2022

באדיבות הוצאת כרמל

הספר מתייחס לענף התקשורת - דואר, תקשורת המונים, שירותי בזק ואינטרנט - בהיבטים התפעוליים שלו משלטון המנדט עד ימינו אלה, עם תדרי הדור החמישי והסיבים ואפילו על התקשורת ברשות הפלסטינית.

זה ספר ראשון מסוגו המתאר כיצד השתלבה מדינת ישראל במהפכת התקשורת הגלובלית, מהשינויים הדרמטיים שעברו על האנושות במאה העשרים, וההשפעה המהותית ומרחיקת הלכת שלה על עיצוב החיים המודרניים בישראל.

המחקר מקיף תיאור וניתוח של השינויים המבניים והליברליזציה שהממשלה הובילה במהלך השנים בענף התקשורת לענף כלכלי מוביל וחשוב במשק הישראלי. הזדמנויות טכנולוגיות ושינויים ארגוניים היו מנוף להתחדשות וצמיחה, להפרטת שירותים ממשלתיים כושלים וליצירת ענף תחרותי בשליטת גופים עסקיים, לתועלת החברה והכלכלה בישראל ולהגדלת הכושר התחרותי שלה בשוק הגלובלי.

מעניין בניתוח זה כי תעריפי התקשורת בישראל הם מן הנמוכים במדינות ה OECD. נתון אחר, מעודד פחות, הוא הכמות הגדולה של תלונות צרכנים ותביעות ייצוגיות. ענף שירותי התקשורת מופיע שנה אחר שנה בראש תלונות הציבור לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

הספר כולל גם תמונות רבות מתולדות אמצעי הקשר במדינה מראשיתה, ויכול לשמש גם מקור היסטורי טוב למתעניינים בהתפתחות התרבותית והחברתית שתרמה התקשורת.

המחקר נעשה בידי אל"מ בדימוס דניאל רוזן, לשעבר מנכ”ל משרד התקשורת, וקצין בכיר בחיל הקשר והתקשוב, ממובילי ענף התקשורת במשך שנים רבות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית