מאז הפיגוע בבאר-שבע: 5,815 פניות של גורמי הביטחון להסרת תוכן מסית או תומך טרור מהרשתות

הרוב המכריע של הפניות שהתקבלו בפרקליטות (כ-3,300) נוגע לפרסומים שבוצעו בפייסבוק, וכ-87% מהם הוסרו

bigstock

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה טיפלה בשלושת השבועות האחרונים, מאז הפיגוע בבאר-שבע ב-22 במרץ בו נרצחו ארבעה ישראלים, בכ-5,815 פניות של גורמי הביטחון להסרת תוכן מסית או תומך טרור מהרשתות החברתיות השונות.

מאז הפיגוע בבאר-שבע ובעקבות הפיגועים שהתרחשו לאחר מכן, החלה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ביחד עם גורמי הביטחון, בריכוז מאמץ ייחודי לצורך הסרה וחסימה של פרסומים שיש בהם הסתה לאלימות, הסתה לטרור, שבח למעשי טרור וכיו"ב, שהציפו את הרשתות החברתיות בתגובה לפיגועי הטרור.

לפי הערכת מערכת הביטחון, הנסמכות גם על ניסיון מפיגועי טרור וגלי טרור קודמים, הפרסומים ברשת עלולים להוביל להסלמה של גל הטרור הנוכחי ולעודד פעולות טרור עממיות או חקייניות.

פעילותה של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מתנהלת בימים אלה מסביב לשעון, במטרה למנוע הפצה של תכנים כאמור. צוות הסרת התכנים של המחלקה מרכז את פניות גורמי הביטחון, בוחן אותן בהתאם לנהלים ומדווח לרשתות החברתיות בהן מופצים הפרסומים, לרבות פייסבוק, טיקטוק, טוויטר, יוטיוב וטלגרם, על מנת שאלו יוכלו לבחון את הפרסומים ולהסירם ככל שהם מפרים את תנאי השימוש של חברות אלו.

במקביל, נוהלו במחלקה שיחות עם גורמים רלוונטיים בקרב הפלטפורמות המקוונות הגדולות על מנת להבטיח מענה מהיר לפניות דחופות, וכן על מנת להבטיח את התמודדותן של הפלטפורמות עם כמות פניות גדולה מהרגיל.

כאמור, מאז ה-22 במרץ טיפלה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה בכ-5,815 פניות מגורמי הביטחון. לאחר בחינת הפניות עלה כי כ-3,900 מהן נוגעות לפרסומים המכילים תוכן מפר חוק, המהווה סיכון ממשי לביטחון הציבור וכן מפר את תנאי הפלטפורמה החברתית בה פורסם.

פרסומים אלה דווחו למפעילי הפלטפורמות בבקשה לצמצם את חשיפתם או להסירם לחלוטין. נכון להיום, כ-2,950 פרסומים הוסרו מהרשת וכ-491 ממתינים לבחינתן של הפלטפורמות השונות.

הרוב המכריע של הפניות שהתקבלו בפרקליטות (כ-3,300) נוגע לפרסומים שבוצעו בפייסבוק, וכ-87% מהם הוסרו. כ-770 פניות נוגעות לפרסומים בטיקטוק, כאשר כ-84% מהם הוסרו. כ-620 פניות עסקו בתכנים שפורסמו באינסטגרם שבבעלות פייסבוק ו-85% מהתכנים הוסרו.

לגבי טוויטר, התקבלו כ-980 פניות ו-30% מהתכנים הוסרו. 109 פניות הועברו בנוגע לסרטוני יוטיוב, פלטפורמת הווידיאו של גוגל, וכ-90% מהתכנים הוסרו.  

במסגרת זו טופלו הן דפים או חשבונות המזוהים עם ארגוני טרור, והן תכנים שהעלו משתמשים פרטיים שביקשו להביע הזדהות עם ארגוני טרור שונים. כמו כן, המחלקה טיפלה גם בנעילת חשבון של אחד מנרצחי הפיגועים, לאחר שחשבון האינסטגרם שלו הפך לבמה להסתה ושבח לפיגוע שבו נרצח.

מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, עו"ד ד"ר חיים ויסמונסקי: "נכון לעת הזאת, הפעילות במהלך שלושת השבועות האחרונים מייצגת עלייה של פי שמונה בנפח ההסתה והתמיכה בפעילות טרור ברשתות החברתיות, לעומת הכמות המועברת לבחינת המחלקה בשגרה.

״השאיפה היא שהרשתות החברתיות יגיבו לדיווחי המחלקה, הנוגעים לפעילות שיש בה כדי לסכן באופן ממשי את ביטחון הציבור, תוך שעות בודדות ואף דקות, וזאת בהתאם לסטנדרט שאליו שואפות בימים אלה מדינות האיחוד האירופי.

״ההערכה, הנסמכת על ניסיון עבר טראגי, היא שתכנים תומכי טרור בעלי תפוצה ויראלית יכולים להוביל לביצוע פיגועים נוספים על-ידי צרכנים של אותם תכנים, ולכן הציפייה הברורה היא שככל שתוכן כזה מאותר ומדווח לפלטפורמות המקוונות – הן תגבנה באופן המהיר ביותר האפשרי, על מנת שלא לתרום, גם אם בדרך פאסיבית, להמשך ההתפשטות של התכנים האסורים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית