דעה | ביידן צדק - פוטין הוא פושע מלחמה

השבוע למד העולם פרק נוסף בפרקטיקה הרוסית של ביצוע מעשי זוועה - הרג, אונס והתעללות באזרחים תמימים. מעשי הזוועה הם חלק מהתרבות הרוסית עוד מימי סטאלין ואף קודם. כך גם השקרים לאחר מכן. העולם נדרש להעניש את פוטין - בידוד כלכלי, פוליטי ותרבותי מלא

Credit: Vadim Ghirda, Stas Yurchenko, Rodrigo Abd, Alexey Furman, Wojciech Grzedzinski.

מקרינים בטלוויזיה סרט על אסון הכור הגרעיני בצ'רנוביל (אוקראינה). 26 באפריל 1986.לפני 36 שנים. רלוונטי לענייננו הוא מה שקרה אחרי התפוצצות הכור. 

תוך שעות התארגנה מערכת ענקית של שקרים, דיס-אינפורמציה, הודעות כזב לציבור הרוסי ולעולם. גנרלים משקרים, פוליטיקאים מסתירים ומעוותים את האמת, איפול מלא על מה שאירע באמת, מדענים ואנשי מקצוע בתחום הכורים והגרעין מוחאים כף למאותיהם בכנס שבו נשמעים מהבמה דברי שקר ורמייה על מה שאירע בכור ומה הגורל הצפוי לעובדי הכור ולחיים בסביבתו.

הדברים קרו בימי גורבצ'ב, אבי הפרסטרויקה, ועדיין הפרקטיקה הייתה של הפצה ממלכתית מאורגנת ומתוזמרת של שקר וכזב. 

ביומיים האחרונים נשמעים מכיוון הקרמלין דברי כזב שמעשי הזוועה בחוצות בוצ'ה, אוקראינה, לא היו ולא נבראו, ואם קרו, האוקראיניים הם האחראים. הטלת האשם על מישהו אחר, זה חלק מהמשחק.

כמו באפריל-מאי 1940. יער קאטין. בפקודת סטלין נורים למוות יותר מ-20,000 פולנים. רבבות רופאים, מהנדסים, עורכי דין ובעלי מקצועות חופשיים אחרים, שמנא וסלתא של פולין, נורים בעורפם על ידי קציני נ.ק.וו.ד. שיורים והורגים באקדחיהם יומם ולילה, כדי לסיים את ה"מכסה".

אחרי כן מתארגן מסע הסתרה והסוואת-אמת מתוחכם, שמטיל את האשם על הנאצים הגרמנים. לא שהללו לא היו מסוגלים אז לרצח המונים, אך במקרה זה יד הרוסים היתה בזוועה. רק ב-2010 הודתה רוסיה שהטבח בוצע בפקודת סטלין.

השבוע למד העולם פרק נוסף בפרקטיקה הרוסית של ביצוע מעשי זוועה, הרג אזרחים לא-לוחמים, הריגת בעל, רעייתו וילדם הקטן כשנסעו במכוניתם ברחוב. קבר המוני בתוך בור, מקרי אונס ועינויים, ואחרי כן הכחשה והתכחשות. 

העולם מזועזע. הנשיא ביידן: "והרי אמרתי לכם שהוא פושע מלחמה. אז הנה, הוא פושע מלחמה". יש שמזדעזעים פחות: מומחים לרוסיה יודעים להסביר שיצירת קמפיין של שקר, רמייה, הסתרת האמת, התכחשות לעובדות, כל אלו הם חלק מההוויה הרוסית הפוליטית מאות שנים.

יש שיודעים לומר שהמרחבים העצומים, גודלה של המדינה הרוסית, הקומוניקציה המסובכת והבעייתית בין חלקי אוכלוסייה בגיאוגרפיה הבלתי נגמרת הזאת, כל אלו משפיעים על "הנפש הרוסית". היו פרסומים ששירות צבאי בצבא הרוסי הוא עניין קשה ואכזרי, והתעללות בחיילים היא עניין שבשגרה. 

אז מה עושים היום, באפריל 2021, אחרי הזוועות שמתגלות בימים אלו ברחובות העיירות והשטחים שיחידות צבא רוסיות כבשו והחזיקו בהם כמה שבועות בלבד, והספיקו לרצוח תמימים, בלתי מעורבים, אזרחים. מה יקרה אם יקרה הגרוע וצבא רוסיה וצי הים השחור ינסו לכבוש את אודסה וסביבתה וליצור את מדינת הבדלנים הפרו-רוסית מדונייצק עד קרים.

בתי הדין הפליליים הבינלאומיים לא ירשימו את פוטין. צבא אמריקני או כוחות נאט"ו לא יחצו את הגבול לתוך אוקראינה כדי להתעמת עם הצבא הרוסי. אז שולחים מארה"ב ומאירופה כמויות גדולות של נשק ותחמושת. 

אולי המערב יתחכם וישלח לאוקראינה מערכות הגנ"א S-300 ומיגים תוצרת רוסיה כדי שצבא אוקראינה יילחם בנשק תוצרת רוסיה נגד צבא רוסיה שפלש לארצו.  

קמפיין הסנקציות מתעצם ומחריף. הקפאת יתרות מטבע, איסור יבוא כימיקלים, איסור סחר בנפט וגז, ביטול SWIFT, כל אלו טובים ולבטח מזיקים. אך עד כה לא היו שום סימנים של התארגנות התנגדות למלחמה בערי רוסיה, להוציא הפגנות קטנות. גם אין סימנים לפגיעה קשה בכיסו של האזרח הרוסי. יש מיליוני רוסים בפריפריות הענקיות שלא ראו בחייהם צורת כרטיס אשראי.

יתכן שסוג שונה של סנקציות, לאו דווקא פיננסיות, יפגע יותר ב"נפש הרוסית" ועדיין לא דנו בהן: הכוונה היא ליצור בידוד של רוסיה ממשפחת העמים. יש דוגמאות למכביר: ביטול השתתפות נציגים מרוסיה בכנסים בינלאומיים מדעיים, רפואיים, חברתיים, פוליטיים.

רוסיה לא תשתתף באירועי ספורט, בתחרויות בינלאומיות, לא בהתעמלות אמנותית ולא בטניס ולא בשחייה. ביטול הופעות ומופעים בחו"ל של אמנים, של להקות פופ ורוק ומחול מודרני ובאלט קלאסי ואנסמבלים של נגנים/ות וסולנים/ות ותזמורות וקונצרטים מרוסיה בחו"ל – כל אלו OUT.  חרם. באלט בולשוי ומרינסקי – לא בשום אולם שמחוץ לרוסיה.  

ביטול תכניות חילופי סטודנטים. פגיעה אפשרית בענף התיירות: הקיץ קרב והערים סנט פטרסבורג ומוסקבה הן אתרי תיירות מבוקשים ופופולריים. ומה יקרה אם תושבים במערב החשופים בימים אלו למתרחש באוקראינה יימנעו או יבטלו תכניות תיור ברוסיה.

זלנסקי סיפר השבוע לנציגי מועצת הביטחון של האו"ם מה ראה ברחוב הראשי של בוצ'ה. היעלה על דעת מי במועצת הביטחון לקרוא תיגר על רוסיה, למצוא דרך כלשהי להעניש את משלחת רוסיה באו"ם, לצאת במאורגן מהאולם כשהנציג הרוסי נואם ומשקר. אולי להחרים את רוסיה ואף לסלק את נציגותה מהאו"ם. נשמע מטורף? ללא ספק, שהרי וטו רוסי-סיני יוטל מיד. 

הסנקציות החברתיות-אמנותיות קשות לביצוע, כרוכות בהפסדים כספיים ובאובדן הכנסות בענפים שונים המפרנסים רבים וטובים. מדובר בגופים, ארגונים ומוסדות פרטיים שקשה עד בלתי אפשרי לארגנם יחד לפעילות מסוג זה. 

ובכל זאת יש עדיין בעולם מושגים כמו מוסר והגנה על החלש והמותקף. עד כה העולם הדמוקרטי, ה'טוב', לא הצליח למנוע מלחמות עולם ורצח וטבח של המוני בני אדם בכל העולם, כולל ביבשת אירופה ה"תרבותית", זו שהמציאה את הדמוקרטיה. גם את פלישת פוטין לאוקראינה לא ידע למנוע. 

באירופה מתחוללת עתה מלחמה לא צודקת, התנפלות בוטה וחסרת היגיון של מעצמת-על על מדינה ריבונית והרג אזרחיה, כולל זקנים נשים וטף. האם לא כדאי להקריב משהו מהנוחות האישית במערב כדי ללמד את החבר פוטין שלא הכל מותר, שיש גבול והוא עבר את הגבול תרתי משמע.

שיידע ויחוש שיש בעולם מי שלא רק מרימים קול מחאה רם וצלול אלא גם יוזמים ופועלים לכך שלרוסי יכאב, ולא רק בכיס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית