פרשנות | להוציא חיילים משדה הקרב: שימוש ברכבי שטח אוטונומיים מהדור הבא

מנכ"ל ומייסד-שותף של סטארטאפ האוטו-טק קוגנטה, דני עצמון, טוען כי שוק הרובוטים היבשתיים בצבאות בעולם צפוי לגדול משמעותית

ה"יגואר". צילום: דובר צה״ל 

רכבי שטח צבאיים מתפקדים בעיקר בתנאי קרקע קשים, מזגי אוויר משתנים, או בשטחי לחימה מגוונים. השימוש ברובוטים וברכבים אוטונומיים באזורים אלה מוריד משמעותית את הסכנה לחיי אדם ומגביר ביצועים.

כיום, המוטיבציה העיקרית לפיתוח רכבים צבאיים אוטונומיים היא על מנת להוציא חיילים מהשטח - בשלב הראשון לחייל אחד על כל שלושה חיילים, ובהמשך ללא התערבות אדם כלל, תוך כדי שימוש בכלים מהדור הבא.

מעבר למצבי לחימה וקרב מובהקים, תחת ההגדרה הצבאית ישנן המון משימות שחוזרות על עצמן - לדוגמא, פטרולים על גבולות - כאשר רוב התאונות שקורות באזורים אלה נובעות משחיקה עצומה שמשימות אלה מייצרות.

על מנת להשיג אוטונומיה חלקית או מלאה של כלי הרכב המדוברים, הרכבים עצמם צריכים לדעת לזהות רכבים אחרים ועוברי אורח, להגדיר דרכים אפשריות למעבר, להתחמק ממכשולים ולצפות התנהגות עצמים דינמיים בשטח.

בנוסף, סביבת השטח משתנה תמידית. החל מעצמים ואנשים שלא יימצאו כדרך קבע באזורים רגילים, צמחיה משתנה וגדלה ואף חסימת נתיבים - רכבי השטח האוטונומיים צריכים אימון מקיף, ממושך ומורכב לזיהוי דרכים אפשריות וסוכנים (עוברי אורח) עוינים או חברותיים.

על טכנולוגיה ישראלית בצה"ל 
טכנולוגיית הסימולציה המתקדמת של קוגנטה שתשתלב בטכנולוגיות צהל ומשרד הביטחון, מספקת מסלול מהיר לנהיגה אוטונומית - כעת גם במסלולי שטח. מערכות אוטונומיות לרכב מהוות כיום חלק בלתי נפרד מעולם בטיחות הנהיגה.

כדי ללמד מערכות אוטונומיות אלה לראות את הסביבה כמו גורם אנושי יש צורך בתהליך פיתוח ממושך הדורש משאבים עצומים. אימון המערכות דורש לא רק שימוש במיליוני דוגמאות מתויגות, אלא גם בדיקה של המערכות באמצעות נהיגה לאורך מיליארדי קילומטרים.

הטכנולוגיה של החברה הישראלית Cognata מגשרת על פער זה ומספקת למפתחים רתימת יכולות AI וראייה ממוחשבת בעולם הסימולציה, בשטחים שלא מציעים הגדרת דרך ברורה, ובשטחים המציבים אתגרי שטח כגון סלעים, מדרונות ועוד.

הפלטפורמה מצטיינת בגמישות גבוהה וסוגים שונים של חיישנים - מצלמות RGB ותרמיות (אינפרא-אדום), LiDAR, מכ"ם, GPS מתקדם ועוד. 

תקציבי פיתוח ובטחון
כיום, תקציב הבטחון העולמי מוערך ב-1.981 טריליון דולרים לשנה. האירועים האחרונים באירופה עוררו את מדינות העולם להתכוננות, פיתוח והתעצמות מהירים, כאשר משרד הבטחון הגרמני כבר הודיע על הגדלת התקציב השוטף מ47 מיליארד ל-100 מיליארד יורו, רובו המובהק להתעצמות.

בעוד גרמניה כמעט הכפילה את תקציב הבטחון שלה, ביתר העולם צפוי ממוצע הגדלת תקציב של כ28% וכלים לא מאוישים בהחלט נדרשים על מנת לחסוך בחיי אדם ומשחקים תפקיד לא פשוט בשטח.

מיוחס לביקוש הגובר לרובוטים ורובים שעלולים להקטין את הנזק לחיי אדם, שוק הרובוטים היבשתיים/קרקעיים צפוי לגדול באופן משמעותי מ-1.1 מיליארד דולר ב-2020 ל-2.1 מיליארד דולר ב-2025, עם CAGR של 12.7%.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית