פרשנות | המאבקים מאחורי פיתוח החץ-4

פיתוח החץ-4 הוכרז לפני כשנה, כאשר לפני כשלושה חודשים החליטו בתעשייה אווירית לשנות את השותף מבואינג - ללוקהיד מרטין. בחברה מכחישים, אך בפועל בואינג ממדורת מתהליך הפיתוח. גם במנהלת חומה רוצים את לוקהיד

מאת Ronite - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=83621922

ההכרזות על פיתוח החץ-4, הדור הבא של מערכת החץ, המיועדת ליירוט טילים מחוץ לאטמוספירה, החלו אי שם בפברואר 2021, לפני כשנה. על פיתוח המערכת אמונה מנהלת חומה במשרד הביטחון, הקבלן הראשי הוא תעשייה אווירית, כאשר אלביט מפתחת של השו״ב. הפיתוח נעשה בשיתוף חברה אמריקאית ובמימון חלקי של ארה״ב. 

אולם, בעוד בחץ-3 השותף האמריקאי הייתה חברת בואינג, כעת מסתבר, תעשייה אווירית בעידוד מנהלת חומה, רוצה להחליף את השותפות ובמקום בואינג - להכניס את לוקהיד מרטין. פרסום ראשון בנושא היה של אתר breakingdefense: ״מקורות כאן (ארה״ב) אמרו כי ייצור החלקים הבא של חץ 3 יעבור ללוקהיד מרטין, ולאחריו חוזה שיהפוך את לוקהיד מרטין לשותפה של התעשייה האווירית בייצור החץ-4.״ שיתוף הפעולה עם לוקהיד תקף גם לברק-8. 

למרות שההחלפה בפועל נעשתה לפני כשלושה חודשים, באופן רשמי טוענים בחברה שלא כך הדבר ו״הדלת פתוחה״ לבואינג. עם זאת, בפועל בואינג מודרת מפיתוח החץ-4. בחומה טוענים שמעדיפים את לוקהיד כי החברה אמונה על פיתוח שתי מערכות אמריקאיות - Aegis ו-THAAD. לעומת זאת, לבואינג אין מערכת שלמה. 

עוד נטען, כי המחירים של לוקהיד בהקשר זה, יותר זולים מבואינג. ואם עלות הפיתוח נמוכה יותר, תעשייה אווירית מרוויחה יותר. 

לצד מערכות הגנה אווירית, תעשייה אווירית מרוויחה לא מעט כסף בזכות בואינג ולוקהיד במישורים אחרים. בואינג - ייצור עבור הF-15 ובואינג 787. לוקהיד עבור הF-35. כך שמכלול השיקולים של הנהלת החברה מורכב בבחירת הספק שיעזור לה לפתח את החץ-4. 

השת״פ של לוקהיד מרטין עם תעשייה אווירית מגיע לאחר הודעה על שיתוף פעולה דומה עם רפאל. נראה כי מאז רכישת הF-35, המטוטלת של משרד הביטחון עוברת מבואינג ללוקהיד במגוון תחומים. גם בחץ. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית