דעה | ישראל צריכה להסתמך על טילי קרקע-קרקע מול חיזבאללה - פחות על תמרון קרקעי

סא״ל (מיל׳) שבתאי בריל טוען כי חזבאללה הכין בדרום לבנון מכשולים שמטרתם הסבת אבידות רבות לצה״ל. במקום תמרון, אפשר להסתמך על מאות טילים נגד מטרות חיזבאללה

מתרגלים ירי (צילום: דו"צ)

עשרות אלפי טילים ורקטות מאיימים על ישראל, והם עלולים לשבש מערכות חיוניות כמו חשמל, מים ותקשורת, לגרום נזק לשדות תעופה צבאיים ואזרחיים ולפגוע קשות באוכלוסייה האזרחית - מצב בלתי נסבל ובלתי קביל.

האויב הקשה והמסוכן ביותר לאזרחי ישראל הוא חזבאללה, שלרשותו עומד מאגר של 120,000-150,000 טילים מדויקים ורקטות לא מדויקות, והוא יכול לשגר מאות רבות של טילים ורקטות בכל יום נגד מטרות צבאיות ואזרחיות בישראל. 

הגיעה השעה, לדעתי, לתכנן מכת מנע נגד חזבאללה, ביוזמת ישראל ובעיתוי המתאים. לשם כך צריכה ישראל להצטייד בכמות רבה של טילי קרקע-קרקע מדויקים, שישמידו את הטילים המדויקים ואת הרקטות הבינוניות וארוכות הטווח של חזבאללה, המסוכנות לנו במיוחד.

אחת המסקנות ממלחמת ששת הימים וממלחמת יום הכיפורים, שיש להפנים ולזכור היא, שלצד התוקף ראשון יש עדיפות והשפעה על תוצאות המלחמה. יש לקחת בחשבון גם שלא תהיה התרעה לקראת פתיחת מלחמה עם חזבאללה, כי הזמן ממתן פקודה על ידי נצראללה, או ע"י איראן ועד לעצם השיגור של מאות טילים בינוניים וארוכי טווח נגד ישראל יהיה קצר ביותר.

כדי לתכנן מכת מנע נגד החזבאללה, ביוזמתנו, ובזמן המתאים לנו, (לפני תקיפת איראן) ,אני מציע רכישה והקמה של מערכת רחבת היקף של טילי קרקע-קרקע (טק"קים) מדויקים, שיאפשרו את חיסול הטילים והרקטות של חזבאללה (בטווחים של עד 600-400 ק"מ), מהיבשה ומהים, ובסיוע של ארטילריה מדויקת. מה שנותר הוא לרכוש מספיק טילים כאלו, שקיימים ומיוצרים בישראל, (לא על חשבון תקציב חיל האוויר) ולאפשר באמצעותם להגיב על כל התגרות שהיא. 

הפעלת מערכת טילי קרקע- קרקע מדויקת, ואמצעים נוספים, המכוונים מראש למטרות מזוהות בלבנון ומכוונת ע"י מערכת שליטה ובקרה (שו"ב) יעילה, תאפשר מתן תגובת נגד מהירה, קטלנית ואפקטיבית. 

חשיבותם של הטק"קים במתקפה נגד איראן
עיקר החשיבות של מערכת הטק"ק היא למקרה שישראל תיאלץ לפעול נגד איראן במישור הצבאי. במקרה כזה, נצטרך לפעול נגד ארבע או חמש זירות בעת ובעונה אחת: איראן, חזבאללה, חמאס,  אינתיפאדה ביהודה ושומרון ומהומות מצד ערביי ישראל. 

מכת מנע הקשורה למועד התקיפה נגד איראן באמצעות הטק"ק תוכל לשחרר את חיל האוויר מטיפול בזירה קשה זו ולאפשר לו לעסוק , בראש וראשונה, בתקיפת מטרות באיראן ובהגנה על שמי המדינה. 

איני רוצה לקבוע תחת איזה פיקוד יעמוד מערך הטק"ק הזה, מה שכן חשוב לי הוא להתריע שיש להעמיד בהקדם תקציב גדול לצורך רכישת מספיק טילים כאלה. חלק מהתקציב צריך להיות מופנה גם לאמצעי זיהוי ואיתור מהירים של רקטות וטילים ולמערכות שליטה ובקרה (שו"ב) יעילות.

משימות המיועדות לכוחות היבשה 
אני מתנגד להפעלת כוחות קרקע גדולים נגד חזבאללה בלבנון, פרט לתקיפות נגד מטרות איכות ספציפיות באמצעות כוחות קומנדו, בגלל האבדות הרבות שיגרמו לחיילינו (וגם לאוכלוסייה האזרחית בלבנון). כמדינה טכנולוגית יש לנו כלים טובים יותר, מהירים  וקטלניים יותר להתמודדות עם חזבאללה, מאשר תקיפה קרקעית רחבת היקף ועקובה מדם.

חזבאללה הכין בדרום לבנון, מכשולים, דרכי גישה מוסתרים, אמצעים רבים, וכוחות מיוחדים כדי להסב לכוחותינו את מרב האבדות. 

בנוסף לכך, אני מעריך שכוחות הקרקע יידרשו למשימות חשובות לא פחות ולא יהיה בכוחם למלא גם משימה זו. הם יידרשו לפעול בהגנה על גבולות ישראל עם לבנון וסוריה, נגד ניסיונות חדירה של כוחות קומנדו של חזבאללה המתוכננים לפעול נגד יישובינו בצפון, יפעלו למיגור האינתיפאדה – אם תפרוץ – ביהודה ושומרון ובדיכוי הפגנות בשטח ישראל, נגד החמאס בעזה, ובתגבור ההגנה האזרחית ופיקוד העורף.

כמו כן, יסייעו  בפינוי, לזמן מוגבל , של אזרחים, תושבי יישובים הסמוכים עד כחמישה ק"מ מגבול הלבנוני, כי דווקא נטרולן של הרקטות הניידות קצרות הטווח והמרגמות יותר מסובכת לביצוע.


סא"ל , מזרחן, ממציא המזל"ט, מושל צבאי של נפות בית לחם וצור וקצין אג"מ של יחידה 8200 במלחמת יום הכיפורים. מחבר הספר: לראות למרחוק כי בנפשי הדבר, הוצ. סטימצקי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית