המציאות של איש שב"כ : ביום לוחם, בלילה חולם ומתלבט

תמיר מנדובסקי, קנטאור,  הוצאת ידיעות ספרים, 2022

באדיבות הוצאת ידיעות ספרים

חיי הלוחמים הצעירים המתגייסים לשב"כ, הקורס המפרך המכשיר אותם ללוחמים והלבטים המוסריים העוברים עליהם בתקופת שירותם הם נושא די נדיר בספרות הצבא והביטחון.

איתי הוא סטודנט צעיר המוזמן להשתבץ בשב"כ בעקבות אירוע שהתרחש בשירותו הצבאי וזיהה אותו מתאים להיות איש מודיעין ”עם רוח של לוחם". מהר מאד הוא מצא עצמו מלהט בין מחויבותו ללימודי משפטים שבחר, כבן של עורך דין, לבין תהליך גיוסו לשב"כ.

תמצית לקחיו הוא משתף "חצי שנה של עבודת שטח בשב"כ לימדה מה ששנים באוניברסיטה לעולם לא יצליחו ללמד..."  אירועים אלימים של כניסת אנשי שב"כ ומסתערבים לכפרים ערביים לחיפושי חייל חטוף או נשק גנוב הותירו צלקות בנשמתו של כל לוחם. ואכן איתי משתף אותנו בלילות ללא שינה שהוא חווה ובסיוטים מהטראומה אותה חווה כחייל, שנשא על כתפו את חברו ההרוג.

בת דודתו ליבי, אשת סוד וקרובה לליבו מאז ילדותם, ידעה מאז ומעולם את חלומו להיות מרגל הנלחם לטובת הטובים. כשהיה בן 14 השאילה לו ספר על מרגל ישראלי בחמאס. איתי שאף תמיד להיות המועמד המושלם לתפקיד, כזה שהמגייסים לא יהססו לגביו, אך לא ידע מה המחיר שיהיה עליו לשלם.

חברתו דנה הדביקה לו את הכינוי קנטאור על שום המפלצת מהמיתולוגיה היוונית שחציה התחתון סוס, הניצב איתן ובלתי מתפשר עם ארבע רגלים על האדמה ובחלקו העליון הוא אדם שראשו בשמים. מבחינתה הוא היה סטודנט מלומד ורגיש בשעות היום ובלילה - נלחם ברשעים. 

מהר מאד למד איתי, צעיר עפולאי, כי שני העולמות המקבילים שלו שונים מאד זה מזה. בשנת הלימודים השנייה למד בקמפוס על ריבונות ועל משפט בינלאומי, ובעולם המקביל במטה השב"כ למד איך סייעני טרור מבריחים אמצעי ציתות לפגישות בכלא.

הלימודים בהר הצופים והעבודה במרכז העצבים הביטחוני היו לשני כוחות שנאבקו על משאבי זמן ותשומת הלב הרגשית. יום אחד למד על מושגי הריבונות והמעמד המשפטי של יהודה ושומרון, ולמחרת יישם אותם הלכה למעשה על גג בנין בבית לחם בעיצומו של מעצר חשוד בטרור.

בעת שירותו בשב"כ היה איתי מעורב בשני אירועים שהעיבו על יכולתו ליצור חיי אהבה וקרבה נורמליים. האחד קרה בהיותו שומר על המפקדה, נהרג חיל וחברו נחטף על ידי אנשי חמאס. מציאת החטוף ושחרורו התארכה ונגררה בחיפושים ליליים בכפרים.

אירוע שני, טראומטי לא פחות הוא הריגתו בשוגג של אחד הלוחמים במרדף אחרי מחבל שנוטרל, אך הותיר חבר לחוליה הרוג מאש כוחותינו.  ההשלכות מהרו להגיע, רעד עז הטריד את ידיו והוא התקשה להתרכז בעבודתו או ביחסי זוגיות, שניסה לבנות עם דנה חברתו.

לבו פעם בהתרגשות מהאירועים שעברו עליו בעבודתו ביום והאדירו את גבריותו. בלילה הם גבו מחיר בלילות לבנים שטופי זיעה. איתי הצליח לסגור מעגל, כאשר הרג את המחבל שירה בחברו.   

סיפורו של איתי הוא בוודאי סיפורם של אנשי ביטחון רבים המתמודדים עם מציאות המתנגשת לא אחת עם ערכים בסיסיים בחינוכם ובאישיותם. הספר חושף מבט מבפנים על חוויות של צעירים רבים בני דורנו הנדרשים להתמודדות עם החיים המורכבים באזורנו.

המחבר, תמיר מנדובסקי, יליד להבים, עבד משך שנים במערכת הביטחון ולאחר מכן כחוקר הונאות פיננסיות. הוא בוגר תואר שני מהאוניברסיטה העברית וזוכה פרס מרכז בגין למחקר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית