דעה | הרשות לכבאות והצלה צריכה להצטייד בציוד לזיהוי ולניטור חומ"ס

מבקר המדינה חשף כי קיימים פערים מבצעיים בתחום הגילוי, הזיהוי והניטור של חומרים מסוכנים. רשות הכבאות בתגובה: ״״מערך הכבאות הוביל בשנה האחרונה עבודת מטה סדורה ובכלל זה היערכות מבצעית למתן מענה הולם באירועי חומ"ס״

דעה | הרשות לכבאות והצלה צריכה להצטייד בציוד לזיהוי ולניטור חומ"ס

תמונה מאירוע דליפת חומרים מסוכנים מהמפעל בקיבוץ דליה (צילום: עזריאל חסן, כב״ה צפון)
 

בשבוע שעבר, מבקר המדינה פרסם דו"ח חמור מאוד לגבי נושא של חומרים מסוכנים (חומ"ס), ובו הוא סקר שורה רחבה מאוד של נושאים. במאמר זה אתייחס אך ורק לנושא גילוי, זיהוי וניטור חומ"ס על ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה (כב"ה).

בהקשר זה יש להבדיל בין שלושה מונחים. "גילוי חומ"ס" – איתור הימצאות חומר מסוכן במרחב, ואימות האירוע כאירוע חומ"ס. "זיהוי חומ"ס" – יכולת לזהות מהם החומרים המעורבים באירוע. "ניטור חומ"ס" – מדידת הריכוז של חומר מסוכן באוויר. הניטור מתבצע לשם קביעת אזורי הסיכון או לשם קבלת החלטות לצורך שמירה על בטיחות אוכלוסייה והגנה על צוותי החירום וההצלה.

זיהוי חומ"ס

בדו"ח מבקר המדינה נכתב כי הציוד לגילוי ולזיהוי חומ"ס העומד לרשות לוחמי האש אינו מתאים למכלול המשימות המצופות מכב"ה. אין זה מיותר לציין כי הניסוח של מבקר המדינה בעניין זה הינו מעורפל (כנראה במתכוון), ומרוכך מאוד ביחס למציאות העגומה.

כאשר אין אפשרות לזיהוי חומ"ס, היכולת לגילוי מוקד האירוע, לניטורו ולניטרולו הינה מוגבלת. ציוד לזיהוי חומ"ס הינו ציוד יקר ומורכב, אך במדינות מתקדמות מקובל שבכל יחידת חומ"ס מחוזית יש לפחות מכשיר רמאן אחד לזיהוי נוזלים ומוצקים, ומכשיר אחד לזיהוי גזים.

למיטב ידיעתו של מחבר המאמר, לרשות כוחות כב"ה בכל מדינת ישראל, לא עומד אפילו מכשיר אחד ממכשירים חיוניים אלו, ולכן לעיתים לוחמי האש עלולים להגיב לתקריות חומרים מסוכנים מבלי שהם ידעו מול איזה חומרים הם מתמודדים.

ניטור חומ"ס 

במדינות אירופאיות מסוימות, כל רכב כיבוי אש שאין בו מכשיר לניטור ארבעה סוגי גזים מסוכנים נפוצים, יורד ממצבת הסד"כ הכשיר.  בישראל המצב "מעט" שונה.

מבחינת הכשרת כוח אדם לניטור חומ"ס, בביקורת שערך מבקר המדינה עלה שרק ל- 200 מ- 1,681 לוחמי אש יש יכולת ניטור חומ"ס.  עקב כך לוחמי אש אלו חולקים, בזמן שיגרה, שלוש משמרות ליממה.

מבקר המדינה המליץ כי על כב"ה להשלים את הכשרת המנטרים על מנת שיוכלו לבצע את עבודתם, גם כמפקדי ניטור, וכן למלא אחר היעד שקבעה להדריך את יתר מערך הלוחמים בתחום הניטור, הגילוי והזיהוי על מנת שתוכל בעתיד לתת את המענה הנדרש.

בדו"ח מבקר המדינה נחשף כי במסגרת הליך משפטי בין כב"ה לבין ארגון הכבאים הושגה הסכמה כי מספר המנטרים יהיה 200 וכי ההסכמה קיבלה תוקף של פסק דין בבית הדין האזורי לעבודה.

אני מקווה שיחסי העבודה העכורים שהיו בין ארגון הכבאים לנציב הקודם הסתיימו עם כניסתו לתפקיד של נציב חדש. וכי ראשי ארגון הכבאים ישכילו להבין שידע מקצועי ויכולות מבצעיות בתחום החומ"ס הינם כלים חיוניים לצורך הגנה על האוכלוסייה ולצורך הגנה על חייהם ובריאותם של לוחמי האש עצמם. 

לא משנה עד כמה לוחם אש הינו חזק ואמיץ, כאשר הוא נכנס לתוך ענן של חומר מסוכן או לתוך שלולית של חומר מסוכן הוא עלול לעמוד בפני סכנת חיים. על מנת להבין את גורמי הסיכון שהוא ניצב בפניהם ועל מנת להגן על עצמו ולהגיב באופן נכון, הוא צריך להיות בעל ידע נרחב במגוון של תחומים מקצועיים.

ציוד נדרש לזיהוי ולניטור חומ"ס

מבקר המדינה המליץ בדו"ח שהוא פרסם כי הרשות הארצית לכבאות והצלה תשלים את הפערים המבצעיים הקיימים בתחום הגילוי, הזיהוי והניטור של חומרים מסוכנים.

הרשות הארצית לכבאות והצלה התברכה בלוחמי אש מעולים ואמיצים, ובמומחי חומרים מסוכנים מהשורה הראשונה, הפרוסים במחוזות הנציבות בכל רחבי הארץ, אך צריך לתת להם כלים שיאפשרו להם להצליח במשימתם.

אני מקווה שראשי ארגון העובדים יראו שליחות בהגנה על הבטיחות ועל החיים של חבריהם לעבודה. יפעלו בשיתוף פעולה עם הנהלת כב"ה על מנת לשפר את יכולתם המקצועית של לוחמי האש בתחום החומ"ס. ויפעלו על מנת שלוחמי האש יקבלו את ההכשרה הנדרשת ואת הציוד הנדרש על מנת להבטיח רמת בטיחות קבילה.

טוב יעשה נציב הכבאות החדש אם הוא יפעל על מנת לצייד את מערך כיבוי האש וההצלה בציוד הנדרש לזיהוי ולניטור חומ"ס, ועל מנת להכשיר לוחמי אש רבים כדי שתהיה להם יכולת ניטור חומ"ס.

תגובת רשות הכבאות לדו״ח מבקר המדינה

״מערך הכבאות הוביל בשנה האחרונה עבודת מטה סדורה ובכלל זה היערכות מבצעית למתן מענה הולם באירועי חומ"ס תוך שימת דגש על השלמת פערים קיימים בתחום הגילוי, הזיהוי והניטור. כפועל יוצא הושלמו הכשרות ייעודיות ללוחמים וכל 9 יחידות החומ"ס המרחביות מצויות בכשרות מבצעית. בנוסף, נערכו השתלמויות מקצועיות בהן נטלו חלק 23 ערים ורשויות מקומיות.    

״בו בזמן פותחו תורות לחימה ומערכי הדרכה ואימונים ייעודיים, נכנסה לשירות מבצעי אפליקציית חומ"ס מתקדמת כמו גם הליכים מכרזיים מתקדמים להצטיידות בציוד אטימה מתקדם, מכשירי ניטור, פיתוח מכולת חומ"ס וניידת גילוי וזיהוי לאומית. בשנת העבודה הנוכחית יושם דגש על השלמת הפערים הקיימים בכפוף לסטנדרטיים מבצעיים בינלאומיים ותקצוב מתאים.״


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".

** גילוי נאות: מחבר המאמר מנהל בימים אלו הליכים משפטיים נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה, בנושאים עקרוניים הקשורים לחומרים מסוכנים.

אולי יעניין אותך גם