ועד משרד הביטחון משבית את אפ״י - ייתכנו שיבושים בייצוא ביטחוני

ליבת המחלוקת: העברת תקנים לפרויקטים כגון בניית קריית המודיעין בנגב, פרויקט ׳אופק רחב׳, הפסקת המיגון לבתי הכלא, הפסקת התמיכה במנגנון הבדיקות המהירות בנתב״ג

צילום: אריאל חרמוני

החרפה בהשבתה של ועד עובדי משרד הביטחון: החל מהבוקר ייעצר הייצוא הביטחוני של ישראל לעולם. הרקע להחרפת הצעדים - פקידי האוצר ממשיכים בסירובם לשבת למו״מ ולהעביר תקנים לפרויקטים לאומיים אליהם נדרשו עובדי המשרד על ידי המדינה.
 
מבין הפרויקטים שהשבתתם כבר החלה בשבועות החולפים: מעבר אגף המודיעין לנגב, פינוי מחנות צה״ל לטובת פתרון לאומי למשבר הדיור, מנגנון הבידוק המהיר לקורונה בנתב״ג, מיגון בתי הכלא, הפסקת העסקת יועצים למערכת הביטחון ועוד.
 
כעת, ולראשונה מזה שנים רבות – הייצוא של התעשיות הביטחוניות המוערך בקרוב לעשרה מיליארד דולרים בשנה לכלל מדינות העולם המאושרות ע"י אגף הפיקוח על הייצוא (אפ"י) ישובש באופן משמעותי ביותר – המשמעות: הפסקת היכולת לממש עסקאות ביטחוניות עם מדינות עימם קיים קשר והפסקת קידומם של הסכמים ביטחוניים בין התעשיות הביטחוניות של ישראל לבין מדינות העולם.
 
 מזה שלוש וחצי שנים ועד עובדי משרד הביטחון מנסה בדרכי נועם להגיע להסכם אשר יפתור את אחד האתגרים האסטרטגיים ביותר עבור משרדי הממשלה - קליטה והעסקת עובדים איכותיים לטובת ניהול והובלת פרויקטים לאומיים וביטחון שוטף במסגרת העסקת עובדים במשרד הביטחון.

בימים האחרונים, ולאחר שפקידי האוצר שוחקים במשך תקופה מתמשכת את שכר עובדי המשרד ולא מסכימים אף להתיישב למו״מ על מנת שניתן יהיה לקלוט עובדים לפרויקטים נדרשים, החליטו עובדי המשרד בהובלת ועד העובדים על מהלכים דרמטיים הכוללים השבתה מוחלטת של מערכים ופרויקטים חדשים שלא זכו לכל סיוע בתקנים. 
 
לצד הייצוא הביטחוני, מבין הפרויקטים בהם החל תהליך ההשבתה:
•    העברת אגף המודיעין ובניית קריית המודיעין בנגב.
•    פרויקט ׳אופק רחב׳ שתכליתו הקמת עשרות אלפי דירות בשטחי ביקוש ובמסגרתו פינוי מחנות צה״ל מצריפין, הטכני בחיפה, השלישות ברמת גן ועוד.
•    הפסקת התמיכה במנגנון הבדיקות המהירות בנתב״ג.
•    הפסקת המיגון לבתי הכלא, מתקני חברת חשמל ופרויקטים לאומיים נוספים.
•    הפסקת העסקתם של עשרות יועצים במערכת הביטחון. דבר שייצר האטה משמעותית במגוון עולמות תוכן בליבת העשייה של מערכת הביטחון.
 
״ההתנהלות חסרת האחריות והמסוכנת של פקידי האוצר הובילה לכך שלראשונה בהיסטוריה של משרד הביטחון ובעקבות שחיקת השכר, עצירת קבלת עובדים ופגיעה קשה בזכויות העובדים, אנו חווים גל נטישה יוצא דופן ומדווחים על עשרות עובדים שנטשו בחודשים האחרונים את עבודתם משרד הביטחון״, מסביר גורם במשהב״ט. 

״מדובר בנזק תעסוקתי קשה, ואולי אף בלתי הפיך. בהינתן שלא נקבל תשובות בהולות מפקידי האוצר גל העזיבות ההרסני יימשך, הפגיעה במערכת הביטחון תהיה דרמטית, וכך גם הצעדים בהם נאלץ לנקוט. החל מהבוקר ישתבש הייצוא הביטחוני של ישראל באמצעות עובדי משרד הביטחון ואגף הפיקוח על הייצוא.״

תגובת האוצר:

״ממשרד האוצר נמסר כי הדיונים על הסכם שכר מודרני לעובדי אגף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון , אשר נועדו לפתור את אתגרי האגף, מתקיימים מזה מספר שבועות וימשיכו להתקיים מיד כאשר הועד יבחר לשוב אל שולחן הדיונים. אנו תקווה כי ועד עובדי המשרד יבחר לשוב לדיונים וימנע מפגיעה בתפקוד המשרד.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית