פרשנות | מטרת ביקור גנץ בבחריין - נמל בית לחיל הים הישראלי במפרץ הפרסי?

בנט דיבר לפני מספר ימים על הצורך לחיכוך עם איראן וכמה ימים לאחר מכן, גנץ לוקח באופן מפתיע את מח״י לביקור ראשון בבחריין, מקום מושבו של הצי ה-5. בשביל תיאום תרגיל, לא צריך להטיס את מח״י לבחריין

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ, נחת היום (ד) בשדה התעופה במנאמה, בירת בחריין, לביקור רשמי ראשון אי פעם של שר ביטחון במדינה. איתו במשלחת נכח מפקד זרוע הים אלוף דוד סער סלמה. נוכחות מפתיעה במסגרת ביקור דיפלומטי ראשון של שר ביטחון. 

איתם במשלחת גם ראש המטה מעיין ישראלי, ראש האגף המדיני-ביטחוני זהר פלטי והמזכיר הצבאי תא"ל יקי דולף. את המשלחת קיבל מקבילו של גנץ, שר ההגנה הבחרייני, עבדאללה בן חסאן אלנעימי. 

מה מחפש מח״י בבחריין? ובכן, בבחריין נמצאת מפקדת הצי ה-5 של ארה״ב. זה שחיל הים עושה איתו תרגילים משותפים. בשביל תיאום תרגיל עם ארה״ב מח״י לא צריך לטוס לבחריין. זה משהו אחר. 

הסיבה יכולה להיות שישראל, בתיווך ארה״ב ובאישור בחריין, רוצה להציב כוח ימי ישראלי במפרץ הפרסי. צה״ל, מאז בן גוריון, נוקט בתפיסה מרכזית - להעביר את הלחימה לשטח האויב. כמו שהאיראנים הגיעו לסוריה - ישראל רוצה להגיע לטהרן. 

זה מסתדר עם דבריו של נפתלי בנט, רוה״מ, מלפני כמה ימים בכנס של מכון INSS שאמר כי במקום לפגוש בפרוקסי של איראן - הגיע הזמן שישראל תפגוש את איראן. לא את זרועות התמנון - אלא את ראשו. 

נוכחות חיל הים הישראלי בבחריין, מרחק 200 ק״מ מחופי איראן, יכול לספק לצה״ל ולמוסד מגוון אפשרויות. החל בשינוע מרגלים וציוד, שינוע כוחות מיוחדים, איסוף מודיעין בזמן אמת, הגנה על כלי שיט ישראלים או בבעלות ישראלית, חיכוך עם משמרות המהפיכה במים טריטוריאלים, למידה של חיל הים האיראני, ועוד. כל זאת, תחת המטרייה של הצי האמריקאי, לכל מקרה. 

האם צפויה נוכחות קבועה של חיל הים הישראלי בבחריין? כנראה שלא. זה סיכון שבחריין לא תקח עצמה. האם אפשר שבחריין תהווה נמל בית עבור חיל הים הישראלי שיגיע לעיתים? זה סיכוי יותר סביר.

בספק אם איראן תרצה לתקוף את בסיס הצי ה-5 של ארה״ב בגלל ביקורים עיתיים של חיל הים הישראלי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית