הערכה: ישראל רוצה צוללות עם מערכת שיגור VLS שמייקרת את המחיר

הטענות בתקשורת הישראלית על מחיר גבוה יותר לצוללת אינו מסביר את הסיבה. אם מדובר בשדרוגים לשלוש הצוללות החדשות שביקש חיל הים, המחיר בהתאם

קרדיט לתמונה: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

היום (ה) חתמו ישראל וגרמניה על עסקת רכש לשלוש צוללות. זאת, כאשר ברקע נשמעות תלונות כי מחיר הצוללות יקר יותר מההסכם המקורי שנחתם ב-2017 (כתבה של העיתונאי אבי בר-אלי).

עם זאת, בפרסום, לא כתוב מה הסיבה לעליית המחיר. הרי אם יש היגיון תמחורי, שנובע, נניח, מדרישות ישראליות, אין בכך בעיה. אתה משלם על מה שאתה רוצה.

על פי הדיווח, שלוש הצוללות הקודמות שנרכשו ב1.624 מיליארדי אירו ואילו החדשות נרכשו במחיר של 2.4 מיליארדי אירו. בשני המקרים, הגרמנים מימנו כ541 מליוני אירו בשלוש הצוללת הראשונות ועוד 600 מליוני אירו בשלוש הצוללות שנרכשו כעת.

כלומר, עלות צוללת ממוצעת (כולל הסבסוד הגרמני) בשלוש הראשונות היא 721 מליוני אירו ואילו בשלוש החדשות היא מליון אירו. כך לפי הפרסום. כלומר, מדובר על התייקרות של של כ-40 אחוזים במחיר צוללת חדשה. בכתבה לא מצויינת סיבת הייקור. 

עם זאת, פרסום של navalnews מעריך כי הייקור נובע מתוספת מערכת שיגור טילים אנכית (VLS) לצוללת. הפרסום טוען כי אם ההערכה נכונה, ישראל תהיה הלקוח השני, אחרי דרום קוריאה, שמזמין מהמספנה הגרמנית תצורה כזו של צוללת

מה ביקשו בקוריאה? ובכן, על פי פרסומים גלויים, מדובר במערכת שיגור אנכית של 6-10 קנים (תלוי דגם). בישראל, זאת כבר בדגמים הקודמים של הצוללת, ישנה בקשה לקוטר שאינו סטנדרטי (533 מ״מ), אלא גדול יותר (650 מ״מ), גם זה על פי פרסומים גלויים. זאת, בשל קוטר הטילים הישראלים הנטענים בצוללת. 

צוללת קוריאנית כזו עולה לפחות 900 מליוני דולרים במחירי 2018. במחירי 2022 צריך להוסיף כ-10 אחוזים, כלומר קרוב למיליארד דולר צוללת. מעבר ל-VLS, הצוללות הישראליות, ייתכן, כוללת גם מרכיבי הנעה שיכולים לתרום לתוספת המחיר. 

לסיכום, על פי הפרסומים בדה מרקר, הצוללות החדשות יעלו יותר משלוש הקודמות. האם גרמניה יכולה פתאום לסגת מהסבסוד שהציעה? כן. נדיר, ואם נכון סביר שהיינו רואים פרסומים בגרמניה או ישראל - ואין כאלו. 

כלומר, סביר להניח כי הייקור במחיר הוא בגלל דרישות ישראליות לשיפור הצוללות לעומת השלוש הקודמות. כאמור, אם מדובר ב-VLS ואולי שיפור במכלולי ההנעה כך שהצוללת תהיה יותר שקטה או מהירה, המחיר לא חריג בשוק הצוללות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית