פרשנות | האם תופי המלחמה הרוסיים כבר רועמים?

על פי גורמים אמריקאים רוסיה נמצאת כפסע לפני פלישה לאוקראינה. באוקראינה ממתינים בתקווה למועד, בעוד כשמונה שבועות, כאשר המישורים ודרכי הקרח יימסו וטנקים לא יוכלו לנוע בדרכי קרח שייהפכו למלכודות בוץ

"תופי המלחמה הרוסיים כבר רועמים",  כתבה השבוע אחת מסוכנויות הידיעות החשובות בעולם. אולי זו הגזמה ואולי לא. יתכן שוולדימיר פוטין עדיין לא החליט מה לעשות עם אוקראינה, ואולי החליט והוא מושך זמן כדי לבחון את תגובות המערב, וגם כדי להכין את דעת הקהל ברוסיה לקראת אפשרות של מלחמה.

לא שדעת קהל ברוסיה היא גורם מכריע, אך בכל זאת אנו לא בעידן סטלין.

אפרופו סטלין: מה רצה רודן רוסיה הסובייטית מפינלנד הקטנה ומדוע פתח במלחמת החורף ב-30 בנובמבר 1939, ממש ערב מלחמת העולם השנייה. סטלין נזקק לפינלנד כדי להגן על לנינגרד, סנט. פטרסבורג, מפני פלישה גרמנית, ולכן התנפל על פינלנד.

במזרח הרחוק לטשה רוסיה עיניה לאיים מרוחקים, חלקם בלתי מיושבים, שיגנו על הצפון-מזרח הרחוק של רוסיה. רוסיה תמיד שאפה לכבוש, להשתלט ולשלוט בשלוש המדינות הבלטיות הקטנות אך אסטרטגיות אסטוניה, ליטא ולטביה כחגורת ביטחון מפני פולין וגרמניה.

השתלטות בנוסח בריה"מ פירושה גם הושבת מיליוני רוסים במדינות הבלטיות הקטנות, בדומה לדוברי הרוסית הרבים במזרח אוקראינה כיום. כך אפשר לטעון שחלקים מאותן מדינות הן למעשה רוסיה.

המסורת הרוסית דורשת שהמדינה הענקית תהיה תמיד מוקפת ומוגנת על ידי חגורת מגן אדירה, אזורים ומדינות חיץ שיפרידו בין הממלכה הרוסית, צארית, קומוניסטית או פוטינית, לבין המערב, שהוא  מסורתית עוין ויריב.  

המתח עולה

האירועים הצבאיים באירופה וסביב אוקראינה בהחלט עלו מדרגה השבוע: מתקפת סייבר לשיתוק אוקראינה, תנועות ציים רוסיים ואירופיים במרחבי הים הבלטי, ידיעות טריות שהרוסים מזיזים נחתות גדולות, שכל אחת יכולה לשאת יותר מעשרה טנקים ויותר מ-300 לוחמים.

גם ציי ומטוסי ארה"ב, בריטניה, דנמרק ושוודיה מפטרלים באזור. המודיעין האמריקני המשוכנע שהרוסים מתכננים פרובוקציה צבאית שתשמש עילה או תירוץ לתקיפה. מהי פרובוקציה? מביימים תקיפה של חיילים רוסיים מחיל המשלוח הגדול הפרוס לאורך הגבול עם אוקראינה, והרי לכם תירוץ ל"תגובה צבאית הולמת". וכבר היו דברים מעולם: בדיוק כך הכינה גרמניה הנאצית את הפלישה לפולין כפתיח למלחמת העולם השנייה.

בקזחסטאן הסתפק פוטין ב"הצגת יכולות": היו מהומות והפגנות, שיגר פוטין לשם 2,500 חיילי כוח התערבות "בינלאומי" שישב שם כמה ימים והוחזר הבית. רק כדי להראות לעולם 'מה אני, פוטין, מסוגל לעשות במהירות רבה'. בדרך כלל צבא רוסי שנכנס לאזור או למדינה, לא במהרה ייצא, אבל במקרה זה כדאי היה לפוטין "להציג כושר נוכחות" ולהתקפל. 

אל דאגה, מסוריה הוא לא מתקפל במהרה כי לא עולה על דעתו לוותר על בסיסי האוויר והים המיימים, טרטוס ולטקייה בחופי מזרח הים התיכון. 

אז מה רוצה פוטין באוקראינה? המומחים תמידי דעים כי שיקולי פוטין, שהם תמיד רציונליים לשיטתו, נובעים גם בהשקפת העולם הרוסית המסורתית שלו, האומרת כי אוקראינה למעשה שייכת לרוסיה, המבנה הנוכחי של אירופה מול רוסיה הוא בלתי נסבל, המערב עוין.

ההשתלטות חבל דונבאס במזרח אוקראינה וסיפוח חצי האי קרים לא נתנו לו את מבוקשו – אוקראינה בריבונות רוסית. ליקטנו כמה מאמרי דעה המשקפים דעות במערב בנושא העומד על הפרק – מה מתכנן פוטין בלשכתו בקרמלין. FOREIGN AFFAIRS סבור כי לדעתו של פוטין רוסיה חייבת לבלום את התפשטות נאט"ו מזרחה ולאו דווקא לספח שטחים.

בסוף 2021 הציגה רוסיה שורת דרישות למערב ולארה"ב: בלימת התפשטות נאט"ו למזרח אירופה, הקפאת בניית בסיסים ומתקנים צבאיים ומערכות נשק בשטחים שהיו בעבר בשליטה רוסית (כמו סוללות טילים בפולין), הפסקת הסיוע הצבאי האמריקני לאוקראינה ואיסור כללי על הצבת טילים בינוניים באירופה. 

וושינגטון פוסט קובע:  פוטין דורש ערבויות שאוקראינה לעולם לא תצטרף לנאט"ו. העיתון מזכיר כי בשנה שעבר פרסם פוטין  מאמר ארוך ומנומק שהוקדש להסברים ונימוקים למהות הזכויות ההיסטוריות של רוסיה על אוקראינה. 

תכנית רוסית 

פרשני תחנת הרדיו NFR בארה"ב: לפוטין יש תכנית סדורה בעלת ארבעה סעיפים: 1. ערבויות שלעולם לא תהיה אוקראינה חברה בנאט"ו כי מדינה זו היא 'ההמשך ההיסטורי של רוסיה', חלק מהאימפריה הרוסית ובתחום ההשפעה הרוסית מאז ומעולם ועד היום.

2. אין דריסת רגל לנאט"ו במזרח אירופה. 3. איסור על הצבת טילים בטווח של יכולת תקיפה. 4. הענקת אוטונומיה למזרח אוקראינה והבטחת זכויות מלאות לדוברי רוסית בחבל דונבאס. 

רשת השידור הבריטית BBC שידרה לפני ארבעה ימים: מנהל סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב CIA ויליאם ברנס אומר שפוטין פורס את צבאו בצורה שתאפשר לו לפעול במהירות רבה. בי.בי.סי מדווח שמוסקווה חוזרת וטוענת שהמערב ממלא את אוקראינה בנשק, תחמושת וציוד צבאי.

מוסקווה דורשת שנאט"ו יחזור לגבולותיו כפי שהיו עד שנת 1997, כיוון שמאז הצטרפו לארגון מדינות שלדעת רוסיה  מסכנות את ביטחונה, כמו שלוש הבלטיות, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, רומניה, בולגריה ועוד כמה מדיניות שתמיד היתה להן זיקה לשונית, דתית או לאומית לאמא רוסיה.  

לרשת CNN אמר מקורב למודיעין האמריקני שיש סימנים לכך שאנשי ממשל רוסיים אינם עוסקים עוד בתיאוריות "אם יפלשו", אלא קיבלו הוראות להתכונן ולתכנן פלישה. בימים האחרונים צץ נימוק רוסי חדש: רוסיה נזקקת לגשר יבשתי בין אוקראינה לבין חצי האי קרים, ואוקראינה ניצבת בדרך.

באוקראינה ממתינים בתקווה למועד, בעוד כשמונה שבועות, כאשר המישורים ודרכי הקרח יימסו וטנקים לא יוכלו לנוע בדרכי קרח שייהפכו למלכודות בוץ בלתי עבירות. שאלו את השריון הגרמני במלחמת העולם השנייה.

יפלוש או לא יפלוש ומתי ואיך ומה תהיה התכנית, וכיצד יגיב העולם. התשובה טמונה במוחו של פוטין, וכידוע קשה ומסוכן לנחש כוונות של מנהיגים.

נראה שכאשר פוטין מתייעץ עם עצמו ומתלבט מה לעשות, יש בתוכו תמהיל של שני יסודות: בן רוסיה שיודע כיצד התנהלה אומתו מאז הקיסרית יקטרינה הגדולה וכן תורה שלמד ושינן היטב בשנות שירותו כקצין קג"ב בכיר ברוסיה ובמזרח גרמניה.  

אולי יעניין אותך גם