השב״כ הבריטי תחת ביקורת: לא התריע על מרגלת סינית שפעלה עשרות שנים בממלכה 

כריסטין לי, בת 59 אם לשניים ומייסדת פירמת עו״ד מצליחה במספר מדינות התגלתה כמרגלת סינית, עם קשרים ענפים בפוליטיקה הבריטית. לפי הערכות, לי פעלה עשרות שנים במסווה תמים על מנת להשיג מודיעין אודות הלך הרוח בפרלמנט הבריטי 

Official portrait of Damian Hinds | wikipedia | Minister of State for Security and Borders

סוכנות הביון הפנימית של בריטניה, MI5, נמצאת תחת לחץ פוליטי להסביר מדוע לא התריעה למחוקקים מוקדם יותר על פעילות מרגלת סינית חשודה, שלדברי שירות הביטחון "עסקה ביודעין בהתערבות פוליטית בבריטניה".

סוכנויות הביטחון הבריטיות הזהירו בחודשים האחרונים מפני סין שמגבירה את פעילות הריגול במדינה, אך המרגלת, לכאורה, כריסטין לי, בת 59 אם לשניים ויועצת משפטית לשגרירות סין, הורשתה לעבוד באין מפריע ואף קיבלה פרס בשנת 2019 מרחוב דאונינג 10. כך לפי פרסום של homelandsecuritynewswire

על פי התראה נדירה ששלח ה-MI5 ביום חמישי האחרון לרשויות בבית הנבחרים, לי העבירה תרומות כספיות מסין למפלגות פוליטיות ולחברי פרלמנט ובילתה את שלושת העשורים האחרונים ביצירת קשרים עם פוליטיקאים ובעלי תפקידים בכירים. 

בהתראה של MI5 נמסר כי לי היא סוכנת מחלקת העבודה של החזית המאוחדת, מחלקה שכפופה ישירות לוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הסינית. ההתראה אומרת שהיא השתמשה בתרומות הכספיות כדי לקבל גישה לפוליטיקאים בריטים במטרה להפעיל השפעה פוליטית. אחד המרוויחים הגדולים היה חבר הפרלמנט הבכיר של הלייבור בארי גרדינר.

דובר משרד החוץ הסיני, וואנג וונבין, הכחיש את ההאשמות ביום שישי. "סין תמיד דבקה בעקרון של אי-התערבות בענייני פנים של מדינות אחרות", אמר במהלך תדרוך עיתונאים בבייג'ין. "אין לנו צורך ולא נעסוק במה שנקרא התערבות פוליטית. ייתכן שאנשים מסוימים צפו ביותר מדי סרטי '007', מה שגרם ליותר מדי אסוציאציות מיותרות".

שגרירות סין בבריטניה אמרה כי ההאשמות נגד לי היו חלק ממסע "הכפשה והפחדה נגד הקהילה הסינית בבריטניה".

בין 2015 ל-2020, משרד עורכי הדין של לי, שבסיסו בעיר בירמינגהם באנגליה, תרם לבדו 900,000 דולר לגרדינר לניהול משרדו. מחוקק הלייבור העסיק את אחד מבניה של לי במשרדו הפרטי. גרדינר אמר שכריסטין לי חיפשה את דעתו לגבי "מי היה למעלה ומי למטה בפוליטיקה".

לי נולדה בסין והקימה בית במידלנד האנגלי בשנות ה-80 כולל משרד עורכי דין מצליח בברמינגהם וסניפים בצ'יינה טאון של לונדון, בייג'ינג, הונג קונג וגואנגז'ו. דמיאן הינדס, שר הביטחון הבריטי, אמר ביום שישי שתתקיים סקירה כדי לבחון כיצד לי הצליחה ליצור קשרים עם אנשי ממסד. הינדס אמר שהתקרית הדגימה את הדרך שבה מדינות עוינות מנסות להתערב בפוליטיקה הבריטית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית