משק כנפי הפרפר: שריפה במפעל בברלין יכולה להביא לעלייה נוספת במחיר השבבים בעולם 

ASML Holding סירבה לבקשה לראיון, אך מסרה בהודעה לעיתונות כי מוקדם מדי לדעת עד כמה הנזק משמעותי והאם תהיה לו השפעה כלשהי על הייצור

https://www.asml.com/en/company/about-asml/locations

שריפה במפעל בבעלות הספק הבלעדי של טכנולוגיה חיונית המשמשת לייצור שבבי מחשב עלולה להחמיר מחסור עולמי חמור ממילא של מוליכים למחצה המשמשים בכל דבר, מטלפונים ועד מכוניות. כך לפי דיווח של newscientist

השריפה פרצה השבוע (א) במפעל בברלין, גרמניה, בבעלות ASML Holding. למרות שהיא רחוקה מלהיות שם מוכר, החברה ההולנדית היא הספקית הגדולה בעולם של מערכות פוטוליתוגרפיה והמקור היחיד למכונות ליתוגרפיה אולטרה סגול (EUV), שהן מתקדמות יותר. 

מכשירים אלה משמשים לחריטת מעגלים על פרוסות סיליקון וליצירת שבבי מחשב המשמשים את אפל, יבמ וסמסונג. ברבעון השלישי של השנה שעברה, ASML Holding מכרה ציוד זה בשווי 5.2 מיליארד אירו.

העולם חווה מחסור בשבבי מחשב עקב סערה מושלמת של בעיות כולל מגיפה עולמית, מלחמת סחר, בצורת וסופות שלגים. זה קרה במקביל לתקופה של ביקוש גואה וחסר תקדים - בינואר 2021 לבדו, מכירות השבבים הגיעו לשיא של 40 מיליארד דולר. 

למפעלי מוליכים למחצה יש קיבולת מוגבלת, ובניית מפעלים חדשים דורשת השקעה מסיבית ולעיתים נמשכת מספר שנים. למרות שחברות מוליכים למחצה דוהרות להגדיל את הייצור וממשלות חותמות על עסקאות להביא מפעלים לחופים שלהן כדי להבטיח אספקה, אם ASML לא תוכל לספק מכונות רבות כצפוי, המחסור עלול להימשך עוד הרבה זמן.

ASML Holding סירבה לבקשה לראיון, אך מסרה בהודעה לעיתונות כי מוקדם מדי לדעת עד כמה הנזק משמעותי והאם תהיה לו השפעה כלשהי על הייצור. "השריפה כובתה במהלך הלילה ולמרבה המזל לא נפגעו בני אדם במהלך האירוע הזה", נכתב בהודעה. "ייקח כמה ימים לבצע חקירה יסודית ולבצע הערכה מלאה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית