סיכום 2020: 26 מקרי אונס בצה״ל - 1542 תלונות על הטרדות מיניות

כמעט 50% מהפוגעים הם חיילי-חובה, ו-29% אנשי קבע, רובם צעירים. אור נחמיה, חיילת משוחררת, סיפרה על סגן אלוף שהיה מפקדה וסמכה עליו, שהתקין בחדרה מצלמה-נסתרת

צילום: דובר צה״ל 

1542 תלונות על הטרדות מיניות בצה"ל ב-2020, רק 31 כתבי אישום. כך נחשף בוועדת החוץ והביטחון. מתוכם 26 מקרי אונס, 391 מעשים מגונים ו-92 מקרי הפצת תמונות וסרטונים. כ-50% מהמתלוננות מבקשות - כי הצבא לא יטפל בפוגע, כ-50% מהפוגעים הם חיילי-חובה, 22 מקרים נסגרו. יו"ר הוועדה רם בן ברק: תופעה חמורה ומסוכנת, יש להכניס את מיגור התופעה במערכי שיעור לחיילים עם גיוסם.

נתוני ההטרדות המיניות בצה"ל, נחשפו היום (שלישי) בדיון בוועדת החוץ והביטחון. הדיון התקיים בעקבות פניתיהן של חברות הכנסת אמילי מואטי (העבודה) מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) ענבר בזק (יש עתיד) ומיכל שיר-סגמן (תקווה חדשה). 

לדברי יו"ר הוועדה, רם בן ברק (יש עתיד) "בתקופה האחרונה נחשפנו לתופעת הטרדות מיניות חמורות בצה"ל וחובתינו לדאוג ולוודא שהתופעה החמורה והמסוכנת הזו ממוגרת. יש להכניס את מיגור התופעה במערכי שיעור לחיילים עם גיוסם, ועל צה"ל לוודא אפס סובלנות לתופעות אלו ולוודא סביבת עבודה בטוחה לחיילות". 

אמילי מואטי הדגישה כשלים מתמשכים בטיפול צה"ל בנושא, כשמטרידים חוזרים למקום עבודתם למרות שטרם הסתיימו ההליכים המשפטיים בעניינו. יותר מ-1,500 תלונות בשנה על הטרדות מיניות בצה"ל, ואלו רק המעטות והאמיצות המעיזות להתלונן.

לדברי משה טור פז (יש עתיד) הנושא אסור שיהיה עניין נשי או פוליטי, ובמערכת היררכית כצבא – הוא מסוכן שבעתיים. חברתו לסיעה, מירב בן ארי, ציינה את ההליך שעבר צה"ל בנושא, וסיפרה על ההטרדות שעברה בעת שירותה הצבאי.

לפי שלמה קרעי (הליכוד) השבת מטריד לסביבתו – היא כמו השבת מנסה-לרצוח לזירת הפשע ולסביבת הקורבנות, חברו לסיעה אופיר כ"ץ, הוסיף את הצורך בכתובת ברורה לכל חיילת מתלוננת, ואת החובה לסגור את הפער בין כמות התלונות למספרם המועט של כתבי האישום. 

אור נחמיה, חיילת משוחררת, סיפרה על סגן אלוף שהיה מפקדה וסמכה עליו, שהתקין בחדרה מצלמה-נסתרת, חשפה זאת והגישה תלונה במצ"ח ולוותה ע"י מרכז מהו"ת – מרכז התמודדות עם הטרדות שכאלו. במשך החקירה התגלו עוד 49 מקרים כאלו, ע"י אותו המפקד, ב-11 השנים שקדמו. היא שיבחה את טיפול הצבא בתלונתה. מור לוין, סיפרה בזעזוע כיצד גילתה שהמפקד האהוב עליה צילם אותה בנסיבות פרטיות, אלפי פעמים. 

לדברי תא"ל אלה שדו-שכטמן, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, צה"ל מתייחס בחומרה לכל מקרה של הטרדה, והקמת מרכז מהו"ת היא חלק מהתמודדות זו, ומעניק מענה, ליווי וכתובת לטיפול רגשי ופיזי וייעוץ משפטי. המרכז מטפל גם במקרים שאירעו טרם הגיוס, לבקשת המתלוננים, ומונו מאות ממונות-יוהל"ם בכל יחידות צה"ל, ובכל מחצית-השנה כל החיילים מחויבים להשתתף בהסברה בנושא.

לפיה, בשנים האחרונות נרשמת עליה בדיווחים על הטרדות בצבא, ולדבריה הסיבה לכך היא עליה במודעות והבעת אמון של החיילות במערכת הצבאית. כ-50% מהמתלוננות מבקשות - כי הצבא לא יטפל בפוגע. בעוד שבשנת 2012 נרשמו 514 תלונות, הרי שב-2020 נרשמו כבר 1542 תלונות, מתוכם 26 מקרי אונס, 391 מעשים מגונים ו-92 מקרי הפצות תמונות וסרטונים.

כמעט 50% מהפוגעים הם חיילי-חובה, ו-29% אנשי קבע, רובם צעירים. 51 הועמדו לדין משמעתי בשנת 2020, לעומת 31 בלבד בשנת 2016. לדברי שדו-שכטמן, " אנו ארגון לומד, משתפרים כל הזמן ובודקים את עצמנו. לצד הצעדים הרבים שננקטים וננקטו, יש תכניות נוספות שאנו מקדמים על מנת לממש את תפיסת הרמטכ״ל בנושא. אין מקרה שמגיע לפתחנו, החל מהערה מילולית ועד המקרים הקשים ביותר, ואנו לא מטפלים בו באופן הראוי".

רס"ן מריה יודשקין, נציגת הפרקליטות הצבאית, סיפרה על כפיפות הצבא לחוקי המדינה בנושא, בנוסף להעמדה לדין משמעתי. הפרקליטות הצבאית לא עורכת עיסקאות-טיעון וכי בשנת 2020 הוגשו 31 כתבי אישום. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית