לשדרג או לא לשדרג? Windows 11 הגיעה לשוק

נעם פרוסטיג, ראש תחום ניהול רשתות בהאקריו, משתמש בגרסה החדשה של Windows מספר חודשים - ומשתף תובנות

נעם פרוסטיג | צילום עצמי

Windows 11 הושקה לקהל הרחב לאחרונה, אבל ברור שהתוצאה עדיין לא מושלמת. מצד אחד חידושים היסטוריים כמו קוד פתוח וחנות אפליקציות של אנדרואיד, מצד שני לא מעט באגים ופרצות אבטחה. כל מה שצריך לדעת על מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט.

אם Windows 10 התאמצה להיות סביבת עבודה יעילה וקצת שכחו להתעסק בעיצוב, Windows 11 ממוקדת בחווית משתמש והתוצאה הויזואלית הרבה יותר טובה. בחירת הצבעים נעימה, המראה הוא תלת ממדי, והפלטפורמה באופן כללי הרבה יותר קלה לשימוש. התוצאה בסופו של דבר שקיבלנו מוצר אחר לגמרי ושונה לגמרי ממה שהורגלנו ממערכות ההפעלה הקודמות של מיקרוסופט.

המערכת הרבה יותר קלה לעבודה, ודומה יותר למובייל ולא ל-PC. יש בה פחות מלל ויותר סמלים, הפכו את זה להרבה יותר וירטואלי, הרבה יותר שימוש בחלונות צפים. יש פה אלמנטים שפעם היית צריך ללחוץ עליהם כדי להניע תהליכים, והיום מספיק לעבור עליהם עם העכבר. זה מאוד קל לעבודה, היא יותר חברותית למשתמש.

 לאחר הפיאסקו עם גרסת Windows 8  מייקרוסופט לא רצתה לעשות  שינויים קיצוניים מדי שישנו באופן בסיסי את חווית השימוש במערכת.

יותר יתרונות מחסרונות
מערכת ההפעלה הנוכחית של מיקרוסופט נוצרה באופן שונה מקודמותיה, לטוב ולרע. בניגוד למערכות הקודמות שאותן קיבלו המשתמשים כתוצר מוגמר, כאן החליטה מיקרוסופט 'לשחרר את המערכת' כשהיא עדיין בשלבי פיתוח שונים. הצפי לסיום עבודת הפיתוח של Windows 11 הוא בערך בחודש מרץ 2022.

מצד אחד מיקרוסופט מקבלת פידבקים בזמן אמת מקהל גדול יותר של משתמשים במגוון רחב של נושאים הקשורים במערכת ההפעלה ויודעת לתקן או לשנות את מה שדורש שינוי בזמן קצר יחסית. מצד שני, זה גורר לא מעט בעיות שאם אתם לא טכנולוגים במיוחד יקשו עליכם את החיים.

העדכון האחרון למשל מתאריך ה-17 בדצמבר, פתר תקלה של עומס על הדיסק הקשיח כתוצאה מהשימוש במערכת וגרם לקריסת אפליקציות במחשב. זו לא בדיוק התחושה הכי נוחה למשתמש הממוצע ולכן העבודה במערכת עדיין לא מספיק 'חלקה' . 

מעבר לזה בשלב הנוכחי של המערכת, צריך להתקין כל עדכון שמגיע ובחצי שנה הקרובה זה אומר להתקין המון עדכונים. בלי העדכונים האלה המערכת פשוט עלולה לקרוס או להישאר פרוצה, וזה לא משהו שכל משתמש רוצה .

רמת האבטחה

בנוסף, כדי להעלות את רמת האבטחה של מערכת האבטחה מיקרוסופט דורשת איזשהו צ'יפ ספציפי TPM V2 , שיושב על לוח האם של המחשב. המשמעות היא שמחשבים שנוצרו לפני יותר מ-4 או 5 שנים בכלל לא יכולים כיום להתקין את Windows 11 על המחשב שלהם , אלא אם ישדרגו את המחשבים והחומרה .

 אבל יש גם לא מעט יתרונות. לראשונה בהיסטוריה של מיקרוסופט היא תאפשר הורדה מחנות האפליקציות של אנדרואיד ישירות ל-PC. כך כל האפליקציות שאנחנו מכירים ואוהבים באנדרואיד יוכלו להתממשק במערכת ההפעלה החדשה, מה שכמובן גם יכניס לא מעט כסף למיקרוסופט. זו אגב אחת הסיבות שהיא 'שיחררה' את המערכת לפני שהיא גמורה, כדי להרוויח את הכסף מאותן אפליקציות".

עוד היבט היסטורי שקיים כאן לראשונה במערכת הזו - עבודה בקוד 'פתוח'. קשה לחשוב על דוגמא בולטת יותר לחברה שהקפידה היום לשחרר את התוכנות שלה בקוד סגור שלא מאפשר למשתמש 'לשחק' עם המערכת. עכשיו גם זה משתנה ולדעתי זה סופר-דרמטי עבור המשתמשים שיכולים להפוך את המערכת ליותר נגישה ומותאמת אישית עבורם.

בנוסף, ההתקנה היא קלה ופשוטה (עבור מחשבים שעומדים בדרישות החומרה של מערכת ההפעלה א.מ) גם עבור מי שלא מתמצא בעולם הטכנולוגיה. וכמובן המערכת עצמה שהיא מגניבה, יפה ומאוד בולטת. היא יכולה למשל לפעול בעזרת הוראות קוליות, מאוד קל להגדיר כל דבר, ומיקרוסופט מאוד משקיעה בתיקון כל תקלה ובעיה.

בסופו של דבר, מי שיתחיל להשתמש במערכת יתרגל בקלות. יש בה משהו מאוד מרגש וקשה יהיה להפסיק. אחרי שמיקרוסופט תפסיק לעדכן ב-2025 את ווינדוס 10, אנחנו נבין לגמרי עד הסוף את היכולות של המערכת הזו.


מאת: נעם פרוסטיג, ראש תחום ניהול רשתות בהאקריו וחבר ב- Microsoft Insider program

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית