השתלמות ייחודית בצה"ל בנושא תמרון רב-ממדי

"הרעיון היה להפגיש קבוצת רע"נים עם אתגרי התמרון כדי שיעברו מידע תיאורטי למה שקורה בשטח. להפגיש אותם עם אתגרי התמרון היבשתי״, מסביר אל"מ גלעד אברילינג'י

צילום: דובר צה״ל 

מה הקשר בין איש צוות אוויר בחיל האוויר לבין תמרון רב-ממדי של זרוע היבשה. ולמה שקצין בזרוע הים יתעניין בתמרון יבשתי רב-ממדי. בעידן השילוביות והקישוריות בצה"ל מעורבים מפקדים בכל הזרועות בפעילויות ההדדיות שלהם. מסמלת את העידן החדש השתלמות ראשונה מסוגה שנערכה בימים אלו בהשתתפות עשרות קצינים וקצינות מכל הזרועות בנושא "השתלמות בתמרון רב ממדי במערכה הבאה".

הם/ן, כולם/ן בדרגות סא"ל, באו להשתלמות מאגף התקשוב, זרוע הים, חיל האוויר, אמ"ן  ואט"ל/מז"י. כל החניכים בהשתלמות היו בעלי ניסיון במקצועותיהם ובתפקידי הפיקוד ביחידותיהם,  ובוגרי פו"ם. הם התקבצו להשתלמות מרוכזת בת שלושה ימים, שהוגדרה כהשתלמות מטכ"לית בהנחיית הרמטכ"ל ובהובלת זרוע היבשה ובשיתוף מעשי של חיל ההנדסה, כאשר קהנ"ר מפקד על ההשתלמות של הקצינים הבכירים. 

אל"מ גלעד אברילינג'י הוא ראש מחלקת תורת חיל ההנדסה במפקדת קהנ"ר, רמ"ח תחה"ן. איש חה"ן "מלוחם עד מג"ד", לדבריו, עבר את כל מסלול הפיקוד בחיל הנדסה, מ"מ, מ"פ, מג"ד וקצין קישור לזרוע היבשה בצבא ארה"ב. הוא מספר לישראל דפנס על ההשתלמות הרב זרועית המיוחדת: 

"הרעיון היה להפגיש קבוצת רע"נים עם אתגרי התמרון כדי שיעברו מידע תיאורטי למה שקורה בשטח. להפגיש אותם עם אתגרי התמרון היבשתי. במשך שלושה ימים הם ראו במו עיניהם וחוו את נושא הליבה של זרוע היבשה: השתתפו בתרח"ט של חטיבת הקומנדו, ראו ביצועים של מרכיבי חטיבת הקומנדו יחידות דובדבן, מגלן ואגוז, שוחחו עם מפקדי יחידת העילית.

״לקחנו אותם לרצועת עזה לראות שם את כל נושאי הקישור בין יבשה לאוויר, תמרון על הקרקע וממד התת-קרקע. עברו פרק אמל"ח, נסעו בטנק, למדו מה יודעים לעשות טנק מרכבה, נמ"ר וכלי רק"ם אחרים. ראו תצוגת ירי והדגמת יכולות מסויימות. לקצינה מאמ"ן או לקצין מחיל האוויר היתה זו בהחלט חווייה לנסוע בטנק ולראות ירי מקרוב במטווח". 

לתמרון הרב-ממדי בתו"ל הצה"לי בן ימינו יש כמה וכמה מרכיבים: קיים התמרון הקלאסי של תנועה ואש. קיים הממד האווירי: בעבר היה מוגבל, היום המהירויות הרבה יותר גבוהות וצבא היבשה מפעילה הרבה יותר את כלי הטיס  בשלבי תמרון.

אל"מ גלעד: "כשהייתי מ"מ בגדוד הנדסה לפני שנים, לא היו קיימים ממדי האלקטרו-מגנטי והספקטרום. היום יש לנושאים הללו נוכחות במערכה, ודיברנו על זה בהשתלמות הסא"לים. בדרגי מפקד גיס ופיקוד יש גם שיח על סייבר בשדה הקרב, כי סייבר הוא חלק מהמערכה.

״רב-ממדיות קיימת גם בקרב ההגנה, בו מעורבים ירי תלול-מסלול, תת-קרקע וגם ספקטרום. כמובן שעסקנו בהשתלמות גם בעולמות הנדסיים, שהם חלק מקרב היבשה, גם בהגנה, גם בהתקפה וגם בממדי תת-קרקע. בכל אלו חה"ן הוא חיל פורץ דרך". 

השת"פ וההשתתפות של זרוע האוויר בקרב היבשה ובתמרון הרב ממדי באים לידי ביטוי במטוסי קרב, כלים בלתי מאויישים ומסק"רים. בזרוע הים יש השתתפות בהפעלת אש מהים ליבשה במשימות משולבות. קצין מחיל הים בהשתלמות יכול היה לשמוע מעמיתיו ה'ירוקים' מה וכיצד הוא יכול לסייע להם באמל"ח של ספינתו.

קצין מחיל המודיעין שמע במשך שלושה ימי ההשתלמות על יכולות של זרועות האוויר והים, וכך נוצרו לימוד הדדי והכרה מעמיקה של נושא התמרון הרב-ממדי. קצין ממסוקים והשתתפות במטה חיל האוויר הרחיב את הדיבור בנושאי אוויר-יבשה.

אל"מ גלעד אברילינג'י: "ההשתלמות יצרה חיבור בין ראשי הענפים בחילות השונים לבין יחידות קצה, וזו היתה העשרה הדדית. המסקנה היתה שבשנת העבודה הבאה יתקיימו עוד שלוש השתלמויות מסוג זה. אני רואה בהשתלמות מסוג זה גם NETWORKING, כאשר עשרות הקצינים והקצינות מיטיבים להכיר איש את רעהו, את תחומי ושיטות עבודתו ואת ההקשרים של כל יחידה צה"לית עם התמרון היבשתי, שעשוי להיות ליבת המלחמה בעתיד. 

"בהשתלמות חילקנו את הקבוצה לשני צוותים, כל צוות בפיקוד קצין  בדרגת אל"מ. האל"מים היו כולם מח"טים לשעבר וכך יכלו להעביר למשתלמים פרטים מהידע שלהם וחוויות אישיות בנושאי השת"פ והתמרון. בסיום ההשתלמות כתב כל משתתף מסמך תובנות לסיכון ההשתלמות. אלו מסמכים בעלי חשיבות, בגלל הדרגה הבכירה של מחבריהם, והם יועברו לעיון הרמטכ"ל". 

אל"מ גלעד מילא תפקיד ייחודי בצה"ל כאשר שהה במשך שנתיים עם משפחתו במדינת וירג'יניה כנציג צה"ל בפיקוד ההכשרות והאימונים של צבא ארה"ב: "הייתי קצין הקישור של זרוע היבשה וצה"ל. בתפקיד כזה אתה לומד מהאמריקנים והם לומדים ממך, עסקתי בפיתוח השת"פ בין שני הצבאות, העברת ידע ולקחים בנושאים שונים, ערכתי ביקורים ביחידות צבא ארה"ב ופיתחנו יחד את תכנית העבודה של השת"פ המבורך בין הצבאות". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית