המאבק על מינוי קבע של מנכ״ל תעשייה אווירית מגיע לבג״צ 

ח״כ דוד אמסלם פנה לבג״צ במטרה ללחוץ על בני גנץ לחתום על מינוי קבע של בועז לוי. מדובר במאבק שמנהל אמסלם בחודשים האחרונים, על דעת עצמו, ככל הנראה בשל העובדה שבג״צ דחה בעבר את רצונו כשר לבטל את וועדת האיתור המקצועית למנכ״לים בחברות הממשלתיות

המאבק על מינוי קבע של מנכ״ל תעשייה אווירית מגיע לבג״צ 

ח״כ דוד אמסלם. צילום מסך משידורי הכנסת

ח״כ דוד אמסלם פנה לבג״צ (בג"ץ 8876/21) במטרה ללחוץ על שר הביטחון, בני גנץ, לחתום על המינוי הקבוע של מנכ״ל תעשייה אווירית, בועז לוי. כך עולה מדיווח של העיתונאי נטעאל בנדל (הארץ). בג״צ דחה את העתירה בהסבר שלח״כ אמסלם אין זכות עמידה בשם בועז לוי. 

אין זכות עמידה

לפי החלטת בג״צ, הרכב של שלושה שופטים, נקבע כי לח״כ אמסלם אין זכות עמידה בשמו של לוי. כלומר, אם לוי רוצה, שיגיש בעצמו בג״צ נגד שר הביטחון. ״אוסיף כי העותר לא צירף את בועז לוי, מושא העתירה, ולו כמשיב לה.״ 

על מה הסיפור? לוי מונה ב16.11.2020 למ״מ מקום מנכ״ל החברה ומאז גנץ לא חתם על אישור הקבע שלו. זאת, על אף שלוי נבחר כדין לאחר הליך איתור של דירקטוריון החברה ואישור הוועדה לבדיקת מינויים לפי חוק החברות הממשלתיות. 

מה מבקש אמסלם בעתירה? שני דברים עיקריים. אחד - שגנץ יחתום על מינוי הקבע של לוי. שני - שלא יקדמו מישהו אחר תחת לוי. ״בימים האחרונים רבו הפרסומים המעלים חשש פן יפעל המשיב 1, תוך שיתוף פעולה על יו"ר דירקטוריון החברה להביא למינוי אדם אחר, מבין מקורביו, לתפקיד מנכ"ל החברה. פרסומים אלה נשמעים כמשלימים את הידיעות אודות רצונו, שלא צלח בשעתו, של המשיב 1 לקדם מינוי אחר, ממכריו, לתפקיד מנכ"ל החברה״, נכתב בעתירה. 

ראוי לציין כי בג״צ עיקר בעבר את בקשתו של אמסלם, אז השר הממונה על רשות החברות, לביטול וועדת איתור מנכ״לים בחברות הממשלתיות והשאיר אותה על כינה. כעת, כאשר וועדה זו אישרה את לוי, שר הביטחון לא מקבל את ההחלטה ולא חותם על מינוי הקבוע.

במילים אחרות, אמסלם, בצדק מבחינתו, טוען כיצד אותו בג״צ שלחם למען וועדת איתור המנכ״לים המקצועית, אינו נוקט אצבע כעת , כאשר שר הביטחון אינו מכבד החלטה של וועדה זו. 

לסנדל מינוי מנכ״ל אחר

בקשתו של אמסלם גם מתייחסת לשמועות במהלך החודשים מאז מונה לוי, כי גנץ ואמיר אשל, מנכ״ל משרד הביטחון, מעדיפים מישהו אחר על פני לוי. לפי השמועות, אלוף (מיל׳) חגי טופולנסקי שהגיע מאלביט והתמודד (והפסיד) ללוי בסיבוב הראשון, עלה כמחליף פוטנציאלי ללוי בחודשים האחרונים. טופולנסקי הודיע שאינו מעוניין בתפקיד. 

שמועה נוספת צפה שבמשרד הביטחון חושבים לקדם את מנכ״ל אלתא הנוכחי כמחליף ללוי. גם לשמועה זו אין הוכחות בשטח. בעתירתו, מתייחס אמסלם לשמועות ברוח זו ורוצה להבטיח ששר הביטחון לא יקדם אף אחד אחר פרט למנכ״ל הנוכחי שנבחר כדין. 

בינתיים הראל לוקר פרש מתפקידו כיו״ר תעשייה אווירית לטובת חברת פז ובמקומו מונה עמיר פרץ. גם זאת, לאחר עקיפה של וועדה מקצועית שקבעה שהוא לא מתאים. הממשלה החליטה אחרת. 

החשש של אמסלם הוא שתיאורטית, יו"ר הדירקטוריון (שמונה על ידי גנץ) יכול להודיע שבעל המניות לא מאשר את החלטת הדירקטוריון וכי יש לעשות תהליך איתור חדש למנכ״ל. בעל המניות הוא לא אחר מאשר בני גנץ, שר הביטחון, שכאמור, מעקב את החתימה על אישור הקבע של לוי מאז נובמבר 2020. במילים אחרות, אמסלם חושש שגנץ ופרץ יפעלו להדחת לוי. 

״אני סבור שהעיכוב בנושא הנ"ל (כשנה תמימה) חמור על כל היבטיו, דבר שאמור להביא את היועמ"ש בכבודו ובעצמו להיכנס לעובי הקורה (כפי שפעלתם בסוגיית הדירקטורים שעניינה אתכם עד מאד)״, ממשיך אמסלם בעתירה. ״לאור זאת, אבקש את מעקבו הצמוד של היועמ"ש לגבי הנדון שבו אני רואה כשל ניהולי ומשפטי ללא קשר למי הוא משרשר את הטיפול בנושא (כאמור, אחריות הגג היא שלו).״ 

אין ספק כי גם אם טענותיו של אמסלם נכונות, בג״צ החליט לדחות את העתירה בשל העדר זכות עמידה של אמסלם בעניינו של בועז לוי. כיצד העתירה שנכשלה תשפיע בפועל על החלטת שר הביטחון, אם בכלל? ימים יגידו. בינתיים, נראה כי השר אינו ממהר למנות את לוי כמנכ״ל קבוע.