תחקיר: כך עזרה צרפת לסיסי להקים משטר מעקב אחרי ׳מתנדי משטר׳ במצרים 

התרשמתם מהדאגה של ממשלת צרפת לזכויות פרט לאחר הסיפור עם NSO הישראלית? תחקיר צרפתי חושף את אישורי הייצוא שנתנה ממשלת צרפת עבור הקמת מערך ריגול במצרים לטובת אחיזתו של סיסי בשלטון - על טהרת טכנולוגיית הריגול הצרפתית 

Xose Bouzas / Hans Lucas via Reuters Connect

הודעות "יום הולדת שמח" זרמו לטלפון של אחמד עלא ב-1 באוקטובר 2017, כאשר הוא יושב בחלק האחורי של מונית בעיירה הקטנה דמיאטה במצרים. זאת, בזמן שהסטודנט בן ה-22 שולח אימוג'ים והודעות טקסט לחבריו. לפתע, אדם דופק על חלונו: "את תעודת הזהות שלך! שוטרים בבגדים אזרחיים מקיפים את הרכב, מכשיר קשר ביד, מוציאים אותו בפתאומיות מהמונית ומעלים אותו על הטנדר שלהם. היעד לא ידוע.

"בשנייה הראשונה חשבתי שזו בדיחה", סיפר לאתר Disclose. ״לא חשבתי שאי פעם אוכל להיחטף ככה, באמצע הרחוב״. הוא נכלא, ללא משפט.

העילה: מתנגד משטר

בזמנו האשים המשטר את עלא בכך שפרסם באינטרנט תמונה שלו תחת דגל הקשת בענן, סמל הקהילה הלהט"בית, במהלך קונצרט רוק מחתרתי בקהיר. קלישאה שהפכה ויראלית ברשת המצרית הובילה להאשמתו על ידי המשטר ב"חוסר מוסריות" ובהשתייכות ל"קבוצה בלתי חוקית". לאחר 90 ימי מעצר הוא משתחרר, שבור פיזית ונפשית. הוא ארז את מזוודותיו, ברח ממצרים ויצא לגלות בטורונטו, קנדה, שם Disclose פגשו אותו.

יריבים פוליטיים, עיתונאים, ראשי ארגונים לא ממשלתיים, הומוסקסואלים, שובתים ועוד. בחמש השנים האחרונות, כל אלה שאינם חושבים או אינם חיים על פי מצוות המשטר הצבאי מסתכנים בכלא. על פי הערכות, קרוב ל-65,000 מתנגדי משטר נמקים בבתי הכלא של המשטר המצרי. עוד כ-3,000 אחרים "נעלמו" לאחר מעצרם. 

תקיפה חסרת תקדים זו נגד החברה האזרחית המצרית התאפשרה הודות למערכת מעקב סייבר מסיבית שהותקנה על ידי שלוש חברות צרפתיות, כך לפי הפרסום. הראשונה נקראת Nexa Technologies, מנוהלת על ידי מייסדי Amesys, חברה שהואשמה באספקת ציוד מעקב לדיקטטורה של מועמר קדאפי בלוב. השנייה Ercom-Suneris - חברה בת של Thalès מאז 2019 - ידועה כזו המאבטחת אחד מהטלפונים הניידים של עמנואל מקרון. השלישית היא לא אחרת מאשר דאסו סיסטמס. 

על פי הפרסום בשיתוף עם המגזין Télérama, שלוש חברות הטכנולוגיה הללו התכנסו בשנת 2014 סביב פרויקט מעקב יוצא דופן עבור סוכנות ביון מצרית לביטחון פנים. Nexa Technologies אחראית להתקנת תוכנת ניטור אינטרנט בשם "Cerebro" ו-Ercom-Suneris התקינה מערכת האזנות לטלפון ואיתור גיאוגרפי בשם "Cortex Vortex".

החלק השלישי של מערכת הריגול הוא מנוע חיפוש חזק במיוחד המיוצר על ידי דאסו סיסטם תחת השם Exalead. לפי הפרסום מדובר במערכת המאפשרת קישור בין מאגרי מידע שונים. 

כדי לבסס את כוחו שנרכש בכוח ביולי 2013, עבד אל-פתאח א-סיסי יכול לסמוך על שני בעלי ברית חשובים. המדינה הצרפתית מצד אחד, אחת משותפיה המערביים העיקריים, המספקת לו תמיכה דיפלומטית, צבאית ומסחרית. ואיחוד האמירויות הערביות מצד שני שלפי הפרסום השקיעה 150 מיליון יורו ׳על השולחן׳ ב-2013 כדי לספק למרשל סיסי את מה שהיה חסר בארסנל שלו - ריגול דיגיטלי. 

מדינת המפרץ תרמה גם מניסיונה של חברת Etimad Holding - Al Fahad Security Systems העוסקת בתחום הגנת הסייבר. "ההזמנה ממדינת מצרים הגיעה אלינו דרך חברה אמירטית שפנתה אלינו והודיעה לנו על צורך זה", מאשרת בכתב הנהלת Nexa Technologies. "העסקה נעשתה בשקיפות עם השירותים הצרפתיים."

ב-24 במרץ 2014, הדירקטורים שלה, סטפן סאליס ואוליבייה בוחבוט, קיבלו חוזה בשווי 11.4 מיליון יורו להתקנת תוכנת הדגל שלה בקהיר: Cerebro. על פי מסמך סודי, Cerebro תוכל "לנתח נתונים כדי להבין את מערכות היחסים וההתנהגות של חשודים, לחזור אחורה בזמן כדי למצוא מידע רלוונטי בכמה מיליארדי שיחות מוקלטות". החוזה מקבל את השם "טובלרון", כמחווה לשוקולד שוויצרי בצורת פירמידה. 

תכונה אחת מעניינת במיוחד את הביון המצרי: מיקום גיאוגרפי בזמן אמת של אנשים שנמצאים במעקב. "זה כמו בסרט ריגול", מסביר מהנדס לשעבר בארקום, בעילום שם. ״אנו מצליחים לאתר אדם גיאוגרפי באמצעות משולש מיקום אנטנות שאליהן מחובר הטלפון שלו, אפילו מבלי לבצע שיחות. מה חושבת תאלס, שרכשה את ארקום-סונריס ב-2019 ושהמדינה מחזיקה בה 25.6%? כאשר יצרו עימה קשר, הקבוצה הצרפתית לא רצתה "לענות על השאלות" שנשלחו על ידי Disclose.

על פי המידע בפרסום, דאסו סיסטמס הייתה קשורה לפרויקט כבעלים של Exalead, מנוע החיפוש. השותף האידיאלי לרכז את מיליוני רשומות המידע שנאספו במאגר הדרכונים ותעודות הזהות של המצרים. ״עובדי דאסו סיסטמס עשו את הנסיעה לקהיר חמש פעמים, בין אוקטובר 2015 לסוף 2016, כדי לפקח על התקנת Exalead. על פי הדיווחים גם סוכני מודיעין מצרים אומנו בפריז. כשביקשנו, דאסו סיסטמס לא ענתה לשאלותינו״, כותבים בפרסום. 

כדי להבטיח שהכל יעבוד, הביון המצרי לא חוסך במשאבים. מרכזי נתונים חדשים לגמרי, מחשבי Dell מהדור האחרון ועוד. מרכז הפיקוד של "NSA המצרית" ממוקם בקהיר, בבסיס הצבאי אלמאזה, פחות מ-5 ק"מ מהארמון הנשיאותי.

באישור הממשל בפריז 

כדי לקבל גישה לשוק המצרי, מומחי מעקב סייבר צרפתיים היו צריכים לבקש את אישור המדינה ושירות בקרת הסחורות הדו-שימושיות שלה (SBDU). 

ביולי 2014, Nexa פנתה ל-SBDU, בסמכותו של עמנואל מקרון, אז שר הכלכלה, במסגרת חוזה "טובלרון". על פי הבקשה שהגיעה לידי Disclose, החברה מזכירה "מתן שירותים [למצרים] הקשורים ליישום מערכת יירוט IP חוקית בהקשר של המאבק בטרור ובפלילים". החוזה כולל 550 ימי התקנה ו-200 שעות הדרכה.

באופן רשמי, חברת הבת האמירית של Nexa בשם Advanced Middle East Systems, מוכרת את המערכת. חברת האם רק תבטיח את פריסתה. בסתיו 2014, הגיע תורה של ארקום-סונריס לבקש את אישור המדינה לייצא את מערכת ההאזנה שלה.

"אם למדינה הצרפתית היה ספק ולו הקטן ביותר לגבי אספקת [Cerebro] למדינה המצרית, היא הייתה מסרבת לייצוא הטכנולוגיה והייתה מתנגדת למכירה", מסרה הנהלת Nexa Technologies כתגובה לשאלות disclose. בפרסום מדגישים כי ״נכון לכתיבת שורות אלה, רק Nexa הסכימה לענות על השאלות שהועלו מהחקירה שלנו.״ 

מאז 2017, בתי המשפט פתחו בחקירה שיפוטית נגד Nexa. ב-17 ביוני 2021, סטפן סאליס ואוליבייה בוחבוט הואשמו בגין "שותפות למעשה של עינויים והיעלמות כפויה" בלוב ובמצרים. באשר ל-Nexa Technologies, היא קיבלה כתב אישום ב-12 באוקטובר האחרון בגין "שותפות למעשי עינויים והיעלמויות כפויות במצרים בין 2014 ל-2021". דאסו סיסטמס וארקום-סונריס בחרו באסטרטגיית השתיקה, כך לפי הפרסום. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית