תרגיל פתע רפואי בפיקוד דרום: ״תורגל פינוי פצועים מרצועת עזה״ 

התרחיש של תרגיל הפתע הפיקודי הוגדר הפעם - הסלמה ברצועת עזה. אל"מ ד"ר זיוון אביעד-בר: "כל המערך הטכני-לוגיסטי-רפואי חייב לתת מענה לתרחיש כזה, כאשר הדגש היה על נושא פינוי הנפגעים והפצועים״

צילום: דובר צה״ל

"רק לפני שלושה שבועות החלו לדבר אתנו בצה"ל על גל קורונה 5 ועל אומיקרון. יש עליה מסויימת בתחלואה צה"ל, ויתכן שהיא תגדל בגל החמישי״, כך אומר לישראל דפנס אל"מ ד"ר זיוון אביעד-בר, קצין רפואה (מר"פ) פיקוד דרום.

מי שמסרב להתחסן חייב בבדיקת קורונה
״אנו מוגנים היטב מכיוון שבין 85 ל-90 אחוזים מחיילי צה"ל מחוסנים. מדובר באוכלוסיה צעירה ובריאה. ביחידות מקפידים על מסיכות וריחוק חברתי. אנו מרבים בהסברה, למפקדים יש גישה ישירה לחייליהם, ולכן יש יכולות הסברה ושכנוע, וגם רמות הידע גבוהות.״ 

ביקשנו לשוחח עם אל"מ אביעד-בר על תרגיל הפתע הרפואי-הפיקודי הגדול שהתקיים בימים אלו בפיקוד, אבל בלי קורונה אי אפשר, וקצין הרפואה הפיקודי מבטיח שמספר מתנגדי וסרבני החיסונים בצבא הסדיר והקבע מזערי. 

מי שמסרב להתחסן חייב בבדיקת קורונה כל שבוע ביום חמישי ורק אם מתקבל תשובה חיובית הוא מורשה להיכנס לבסיס ביום ראשון. "אנו חייבים להגן על עצמנו", אומר קצין הרפואה. 

תרגיל הפתע היה הפעם פתע אמיתי. "תכננתי ליום ראשון סדנה עם גורמי הרפואה בבית החולים איכילוב, והנה במוצאי שבת גוייסנו כולנו לתרגיל שתוכנן בדרג מטכ"לי, כך שאני וכל צוות הרפואה הפיקודי היינו המתורגלים. עשיתי במהירות את כל ההכנות הנדרשות, וביום ראשון התייצבתי מוכן למלחמה".

מפקד הרפואה בפיקוד דרום אחראי לכל נושאי הרפואה המבצעית בשגרה, בחירום, בט"ש ובמלחמה בכל מרחב הפיקוד, וזה כולל גם ענייני רפואה שיניים ורפואת נפש. תכנון, אימונים, הכשרות, טיפול באנשי מילואים, פעילויות מבצעיות, שמירה על אספקת ציוד רפואי במחסנים, וגם תרגילי פתע. 

התרגיל: הסלמה ברצועת עזה
התרחיש של תרגיל הפתע הפיקודי הוגדר הפעם - הסלמה ברצועת עזה. אל"מ זיוון: "כל המערך הטכני-לוגיסטי-רפואי חייב לתת מענה לתרחיש כזה, כאשר הדגש היה על נושא פינוי הנפגעים והפצועים. מדובר על גיוס אלפי חיילים, כלי רכב ורק"ם, משאיות. הקפצנו לרצועת עזה פלמ"ר, פלוגת רפואה של אנשי מילואים. גויסו שני גדודים שעברו תרגולים ואימונים ייעודי במל"י, המרכז הלאומי לאימוני יבשה בבסיס צאלים". 

חיילי מילואים בפלוגות הרפואה הם בעלי מקצועות מגוונים, יש ביניהם רופאים, אנשי הייטק, עורכי דין ובעלי מקצועות שונים. הם הגיעו לקציעות, שם עברו תכנית ריענונים, תרגלו 'לדבר בשפה משותפת לכולם'. כשהמשימה היא אחת - להעביר את הפצוע בלחימה ברצועת עזה במהירות המרבית לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

אל"מ זיוון מסביר כי כיום מפעיל צה"ל שיטת פינוי פצועים שונה מאשר בעבר. כיון שהרצועה אינה רחוקה מבאר שבע קווי הפינוי הם קצרים, ולכן הפנוי מזירת הלחימה בעזה לבית החולים ייעשה ישירות, ולא דרך תאג"ד.

אין מעכבים את הפצוע בשטח, אלא מפנים אותו ישר לבאר שבע בכלי רכב או במסוק. שיטה זו דורשת כוחות רפואה גדולים בגדודים כדי שהרופא הגדודי או הפרמדיק יוכלו להגיע לפצוע במהירות ולמשוך אותו מהר לרכב הפינוי לסורוקה. 

בודקים את רמות הכשירות והמוכנות
מר"פ דרום מוסר כי התייצבויות אנשי המילואים היו גבוהות, בין 70 ל-80 אחוזי התייצבות לשרות מילואים. "תרגיל פתע כזה משקף עבורי את רמות הכשירות והמוכנות של הכוחות הרפואיים בפיקוד. יכולנו גם להיווכח שפלוגות הרפואה מקבלות במחסני הציוד הרפואי את כל הנדרש לביצוע משימותיהם. ראינו שאמבולנסים היו מזוודים לפי התקנים, לא חסר ציוד, ותרופות עברו תכניות ריענון מחזוריות, כך שלא היו תרופות בלתי תקפות". 

מר"פ דרום אל"מ זיוון בן 42, רופא פנימאי בהכשרתו, שבחר במסלול הרפואי בצה"ל. זיוון למד רפואה כעתודאי, היה רופא גדודי במלחמת לבנון השנייה, רופא בחטיבת גולני, רופא אוגדתי, סיים התמחות מקצועית בבית החולים איכילוב, וכיום מר"פ דרום. 
"יש יתרון חשוב לתרגיל פתע מהסוג שעברנו באחרונה. כך יכולתי לוודא שכל גורמי הרפואה מצויים בכושר, שהתייצבות אנשי המילואים היא באחוזים גבוהים ושמערכת הרפואה הפיקודית מוכנה.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית