"הנביא מוחמד 17": יכולת הוצאת תקיפה מתואמת מול מטרות איכות בישראל

התרגיל האיראני מצביע על רמת מוכנות ובשלות גבוהה של היחידות הלוחמות של משמרות המהפכה, הן בהגנת הטריטוריה האיראנית והן ביכולת הוצאת תקיפה מתואמת מול מטרות איכות בישראל

בסוף השבוע האחרון סיימה איראן את אחד מהתרגילים הצבאיים הגדולים שביצעה לפחות בעשר השנים האחרונות. התרגיל המכונה "הנביא מוחמד 17" נערך חמישה ימים מלאים, ונוהל על ידי משמרות המהפכה.

מפגן עוצמה איראני

התרגיל נערך מחד על רקע שיחות הגרעין המתקיימות לאחרונה, בניסיון להגיע לפשרות על הגרעין הצבאי האיראני, ומאידך הצהרות מלחמתיות מצד ישראל, כי ישראל לא תשב באפס מעש מול פיתוח הגרעין האיראני, וכי בכוונתה אולי להגיב צבאית להתפתחויות שלא תהיינה לרוחה. 

התרגיל, שהיה מפגן עוצמה איראני, ונועד לאיים ולייצר הרתעה על ישראל וארה"ב, היה תרגיל רב-ממדי, ושולבו בו כוחות ים, אוויר, יבשה, סייבר וחיל הטילים האיראני. 

הצהרת פיקוד משמרות המהפכה הייתה, כי התרגיל נועד "להגביר את המוכנות הקרבית האיראנית, לבחון אמצעי לחימה חדשים, דוקטרינות הפעלה, ולדמות תרחישי לחימה היברידיים באמצעים קינטיים (אמל"ח) ולא קינטיים (אמצעים "רכים", המאפשרים השגת הישגים צבאיים/פוליטיים ללא אמל"ח), על מנת לשפר את ההרתעה החכמה האיראנית". 

מבט בוחן על התרגיל ומהלכו, מאפשר הצצה קצרה אל תורת הלחימה האיראנית, תורת לוחמה אסימטרית, המבוססת על ההבנה כי איראן נמצאת בנחיתות טכנולוגית בעיקר, מול הצי האמריקאי וכוחות נאט"ו בזירה, ומנסה לקעקע באמצעות מאמצים היברידיים, את היתרונות הטכנולוגיים ויכולות האמל"ח האמריקאי.

המאמצים ההיברידים כוללים מחד הפעלה של כוחות צבא "מסורתיים", יחד עם כוחות גרילה, לוחמה פסיבית (המתרכזת בהגנה על נכסי ותשתיות המדינה ויכולתם לשרוד לאורך זמן), לוחמה ביולוגית, יחד עם תקיפות סייבר ולוחמת תודעה. 

ראשית התרגיל בהגנה על מצרי הורמוז וחסימת הכניסה אל המפרץ הפרסי. תרגיל הגנת המצרים של חיל הים של משמרות המהפכה, החל בהפעלת אמצעי גילוי אקטיביים (מכ"מים) ופסיביים (מערכות גילוי מכ"מ) לבניית התמונה הימית במפרץ הפרסי, גילוי וזיהוי כלי שיט אוייב. 

תקיפות משולבות

השלב השני בתרגיל הימי כלל תקיפות משולבות של כלי שיט מהירים, סירות תקיפה הנושאות על סיפונן מוקשים ימיים, שנזרעו בים והיוו מכשול לכניסתן וליציאתן של אוניות זרות אל ומהמפרץ הפרסי. 

לאחר זריעת המוקשים החלה תקיפה משולבת של עשרות סירות תקיפה מהירות שירו טילים נגד כלי שיט, טורפדו ורקטות. יחד עם תקיפת כלי השיט בוצע ירי טילים נגד כלי שיט, תותחים ורקטות מהחוף. הטילים נורו מסוללות ניידות, משאיות אזרחיות, תמימות למראה, אשר מסתירות באמתחתן מערכת נשק ומשגר של שלושה טילים לטווחים של עד 500 ק"מ. 

לטווחים הקרובים לחוף, בוצע תרגול של ירי טילים נגד טנקים (מדגם קורנט האיראני) נגד כלי שיט קטנים. זהו השלב הראשון בתקיפה האיראנית. תקיפה המבוססת על מניעת הגישה למפרץ ותקיפת כלי שיט אמריקאיים, זוהי תקיפת "נחיל", המבוססת על מגוון רחב של אמצעי לחימה ותקיפה מתואמת בו-זמנית, המונעת למעשה מכלי השיט הנתקפים את היכולת להגיב באופן יעיל, ומאפשרת למוטט את מערכות ההגנה של היריב באמצעות הרווייתן. 

במקביל למאמצי ההגנה הימית האיראניים, ביצע חיל האוויר של משמרות המהפכה תרגול של הפעלת סוללות נגד מטוסים והגנת הכור האטומי בבושהר מפני תקיפת מטוסים. חיל היבשה של משמרות המהפכה ביצע תרגול לחימה כנגד אוייב המבצע פעולות החפה מהים, והפעיל כוחות רגלים, שריון ואף מסוקי תקיפה. 

תקיפות סייבר

יחד עם אלו בוצעו הדמיות של תקיפות סייבר על ידי יחידות הסייבר של משמרות המהפכה, כנגד יעדים שונים. האיראניים לא פורסמו אלו יעדים הותקפו סימולטיבית, אך נכון יהיה להעריך שהמדובר ביעדי תשתית מדינתית ישראלית ואמריקאית, כדוגמת תשתיות חשמל, מים, תחבורה, בריאות ואולי אף מערכות כלכליות. 

בתרגיל בוצעו תרגולים של לוחמה ביולוגית, כך על פי הצהרות התקשורת האיראנית, אך לא ברור מה היה טבעם. ייתכן, שמדובר בתרגילי התגוננות מפני חומרי לחימה ביולוגיים (או כימיים), אך ייתכן גם שמדובר בתרגול פיזור של חומרי לחימה ביולוגיים על מנת להרעיל למשל מקורות מים או לפזר וירוסים כנגד כוחות ארצות הברית, במידה ואלו יפלשו קרקעית לאיראן. 

לאחר שלב ההתגוננות ההתקפית בתרגיל, החל חיל הטילים של משמרות המהפכה בתרגול ירי טילים בליסטיים. במסגרת התרגיל נורו 16 טילים בליסטיים לעבר מטרה יבשתית רחוקה, שבהמשך הוגדרה על ידי האיראניים כמטרה המדמה את הכור הגרעיני בדימונה.

מטח הטילים הבליסטיים נורה בתזמון, המצביע על התפיסה האיראנית של יכולות ההגנה הישראליות והדרישה לירות מספר רב של טילים על מנת להרוות את מערך ההגנה האווירי של חיל האוויר הישראלי. 

התרגיל האיראני מצביע על רמת מוכנות ובשלות גבוהה של היחידות הלוחמות של משמרות המהפכה, הן בהגנת הטריטוריה האיראנית והן ביכולת הוצאת תקיפה מתואמת מול מטרות איכות בישראל. זאת ועוד, משמרות המהפכה הדגימו תרגול של מודל לוחמה היברידי מעניין, המשלב אלמנטים קינטיים יחד עם אלמנטים "רכים", דוגמת סייבר ולוחמת תודעה, כחלק מהמערכה הצבאית הכוללת. 
 

אולי יעניין אותך גם