היסטוריה: כך ביצע ג'ורג' וושינגטון מבצע חיסונים צבאי בסוף המאה ה-18

בשנת 1777 בימי המהפכה האמריקנית, אילץ המפקד העליון גנרל ג'ורג וושינגטון בפקודה את קציניו ואת חייליו להתחסן נגד מגפת אבעבועות שעשתה שמות בשורות הצבא

היסטוריה: כך ביצע ג'ורג' וושינגטון מבצע חיסונים צבאי בסוף המאה ה-18

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל 

מתנגדי חיסונים טוענים שעומדת להם זכותם על גופם ועל "מה שיכניסו לתוך גופם", וכי אילוץ חיסון מפר את זכויות האדם והאזרח. פרק היסטוריה מלמד שיש נסיבות שבהן מותר למדינה להטיל חוקים שיש בהם משום פגיעה בחופש הפרט. פרק ההיסטוריה נוגע למבצע חיסון הצבאי הראשון בהיסטוריה שביצע בסוף המאה ה-18 ג'ורג' וושינגטון.

הנשיא ג'ו ביידן, ממשיך דרכו של וושינגטון, נשיאה הראשון של ארה"ב, הטיל חובת חיסון על חלק מהצבא האמריקני. הוראה זו התפרשה אצל המתנגדים כהפרת התיקון ה-14 לחוקה, הקובע שהמדינה לא תכפה על אזרחיה חוק המפר זכויות של אזרח ארצות הברית של אמריקה. 

אולם אבות האומה והחוקה האמריקנית, אישים כמו וושינגטון, תומס ג'פרסון, ג'ון אדמס ואלכסנדר המילטון, חשבו אחרת – סברו שיש נסיבות המאלצות את המדינה להטיל חוקים הפוגעים בחופש הפרט.

בשנת 1777 בימי המהפכה האמריקנית, אילץ המפקד העליון גנרל ג'ורג וושינגטון בפקודה את קציניו ואת חייליו להתחסן נגד מגפת אבעבועות שעשתה שמות בשורות הצבא. הפרוצדורה היתה מסוכנת ומכאיבה, אך וושינגטון קבע שה'בעד' גובר על ה'נגד', "זו היתה פקודה ולא אופציה, ולא היה מקום לדיונים או ויכוחים". 

באמריקה פרצה מגפת אבעבועות, לווירוס קראו VARIOLA. ב-6 בינואר 1777 כתב וושינגטון לרופא ד"ר ויליאם שיפון והורה לו להתחיל לחסן את החיילים בעיר פילדלפיה, אז בירת ארה"ב. לרשותו של וושינגטון עמד צוות רופאים קטן, שרותי רפואה בסיסים ופחות מכך, מחסור באספקה ולא היה ניסיון מוקדם.

אבל כך בוצע החיסון הרפואי הצבאי הראשון בהיסטוריה. זה לא היה פופולרי, היו קצינים שהתנגדו. וושינגטון דאג לדווח לקונגרס, לא נרתע והורה לחסן ב-11 בתי חולים ומרפאות שדה. 

חיילי הצבא הבריטי, נגדם נלחמו  האמריקנים, היו מחוסנים. אלא שבמסגרת הכוחות הבריטיים לחמו ילידים אמריקנים ועבדים, שהצטרפו לבריטים בתמורה ל הבטחה לשחרור מעבדות וחופש. באלו פגעה המגפה קשות. בשנת 1792 התפשטה מגפת קדחת צהובה בפילדלפיה. היה מחסור במזון, גופי הממשלה והרשות המקומית חדלו לפעול, 5,000 מ-55,000 תושבי העיר מתו במגפה. 

החיסון נגד אבעבועות שעליו הורה וושינגטון בצבאו היה מסוכן ופרימיטיבי. איך חיסנו בסוף המאה ה-18 בצבא האמריקני? עשו חתך קטן בעור ובבשר,  ובעזרת פיסת בד החדירו את חומר החיסון לגוף. החומר כלל וירוס ווריולה מוחלש. הכאב היה קשה וגם זיהומים היו. אבל בתום מבצע החיסונים התברר שאף גדוד מגדודיו של וושינגטון לא יצא מכלל פעולה בכלל מחלות. 

מסמך ספריית הקונגרס מסכם את הפרשה בנוסח המכתב שכתב וושינגטון לקציניו, לתשומת לב מתנגדי חיסונים: "לפעמים ההכרח דורש נקיטת אמצעים מיוחדים. אם המגפה תתפשט, יהיה עלינו לחשוש ממנה יותר מאשר מחרבות אויבינו".
 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות