אירן לקראת שיגור לווין? תלוי את מי שואלים 

תמונת לווין מאיראן מראה כי עתיד להתבצע שיגור לווין קרוב? מומחים טוענים כי ייתכן ומדובר בעבודות תחזוקה שגרתיות או הכנות לשיגור בינואר-פברואר

אילוסטרציה. https://en.irna.ir/news/84207634/Iran-launches-Zuljanah-Satellite-carrier-into-space

בימים האחרונים עולה טענה המבוססת על תמונת לווין מאיראן, כי הממשל בטהרן רוצה "לעשות שרירים" באמצעות שיגור לווין לחלל על רקע שיחות הגרעין בווינה. 

ובכן, לא כולם תמימי דעים סביב הנחה זו. אמנם ניתן לפרק את תמונת הלווין כתיעוד של פעילות מקדימה לשיגור לווין, אך מסקנה ממנה כי השיגור קרוב, מהולה בהרבה אי וודאות. 

טל ענבר, מומחה ישראלי לחלל, טילים וכטב״מ, טוען בציוץ בטוויטר כי ייתכן ומדובר בעבודות תחזוקה שגרתיות או בהכנות לשיגור בינואר או פברואר. 

ההנחה כי האיראנים מחפשים שיגור לווין מיידי נובעת מהכותרות סביב השיחות בווינה. אלו, לכאורה, הגיעו למבוי סתום כאשר כל צד מתחפר בעמדה שלו. 

תחת נרטיב זה, הטענה היא כי האיראנים רוצים ללחוץ על ארה"ב ואירופה להתגמש - באמצעות שימוש בשיגור לווין שיכול להתפרש כפעולה תמימה בטכנולוגיה דואלית שיכולה לשמש גם לצורך טק״ק. 

עם זאת, איראן כבר חשפה בעבר טק״ק לטווחים של אלפי ק״מ ואף עשתה בחלק מהדגמים שימוש מבצעי, כך ששיגור לווין כעת לא צפוי לשנות כלום בהיבט יכולות הטק״ק של איראן. 

זאת ועוד, שיגור לווין חלל אינו אקט אסור על פי משטר הסנקציות של האו״ם או מלחמתי. כי אם מדובר בפעולה למטרה מדעית.  

 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית