האם צרפת בדרך להפסיד עוד עסקת ענק לארה״ב ביוון?

למרות הפרסומים אודות מכירת ספינות מלחמה ליוון על ידי ארה״ב, בצרפת טוענים שהם אלו שימכרו ליוון את הספינות - למרות ההצהרות האמריקאיות

REUTERS/Kevin Lamarque

בספטמבר האחרון הודיעה אוסטרליה כי היא מבטלת את פרוייקט הצוללות שלה עם Naval Group הצרפתית ומתחילה בפרוייקט צוללות חדש, לרכש צוללות גרעיניות, מול בריטניה וארצות הברית, במסגרת הסכם אסטרטגי, שנחתם בין שלוש המדינות. 

הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, לא נותר שקט, ופתח במערכה מדינית מול אוסטרליה, בריטניה וארצות הברית, והאשימן במגוון האשמות, מבלי לקחת את האחריות על התנהלותה של Naval Group בפרוייקט, העיכובים שגרמה ואי-השלמתן של אבני דרך רבות בפרוייקט.

יש לציין, שהממשל הצרפתי, יחד עם משרד ההגנה ושירותי המודיעין של צרפת, תומכים בתעשיות הביטחוניות המקומיות, ועושים מאמצים רבים, על מנת שאלו יזכו במכרזים בינלאומיים. מקרון, הנאבק על כהונה נוספת ונמצא במהלכה של שנת בחירות קשה, מיהר לפנות מאמציו אל עבר השוק היווני. 

באוקטובר האחרון, כשבועיים לאחר ההודעה הדרמטית של אוסטרליה, יצאו הנשיא הצרפתי וראש הממשלה היווני, כי שתי הממשלות הגיעו להבנות על רכש של שלוש או ארבע פריגטות עבור חיל הים היווני ממספנות Naval Group. 

אך וושינגטון לא מוותרת בתחרות ההולכת וגוברת בממד הימי. בסוף השבוע האחרון הודיעה הסוכנות שיתוף הביטחוני האמריקאי, ה- Defense Security Cooperation Agency, כי היא מאשרת לחברת Lockheed Martin מכירתן של ארבע פריגטות רב-משימתיות מתקדמות ליוון בפרוייקט המוערך בכ- 6.9 מיליארד דולר, בנוסף אושר פרוייקט נוסף לשדרוגן של אוניות הצי היווני מדגם Meko ושילוב מערכות לחימה בהן, בכ- 2.5 מיליארד דולר.

הצרפתים לא נותרו אדישים להכרזה האמריקאית, ומשרד ההגנה הצרפתי מיהר להכריז באותו היום כי אין כל עניין ממשי בהצהרות האמריקאיות, שכן הפרוייקט עם Naval Group כבר סוכם, ופרטיו ייחתמו בשבוע הקרוב. 

Naval Group תספק לצי היווני ארבע פריגטות צרפתיות, כשהראשונה בהן תסופק כבר ב- 2024, מיהר נציג משרד ההגנה הצרפתי לעדכן. Naval Group כמו בכל פרוייקט שלה בשנים האחרונות, מספקת לוחות זמנים לא הגיוניים וקונה את לקוחותיה בהבטחות על אספקות מהירות ובמחירים שוברי שוק. כך אגב היה גם בצ'ילה, ברזיל והודו. בכל הפרוייקטים בשנים האחרונות חרגה החברה הצרפתית לפחות בשנתיים בזמני האספקה שלה ובתקציבי הפרוייקט.

כשברקע מקרון מאבד מיכולתו לסייע לתעשיות הצרפתיות מעצם עיסוקו בתהליך הבחירות ומכיוון שכבר איבד קרדיט רב בפרשת הצוללות האוסטרלית מחד. מאידך, ההתעצמות האדירה של הצי הטורקי המאיים על יוון, המהלך האמריקאי עשוי בהחלט להטות את מאזניי ההחלטה ביוון, לטובת האוניות האמריקאיות, מערכות הלחימה שלהן, המשולבות במערך של נאט"ו, ושדרוג האוניות הוותיקות של הצי היווני.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית