דיווח: אכזבה ישראלית בוושינגטון מהעמדה האמריקנית כלפי איראן

על פי דיווח בניו יורק טיימס, שר הביטחון בני גנץ וראש המוסד דוד ברנע עוזבים את וושינגטון כשהם מודאגים מרצונה של ארה"ב לשוב להסכם הגרעין

Photos credit: Shmulik Almany
 

חילוקי דעות בין ארה"ב לבין ישראל על דרכי הטיפול בגרעינן האיראני יצרו מתיחות חדשה בסוף השבוע, כאשר שני ישראלים בכירים, שר הביטחון בני גנץ וראש המוסד דוד ברנע עוזבים את וושינגטון כשהם מודאגים מרצונה של ארה"ב לשוב להסכם הגרעין, ובכך לאפשר לה להתקדם בתכנית הגרעין. 

ניו יורק טיימס מדווח כי כדי לגשר על חילוקי הדעות בין וושינגטון לירושלים פרסמו פקידי ממשל כי לפני חודשיים ביקש ביידן מיועצו ג'ייק סליבן לעיין מחדש בתכניות הפנטגון לפעולה צבאית במקרה שהדיפלומטיה תיכשל. גם דיברו על חידוש סנקציות ולא על ביטולן. הרמזים הללו בדבר קו נוקשה של הנשיא נועדו להרגיע ישראלים מתוסכלים. 

עוד מדווח העיתון כי לפני עשרה ימים התקיימה שיחה מתוחה מבין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין שר החוץ בלינקן, שבעקבותיה שיגר בנט את גנץ ואת ברנע לוושינגטון כשבידיהם חומר מודיעיני חדש על העשרת אורניום ועל פעילות ב"קבוצת הנשק" באיראן. בין ממשלי ביידן ובנט יש חילוקי דעות בכמה נושאים, כותב העיתון, אולם לב הבעיה היא תכנית הגרעין האיראנית וכיצד להעבירה מן העולם.

בשבוע שעבר הביע ראש ה-CIA ויליאם  ברנס דאגה מתכנית הגרעין האיראנית, ואמר שהאירנים "גוררים רגליים" במו"מ בעוד הם "מתקדמים ביציבות" בתכנית הגרעין. אולם ארה"ב ממשיכה להאמין שאיראן עוד לא קיבלה החלטה לייצר נשק גרעיני, אמר ברנס. 

שר הביטחון בני גנץ אמר בביקורו בוושינגטון כי "איראן בונה את כוחותיה במערב המדינה כדי שתוכל לתקוף  מדינות וצבאות במזה"ת בכלל ואת ישראל בפרט. אנו  מוכנים לסכל ניסיון מסוג זה, ונעשה את כל ההכרחי כדי לגן על תושבינו ועל נכסינו".

ביום חמישי נפגש השר גנץ עם שר ההגנה לויד אוסטין ועם שר החוץ אנתוני בלינקן. לשכת שר הביטחון מסרה שהשר מסר לאמריקנים פרטים על שימוש איראני בכלים בלתי מאויישים לתקיפת אויביה באמצעות שלוחים או מתחומיה היא. בשנת 2018, אמיר גנץ, ניסתה איראן לשגר כטמ"מ חמוש ב-TNT לארגון טרור פלשתיני בגדה המערבית.

בביקורו בוושינגטון הדגיש השר גנץ את החשיבות לצייד את ישראל במערכות הגנה, כשהוא מביע דאגה "מאיום איראני על חיינו ועל אורח החיים שלנו. בשאיפתה להגמוניה מבקשת איראן להרוס כל שריד של חירות, כבוד האדם ושלום במזה"ת ומעבר לו. תכנית ה הגרעינית היא אמצעי להשגת ההגמוניה הזאת".

סוכנות רויטרס מסרה שגנץ ומארחיו עמדו לדון באפשרות של תמרון צבאי אמריקני-ישראלי משותף כהכנה לתרחיש הגרוע ביותר של השמדת מתקני גרעין במקרה של כישלון הדיפלומטיה. אולם לא היה אישור רשמי לידיעה על התמרון המשותף.

ב-25 באוקטובר התקיים תדריך של ראשי הפנטגון ואנשי הבית הלבן ובו דנו באופציות צבאיות שאמורות להבטיח שאיראן לא תהיה מסוגלת לייצר נשק גרעיני. שגרירויות ישראל ואיראן בוושינגטון סירבו להגיב על ידיעות אלו של סוכנות רויטרס. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית