מגמה: אוניות מלחמה איראניות טובעות מכשלים שונים

לפני מספר ימים, אוניית הצי החדשה, ה- Talayieh, התהפכה על צידה במספנת בנדר עבאס. זהו המקרה הרביעי בשלוש השנים האחרונות של אוניות אשר טבעו בנמלי איראן

נראה כי הצי האיראני עטוף בחוסר מזל, כאשר מדובר באוניות המלחמה שלו. ב- 5 לדצמבר, לפני מספר ימים, אוניית הצי החדשה, ה- Talayieh, התהפכה על צידה במספנת בנדר עבאס, הבסיס המרכזי של הצי האיראני, עוד טרם נמסרה לשירות מבצעי. 

זהו המקרה הרביעי בשלוש השנים האחרונות של אוניות אשר טבעו בנמלי איראן. בינואר 2018 הפריגטה Damavand טבעה במהלך סופה. ה- Damavand, שנכנסה לשירות מבצעי זמן מועט לפני טביעתה, הייתה אחת מאוניות המלחמה המרכזיות של הצי, מדגם Moudge, אוניות אשר תוכננו ונבנו באיראן. 

במאי 2020, אוניית העזר Konarak נפגעה מטיל ים-ים שנורה עליה בשוגג במסגרת תרגיל, שקיים הצי האיראני במפרץ עומאן. הטיל היה אמור לפגוע במטרה ימית שהוצבה באזור הניסוי, אך כתוצאה מתקלת תפעול, ככל הנראה, הוסט הטיל ממטרתו והטביע את אוניית העזר. 

ביולי 2020 במהלך תרגיל של חיל הים של משמרות המהפכה, טבע בטעות כלי שיט שהוכן בתצורת נושאת מטוסים אמריקאית לשם אימון הכוחות האיראניים. כלי השיט כמעט וחסם את התנועה הימית לנמל בנדר אבעס. וביוני 2021, אוניית האספקה של הצי, ה- Kharg עלתה באש וטבעה. 

יהיה זה מוקדם להסיק מסקנות האם טביעת האוניות היו כתוצאה מרשלנות, שגיאות אנוש, בנייה לקויה של כלי השיט, או שטביעתן היא פרי מבצעים מכוונים, שמטרתם פגיעה ביכולתו של הצי האיראני.

אך יחד עם זאת, אין ספק שהצי האיראני, המנסה להלחם על תקציבי בניין כוח, כבודו ותפקידיו בביטחון הלאומי האיראני, ובעיקר מול מרכזיותו של חיל הים של משמרות המהפכה, סופג מכל האירועים האלו מכות קשות.
 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל