מצרים בונה ספינות מלחמה חדשות בשיתוף גרמניה

ה- OPV המצרי, המכונה CC-60, יהיה באורך של 60 מטרים ובדחי של 750 טון

https://nvl.de/en/naval-vessels/offshore-patrol-vessels

במסגרת התערוכה הביטחונית שהתקיימה בראשית דצמבר במצרים EDEX2021, הכריזו התעשיות הביטחוניות במצרים, כי במהלך השנה האחרונה הם החלו לראשונה בתכנון ובבנייה של שני כלי שיט מלחמתיים. שני הפרוייקטים הם בשיתוף המספנות הגרמניות NVL (Naval Vessels Lurssen). 

הכלי הראשון הנבנה במצרים היא ספינת סיור מהירה, OPV (Offshore Patrol Vessel). ה- OPV המצרי, המכונה CC-60, יהיה באורך של 60 מטרים ובדחי של 750 טון. בנוסף בונה מצרים OPV נוסף, המכונה PV-43, באורך של כ- 43 מטרים ובדחי של 270 טון. כלי זה מבוסס על כלי שיט תוצרת קרואטיה. 

על כלי השיט המצרי מדגם CC-60 יותקנו מכ"מים מתקדמים תוצרת חברת THALES הצרפתית מדגם 3D Smart Mk2, מערכת נשק משולבת במערכת שליטה ובקרה, מערכת לוחמה אלקטרונית, תותח 76 מ"מ, שני טילים נגד כלי שיט מדגם Marte תוצרת איטליה לטווח 25 ק"מ, ושמונה טילים נגד מטוסים מדגם Mica לטווח של כ- 11 ק"מ. כלי השיט יצוייד גם בסונאר נגרר ושני משגרי טורפדו קל נגד צוללות. 

על הכלי ייבנה מנחת למסוקים קלים (במשקל של עד 15 טון) ותהיה לו יכולת שיגור כלי טיס בלתי מאויישים. למרות שהכלי מוגדר ככלי סיור מהיר, OPV, הרי שיש לו יכולות מלאות של ספינת טילים. כלים אלו צפויים לשמש את חיל הים המצרי בעיקר למשימות של הגנה על החוף ותשתיות האנרגיה בים. הכלים צפויים להחליף את כלי השיט הישנים של חיל הים המצרי מדגם OSA (תוצרת רוסיה) שעדיין פעילים מבצעית. 

על הכלי השני, ה- PV-43 תותקן סוללת תותחים קלה של 12.7 מ"מ ו- 30 מ"מ. על הכלי תותקן מערכת לוחמה אלקטרונית בסיסית, להגנת כלי השיט מפני איומי טילים ימיים. שני הפרוייקטים מהווים אבן דרך נוספת בפיתוח יכולותיה העצמאיות של מצרים לתכנן ולבנות כלי שיט בכוחות עצמה ופיתוח צי המלחמה אדיר הממדים שלה, השישי בגודלו בעולם. 

במסגרת הפרוייקט המספנות הגרמניות תספקנה ידע והכשרה, בעוד הספינות ייבנו על ידי המצרים במספנה באלכסנדריה. בשנים האחרונות המספנה באלכסנדריה אף רכשה ידע לבניית כלי שיט מלחמתיים גדולים יותר מארצות הברית ומצרפת, והפרוייקט הגרמני יקנה לה יכולות וידע נוספים. 

הפרוייקט מהווה גם גשר נוסף לחיזוק יחסיה של מצרים עם גרמניה, החשובים למצרים לא רק רצונה לפתח צי חזק ומוביל, הנסמך על טכנולוגיות מערביות ומדינות שונות, אלא הקשר עם גרמניה חשוב למצרים לאור ההתעצמות הצבאית הטורקית בים. מצרים מבינה שגרמניה, בעלת ההשפעה הגדולה על טורקיה, עשויה למנוע מערכה צבאית בין המדינות. 

מצרים הכריזה אף במהלך התערוכה כי היא מפתחת לבד כלי טיס בלתי מאוייש, מכ"מים, רכבים משוריינים ומערכת נגד רחפנים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית