יו"ר מועצת המובילים והמסיעים: ״המצב שלנו יותר חמור מזה שהיה במלחמת יום הכיפורים״

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בועדת החוץ והביטחון: ״כבוגר יום כיפור אני יכול להגיד שמצב שלנו יותר חמור מיום כיפור, חסרים 600 נהגים, ויש עשרות אוטובוסים ומשאיות ללא נהגים, עוד לפני הצורך הצבאי.״

קרדיט: דוברות הכנסת - דני שם טוב

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, קיימה אתמול (ב') דיון בנושא "פגיעה ביכולת המבצעית של צה"ל בעקבות אי התייצבות נהגי משאיות במבצע 'שומר חומות'" - על פי הצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת אורית סטרוק, משה ארבל, קרן ברק ומאיר פרוש.

יו"ר הוועדה פתח ואמר: הדיון מתקיים לבקשתם של מספר חברי כנסת, ובראשם ח"כ סטרוק, אשר לפי מידע שהגיע אליה בזמן מבצע 'שומר חומות' צה"ל זימן כ-500 נהגי משאיות ואוטובוסים להובלת טנקים ונגמ"שים, דרך חברות אזרחיות שקשורות במשרד הביטחון, הנשענות על נהגים ערבים ישראלים, ומתוכם התייצבו 40 בלבד.

ח"כ סטרוק: התעקשתי על הדיון הזה כדי לאפשר לצה"ל לתפקד כמו שצריך ולנצח בעימות הבא. סיפור המובילים ב'שומר חומות' צריך להדיר שינה מעינינו, כי בלי עורף לוגיסטי החיילים הכי טובים לא יוכלו לנצח. שמענו בתקשורת שצה"ל אומר שהוא לא בודק לאום, אלא רק רישיון רכב, אבל באותה נשימה אלוף בצה"ל מתראיין ואומר שלא ייסע דרך ואדי ערה. כאשר מגיעים לביטחון ישראל, הפוליטיקלי קורקט צריך להיות מונח בצד והשכל הישר צריך לדבר. אם אתה לא יכול לסמוך על ערבים בחירום, ואתה לא יכול, אז חייבים לוודא היערכות לכך.

ח"כ אופיר סופר: מאירוע הסלמה לאירוע הסלמה רואים מעורבות הולכת ועולה של ערביי ישראל. זה כבר לא צריך להפתיע אותנו. צה״ל לא צריך לפתור את הבעיה בוואדי ערה אלא רק להגיע צפונה או דרומה הכי מהר בעת מלחמה. את הכנסת והוועדה זה כן צריך להטריד. אי אפשר לשים את כל הביצים על איזו הרפתקה או אג'נדה וחזון שהיינו מאוד רוצים שיקרה מחר בבוקר, הגם שאני בעד שילובים של ערביי ישראל בצה"ל.

תת אלוף פיני בן מויאל, ראש חטיבת  הלוגיסטיקה בצה"ל: צה"ל בונה ונערך לתרחישים מגוונים ואנחנו לא הולכים לישון בלי יכולת למש את המשימות שמוטלות עלינו. יש לנו יכולות הובלה מתפתחות משגרה לחירום בהתאם לצורך, כאשר הבסיס הוא אנשי הסדיר והמילואים של מרכז ההובלה, לאחר מכן יכולות משלימות דרך חוזים והתקשרויות דרך משרד הביטחון מול ספקים אזרחיים, ובהמשך יש גם ריתוק משקי, ואף גיוס רכבים.

98% מסד"כ המילואים שנקרא לגיוס התייצב לשירות מילואים, ונהגי המילואים מגדילים את יכולות הסדיר להובלה כבדה ב-300%. ברכבי הובלה שצה"ל אינו מחזיק, אנו עובדים דרך אותם חוזים, אבל כל ספק שמשרד הביטחון חותם איתו, מעביר רשימת נהגים שעוברים סינון לקבלת הכשר ביטחוני. יש ספקים בכל התחומים שצריכים לתת מענה בחירום, ויש עליהם אכיפה חוזית וחוקית, וכל שנה אנו בוחנים את ההתקשרויות מולם לוודא שהם יכולים לעמוד בדרישות.

אנחנו גם כמובן מקיימים למידה ותחקור אחרי כל אירוע משמעותי. ב'שומר חומות' אכן הופעל הפק"ל מול משרד הביטחון והספקים, בהצלחה, כפי שהיה בכל המבצעים בעשור האחרון. ביקשתי להפעיל את מדרגה א' בחוזה, שכולל שלבי התפתחות, קיבלתי את כל האמצעים, והסד"כ הגיע לגזרות הלחימה על פי ההנחיות וללא עיכובים.

ח"כ עמיחי שיקלי: הדיון מתכנס על רקע שני אירועים חריגים שפורסמו. אירוע חריג אחד זה מאות של נהגים מחברה אחת שמתוכם התייצבו עשרות בודדות. והאירוע השני הוא בבסיס תובלה, ששם דווח על סירוב פקודה למשימת ההובלה, וגם זה בני מיעוטים שמשרתים בצה"ל. האם התרחשו האירועים ומה היה בהם?

איציק לוי, ראש מערכת תובלה במשרד הביטחון: כל ספק שרוצה לעבוד איתנו מגיש רשימת נהגים ועובדים שאנחנו מעבירים לקב"ט, והם צריכים לאשר אותם. כל דרישות התובלה שצה"ל העביר לנו, הספקים נתנו מענה מלא. לא שמענו שום טענה שלא רוצים או לא יכולים. במקרים בהם המשק עובד באופן מלא תוך כדי מבצע או מלחמה, ייתכן שלספק מסוים לא יהיו רכבים פנויים, כי הם במשימות אחרות, אבל לשם כך יש לנו חוזים מול כ-80 ספקים.

יו"ר הוועדה ביקש שיבהירו האם היה אירוע של סירוב פקודה מצד לובשי מדים שאינם יהודים.

תת אלוף אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם בצה"ל, השיב: צה"ל גאה בכך שכל שנה יש עלייה בהיקף הגיוס של בני מיעוטים. חלק לא מבוטל מהם רוצה להגיע למרכז התובלה ולרכוש מקצוע, אך הם עדיין לא מהווים מרכיב משמעותי מכח האדם שם. היו מעט יותר מ-20 מקרים של סירוב פקודה או נפקדות בכל הצבא בזמן 'שומר חומות'.

רובם המוחלט חיילים בשלב ההכשרה הראשונית, כך שעוד לא נוצר חיבור חזק מספיק לצבא, והם היו תחת לחצים חברתיים. רוב המקרים אלה חיילים שהיו בחופשת סוף שבוע בבית, ובשל הלחץ לא חזרו. פקודות הצבא לגבי כל חייל כזה ברורות, קודם כל ביקור בית מצד המפקדים שמדברים איתו, ורובם באמת חזרו חזרה. היו רק שבעה מקרים של אנשים ששחררנו, מתוך מאות מגויסים כל שנה. המסקנה החד משמעית היא שיש לסמוך על מי שאנו מגייסים, ולהמשיך להרחיב את הגיוס.

ח"כ יוסי שיין: קיבלנו תשובה מוחלטת מגורמי המקצוע וכל השאר זו מניפולציה. הטענות על גיס חמישי ירדו מהפרק, וזה לא צריך להוריד מהחומרה של ההתנהגות של חלק מערבי ישראל בזמן שומר חומות, שם התגלו תופעות בלתי נסבלות, אבל לא הייתה כל סכנה ביטחונית בשל אי התייצבות של בני האוכלוסייה הערבית.

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים: לא מעניין אותי נושא המגזר, אבל הכל פה משחקי מילים וכבוגר יום כיפור אני יכול להגיד שמצב שלנו יותר חמור מיום כיפור, חסרים 600 נהגים, ויש עשרות אוטובוסים ומשאיות ללא נהגים, עוד לפני הצורך הצבאי.

תא"ל בן מויאל: אלו אמירות לא אחראיות שאתה אומר מחוסר היכרות. אני זה שנושא באחריות ובדיון סגור מוכן לבוא ולהראות במספרים ברורים שאין כל ביסוס לטענות הללו. רק לדוגמה, אנחנו מכשירים בין 300 ל-500 נהגי סמי טריילר בשנה, אך באזרחות משרד התחבורה דורש מהם לעבור הכשרה נוספת. נשמח לעבוד על סוגיה זו מול משרד התחבורה, לטובת המשק.

ח"כ קרן ברק: אין נאמנות כפולה פה. הם נאמנים ללאום שלהם ולכן ברגע האמת זה ייגבר. לא יודעת מה המניע שלהם להתגייסות, אם זה כלכלי, או מניעים מתוחכמים אף יותר לחדור לחברה, ויכול להיות שאלה מניעים טהורים, אבל אין מצב מבחינתי שצבא ההגנה לישראל, שלי, יהיה תלוי בהם בשום דבר ועניין.

ח"כ שיקלי: שמח לשמוע פה שאירוע ההובלה לא היה ולא נברא ומדובר בדיווח כוזב. אני רואה ברכה בשילוב החשוב של מיעוטים בצה"ל כולל מוסלמים. עם זאת, במקרים שעולה אפס קצהו של ספק לנאמנות, אין לתת הזדמנות שניה. מי שלא מגיע בשעת מבצע, צריך לעוף על טיל, ומי שרוצה להשתלב, יש לעודד אותו.

ח"כ סטרוק: ברוך השם אכן יש קבוצה של ערביי ישראל שרוצה וחפצה להיות חלק אינטגרלי מהמדינה, ואני מחזקת את ידיהם. לצערי הרב הם נדחקים לשוליים ואף נרמסים ע"י התנועה האיסלאמית, שחברה בממשלה הזו, וע"י המשותפת, וגורמים ערבים קיצוניים שנגד המדינה. שאלת ערבי ישראל הייתה צריכה לעלות עוד לפני שומר חומות, אבל עכשיו ודאי צריך לזהות את זה ולהטמיע את המצב, שלא נופתע ולא נעמוד בפני שוקת שבורה בשעת חירום. צה"ל הוא הדרך של ישראל לנצח במלחמה, ולא להגשים חלומות של מתגייסים.

יו"ר הוועדה, ח"כ בן ברק, סיכם ואמר:  הדיון עסק בנושא אי התייצבות נהגים במבצע 'שומר חומות, ולמדנו שלא הייתה קורלציה בין הפרסום לבין המציאות שהוצגה כאן. הדיון גם נגע בהיבטים של מוכנות אגף הלוגיסטיקה לחירום, ויכולות שינוע הכוחות שלו, כולל טענות מאוד חמורות שהועלו כאן ע"י יו"ר מועצת המובילים, ואנחנו נזמין אותו ואת נציגי צה"ל לדיון חסוי בוועדת המשנה למוכנות ונרד שם לעומקם של דברים.

הדיון גם גלש לשאלה של כן או לא לגייס ערבים, ואני סבור שאוי למדינה דמוקרטית שתיתן לגורמים קיצוניים להוביל בה את קביעת המדיניות. אנחנו רוצים לשלב את כל האוכלוסיות, בכל מרקמי החיים בישראל, כמובן תוך שמירה על הביטחון. יש לבדוק הכשר ביטחוני של כולם, יהודים וערבים, ואני מקווה שהיקף הגיוס של ערביי ישראל לצה"ל רק יילך וייגבר, כי זה יחזק את ביטחון מדינת ישראל ויוביל למדינה טובה וחזקה יותר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית