שוק הביטחון הבריטי מתחמם - ותעשיות ישראליות שמות פעמיהן ללונדון 

ממשלת בריטניה רוצה להשקיע בעשור הקרוב כ-40 מיליארדי ליש״ט (כ-55 מיליארדי דולרים) בבניין כוח. התעשיות הישראליות, גם אלו שכבר פועלות בשוק זה, שמות דגש על הממלכה 

שוק הביטחון הבריטי מתחמם - ותעשיות ישראליות שמות פעמיהן ללונדון 

Picture: UK MOD

לאחרונה פרסמה ממשלת בריטניה תכנית השקעה נרחבת בצבא הממלכה בהיקף של כ-9 מיליארדי פאונד. ״בהמשך לסקירה המשולבת והגידול המשמעותי בהוצאות הביטחון שעליהן הכריזה הממשלה בשנה שעברה, חייל העתיד מדגים כיצד הצבא מתחדש כדי להתמודד עם איומי הדור הבא ברחבי העולם״, נכתב בפרסום. 

״זה יתחזק על ידי השקעה נוספת של 8.6 מיליארד ליש"ט בציוד הצבאי במהלך עשר השנים הבאות. זה יביא את סך ההשקעה בציוד ל-41.3 מיליארד ליש"ט לאותה תקופה.״ 

יחידת גרעין: גדוד ריינג'רים חדש

אל תתנו למונח ״חייל העתיד״ להטעות אתכם. אין מדובר רק בציוד עבור החייל. ״לצד השקעה באנשינו, בתשתיות, בטכנולוגיות המתפתחות וביכולות הסייבר שלנו, חייל העתיד יציב את הצבא ככוח לוחם מעורב עולמי״, ממשיך הפרסום. 

אחד השינויים המשמעותיים ביותר הוא יצירת גדוד ריינג'רים חדש, מציינים בפרסום. מה-1 בדצמבר 2021, הגדוד יגלם את התצורה החדשה של הצבא. ״הוא יהיה חלק מחטיבת המבצעים המיוחדים של הצבא החדש שהוקמה ותיפרס באופן שגרתי לצד כוחות שותפים ברחבי העולם כדי להתמודד עם ארגונים קיצוניים ואיומי מדינה עוינת״, כך בפרסום. 

״המעבר לעמדה של מעורבות גלובלית יגרום לפריסה של כוח אדם במשך זמן ארוך יותר, עם רשת חדשה של רכזות אזוריות יבשתיות המבוססת על מיקומי הכשרה קיימים במקומות כמו עומאן וקניה.״ 

השקעה נוספת תעשה על מנת להבטיח שהצבא הבריטי תורם מרכזי ללחימה של נאט"ו על ידי אספקת חטיבת לחימה מודרנית עד 2030. בחטיבה יוצג ציוד חדש כמו אייאקס, בוקסר, צ'לנג'ר 3, AH-64E Apache ועוד. 

כדי להבטיח שכוחות היבשה הבריטים מסתגלים בקצב מהיר לאיומים עתידיים, תוקם בשנת 2022 קבוצת ניסויים חדשה. כזו שתוביל לניסוי טכנולוגיות חדשות ושילובן באופן שבו החיילים ילחמו ויפעלו. הצבא הבריטי ייהנה גם מנתח משמעותי מההשקעה במחקר ופיתוח בסך 6.6 מיליארד ליש"ט.

על פי התכנית, הצבא הסדיר יעמוד על 73,000 איש עד 2025 ובשילוב עם מילואים של 30,000, הצבא הבריטי יעמוד על למעלה מ-100,000. חלקו של הצבא המבוסס בוויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד יישמר או יגדל עד 2025 ויתחוזק בכ-3.35 מיליארד ליש"ט מתקציב האופטימיזציה והשקעה נוספת של 1.2 מיליארד ליש"ט. 

מהו גדוד ריינג'רים חדש?

ובכן, אתר forces מנסה לתת יותר מידע בנושא. גדוד הסיירים החדש יורכב מארבעה מחלקות, כל אחת כ-250 איש. הגדוד החדש היה אמור לקום באוגוסט ולקבל 120 מיליון ליש"ט במהלך ארבע השנים הבאות כדי לצייד אותו. 

אתר express מדווח כי הגדוד החדש יהיה משופע במגוון טכנולוגיות לא מאוישות. בקרקע ובאוויר. ״הצבא הראה כיצד הוא ישתמש ביותר מל"טים, ספינות בלתי מאוישות, צוללנים ומטוסים. בתרגיל בבוינגטון, דורסט, הטיסו מל"טים ציוד לחיילים שהסתערו על בניין כשכלי רכב לא מאויש נשאו "נפגעים"״, כותבים בפרסום. ניסויים בכרב״מים נערכו על ידי הצבא הבריטי בקפריסין ביוני האחרון. 

יש כסף בלונדון 

ההשקעה הנרחבת שבריטניה מתכוונת לבצע בצבא לא נעלמה מתעשיות ישראליות. חלקן כבר פועלות שנים בממלכה. ביניהן אלביט, רפאל, חברת "שורש" וחברות נוספות. לאחרונה גם תעשייה אווירית פתחה משרד בלונדון. 

התעשיות הישראליות רואות מה מתרחש בגבול אוקראינה, את החשש האירופאי מצבא רוסיה שמשפיע על תקציבי ביטחון. בבריטניה גם בונים ספינות מלחמה חדשות, מחפשים טילי שיוט, ומגוון מוצרים שאמורים להתמודד בבוא היום עם ארגוני טרור או עם צבא רוסיה. ביניהם גם מוצרי סייבר.