פרשנות | כוח ההתערבות של נאט״ו לאו דווקא יספיק מול הצבא הרוסי באוקראינה

סמוך לגבול עם אוקראינה ובחצי האי קרים מרכזת רוסיה כוחות צבא גדולים. נאט"ו מנגד צריכה להחליט אם וכיצד להפעיל את כוח התגובה של הארגון NRF

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_188783.htm

סמוך לגבול עם אוקראינה ובחצי האי קרים מרכזת רוסיה כוחות צבא גדולים. רבבות חיילים, יחידות מיוחדות וציוד רב נמצאים במרחק של 140 מייל מגבול אוקראינה, תנועות הצבא מבוצעות בלילות כדי להסתירן. יש מומחים הסבורים שפלישה רוסית קרובה, וארה"ב כבר הזהירה את בעלות בריתה בנאט"ו שמבצע צבאי רוסי עלול להיות קרוב. 

דפנס ניוז מפרסם מאמר פרשנות המבקש לברר מפי מומחי צא ומודיעין מה יקרה אם רוסיה תפלוש לאוקראינה. המסקנה הכללית היא שאירופה וארה"ב עשויות להגיב בשילוב של דיפלומטיה, כלכלה וצבא, כולל ניתוק גישה רוסית למקורות אנרגיה.

נאט"ו חייבת להחליט אם וכיצד להפעיל את כוח התגובה של הארגון NRF, כוחי צבאי שהוקם בדיוק למטרה כזו. מדובר בכוח שמונה כ-5,000 לוחמים, ויתכן שיישלח במקרה של פלישה רוסית לשלוש המדינות הבלטיות ליטא, לטביה ואסטוניה, וכן לפולין ולרומניה כדי להבטיח את ביטחון מזרח אירופה, להעניק ביטחון לתושבים ולחזק את מערך ההגנה של מזרח אירופה.  

לרשות רוסיה עומדים מנופי מלחץ לא צבאיים שהיא מפעילה ללא היסוס: ניתוק אספקת גז לאירופה בצינורות העוברים דרך מזרח אירופה ולחץ באמצעות ניצול פליטים. בלארוס, כמעט שלוחה של מוסקווה, דוחפת אלפי פליטי מזה"ת להידפק על שערי הכניסה לפולין, שביינתים חוסמת כניסה.

המנוף הצבאי העיקרי של נאט"ו הוא כוח ההתערבות NRF, אלא שלהערכת מומחי צבא הכוח הזה חסר ניסיון קרבי ולא מרבה להתאמן ככוח צבאי מלוכד. הפעלתו דורשת הסכמה של כל חברות נאט"ו.

מומחים בארה"ב תמימי דעים שהפעלת כוח ההתערבות חייבת להיות התגובה המהירה הראשונית לפלישה רוסית. וושינגטון כבר מזמן לוחצת על נאט"ו לשפר יכולות צבאיות כדי להגיע לעצמאות ביטחונית אירופית. לכן, זה יהיה המענה הראשון לפלישה רוסית, כשהוא משולב בצעדים דיפלומטיים וכלכליים נמרצים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית