מאות סוכנים וקציני איסוף פועלים בשבדיה

בעקבות המקרים, החלו בשבדיה לפעול באופן משמעותי יותר לסיכול פעולות ריגול במדינה, שהקיפן ככל הנראה חסרת תקדים

מאות סוכנים וקציני איסוף פועלים בשבדיה

Kjell Stefan Löfven is a Swedish politician who has been prime minister of Sweden | Photo: Kristian Pohl/Government Offices

בראיון לעיתונות השבדית, ציין ראש מערך סיכול הריגול במדינה, כי בשבדיה פועלים מאות קציני איסוף, המפעילים כאלף סוכנים במדינה. בחודשים האחרונים התפרסמו במדינה מספר מקרי ריגול, בהם נחשפו עובדים וקצינים בשירותי הביטחון והמודיעין של המדינה, כמי שפעלו כסוכנים עבור מדינות אחרות. זהות המדינות לא נחשפה 

בעקבות המקרים, החלו בשבדיה לפעול באופן משמעותי יותר לסיכול פעולות ריגול במדינה, שהקיפן ככל הנראה חסרת תקדים. בשבדיה פועלים על פי הערכות המודיעין המסכל השבדי, מאות רבות של קציני איסוף.

חלקם פועלים במסווה מתוך השגרירויות המקומיות, וחלקם מגיעים לשבדיה כבסיס פעילות, תחת כיסוי עסקי ולעיתים כנציגים של חברות עסקיות. אלו פועלים בשבדיה לזמן קצר, ובסיום פעילותם חוזרים למדינות האם שלהם.

על פי יחידת סיכול הריגול השבדי, מפעילים הסוכנים השונים בשבדיה מאות רבות מאד של סוכנים, הפועלים עבור קציני האיסוף. סוכנים אלו נשלפים לעיתים ממדינות האם שלהם וחלקם הם אזרחים שבדים.

הסוכנים אמורים לאסוף עבור קציני האיסוף מודיעין אינטימי, ממוקד על פי הצי"ח (צרור ידיעות חיוניות) ולהעבירו באופן חשאי לקציני האיסוף, לרבות במהלך הפגישות החשאיות אותם הם מקיימים על אדמת שבדיה.

שבדיה היוותה בעשורים האחרונים (עוד מתקופת המלחמה הקרה) בסיס נוח לפעילות ריגול, בעוד הממשלות בשבדיה וסוכנויות אכיפת החוק והביטחון לא נתנו דעתם ולא ניסו לסכל את פעילות הריגול שנעשתה במדינה בתחומים אלו, אולי במתכוון על מנת לשמור על צביונה הניטראלי. בנוסף, מיקומה הגיאוגרפי של שבדיה, בין מדינות נאט"ו לבין מדינות הגוש הרוסי, הוא מיקום נוח להפעלת מקורותם וביצוע פעילות מודיעינית מבצעית לכל הצדדים. 

לאחר ההכרזות רבות הרושם של שירות סיכול הריגול השבדי יהיה מעניין עתה לראות, כיצד תיישם שבדיה חוקים ומגבלות על פעולות ריגול בשטחה, וכיצד היא תיישם מנגנונים אקטיביים ופסיביים של סיכול ריגול בשטחה. 

יהיה קשה לראות, בעיקר את רוסיה, מסתלקת משטחה של שבדיה ומפסיקה לבצע שם פעילות ריגול.

אולי יעניין אותך גם