מדינת פשע: השנה נפתחו כ-1500 תיקים בגין איומים וסחיטת אנשי ציבור

ששי מזרחי, ראש מדור מאוימים במשטרה: ״הפרקליטות חייבת לאשר לנו אם בכלל לפתוח בחקירה. רק כשאומרים אני אהרוג אותך, אני יכול לחקור. אם נאמר 'צריך להרוג אותך', אני צריך אישור פרקליטות״

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

השנה נפתחו כ-1500 תיקים על איומים וסחיטת אנשי ציבור. 450 כתבי אישום הוגשו, ו-20 מעצרים עד תום הליכים. ב-2020 הוקצו 6.6 מיליון ש״ח לאבטחת ראשי רשויות. כך עולה מדיון בוועדה לביטחון פנים.  

חלק מעליית המדרגה באווירת האלימות המתרחבת הוא איומים על מקבלי החלטות – ראשי רשויות ועובדי ציבור. כבר ב-2010 יצא על כך דוח מבקר המדינה, אבל רק בשנה האחרונה מניתי מספר מקרים בהם נעצרו תושבים שאיימו על ראשי עיר", פתחה יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי דיון בנושא איומים על ראשי רשויות, ביוזמת הח"כים מאיר יצחק הלוי, ענבר בזק, יוסי שיין ומשה ארבל. 

עוד אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ בן ארי: ,ב-2020 הוקצו 6.6 מיליון ש״ח לאבטחת ראשי רשויות. סגן ראש אגף מבצעים במשטרה מסר כי 23 ראשי עיר מאוימים, 4 מתוכם בדרגה הגבוהה ביותר". 

ח"כ מאיר יצחק הלוי, מיוזמי הדיון: "כשהגשתי תלונה במשטרה על סחיטה, השוטר שאל אותי אם אני לא מנצל את זה לעניין פוליטי. יש רפיסות ואי התייחסות, ואז רמת הסחיטה מתעצמת. גורמים עברייניים פועלים לשיבוש דעת מקבלי ההחלטות. ככל שנאפשר לאלימות להתרחש, היא תגבר. נוצר מצב שהעבריין הופך לגיבור מקומי. נוסע במרצדס עם כובע נייק. כשאנשים קטנים מטילים צל גדול, סימן שהשמש שוקעת".

תנ"צ קובי זריהן, רח"ט מודיעין במשטרה: ,אחוז כתבי האישום המוגש בנושא הוא מהיותר גבוהים, מעל 30%: השנה נפתחו כ-1500 תיקים על איומים וסחיטת אנשי ציבור. 450 כתבי אישום הוגשו, ו-20 מעצרים עד תום הליכים".

ח"כ ענבר בזק, מיוזמי הדיון: "רצתי לבחירות במשגב. שרפו שם רכבים ואת אוהל האירוח של התומכים שלי. היום אני חברה בוועדת חוקה. מעבר לביקורת הלגיטימית על התו הירוק, קיבלתי צילומי מסך של קבוצות ווטס אפ: תיכנסו לפייסבוק של הפושעת. לפני שבועיים היועצות שלי קיבלו פניות על 'מוכרת זריקות הרעל'. המעגלים מתרחבים. ראיתי סרטון שקרא לתקוף את אשתו וילדיו של סגן השר אביר קארה".

ח"כ רות וסרמן לנדה: "הנחתי חוק בעניין פרוטקשן והגדרנו שם מחדש את עניין הסחיטה, כי לפעמים לוקחים דמי חסות בלי שיש סחיטה כהגדרתה היום בחוק. נהיינו חברה שהכל בה הפך לאלים – בבתי הספר, בכבישים, בכנסת. אני לא מדברת על עבירות. הנורמה היטשטשה. כולנו צריכים לעצור ולחשוב מה קורה בחברה שלנו. יש כאן אלימות שמקופלת בהתנהגות של כולנו".

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון: "סחיטה באיומים פירושה לבלוע כל עיקרון של שלטון החוק, דיני מכרזים והגנה על אינטרס הציבור. למרות המתקפות הקשות עלי - לא אאפשר במשמרת שלי התעשרות של בעלי אינטרס על חשבון תושבי הרצליה. אני קורא לכם, חברי הוועדה, לגנות את ההתערבות האסורה של נבחרי ציבור בדיני מכרזים ולהגן על נבחרי הציבור ובעלי תפקידים מפני התופעה האלימה של סחיטה".

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו: "המון אנשים מאוימים בשירות הציבורי. ראש רשות מאוים משתי סיבות: על פי הגדרת החוק הוא משמש מנהל העיר בפועל אין מכרז, אין היתר בניה בלי חתימת ראש עיר. זה מטיל עליו את כל הלחצים. ראש עיר גר בתוך הקהילה, מטר מזה שאתמול חתם על צו הריסה שלו. אני רוצה להראות סרטון קצר של אדם שהוצאתי לו צו הריסה ולמחרת בא עם ערימת צמיגים ובלוני גז. המשטרה עצרה אותו".

ששי מזרחי, ראש מדור מאוימים במשטרה: "צריך להבין שכל ה'איחולים' שמאחלים לעובד ציבור או לילדיו ומשאלות לב שונות ומשונות, כל אלה אינם עבירה פלילית. גם הסתה לאלימות בנוסח כללי כמו 'צריך להרוג אותך', חייבת לעבור מבחן פרקליטות, שרק היא מאשרת לנו אם בכלל לפתוח בחקירה. רק איום בגוף ראשון – 'אני  אהרוג אותך' מאפשר לנו טיפול מיידי. רוב האנשים לא יודעים את ההבדלים מבחינה חוקית, וטוענים שהמשטרה 'לא עושה כלום'. המשטרה פועלת מיידית, כשהיא יכולה, על פי הגדרת החוק".

ח"כ אורית סטרוק: "האם יש שולחן עגול עם גורמים מחוץ למשטרה, לא רק בהיבט הפלילי? לאיין את החשק לאיים? שמענו מסגן השר סגלוביץ שבמאבק באלימות בחברה הערבית מפעילים את מס הכנסה ויוצרים מעטפת שלא ישתלם".

ששי מזרחי: "חיובי. יש מאמץ חקירתי, כולל פעולה בתוך שב"ס כלפי אנשים שלו. כל דבר שיכול לסכל את האיום".

אילונה ענבר קרת, עוזרת לפרקליט המדינה: "חקירת הסתה לאלימות דורשת אישור הפרקליטות. המחוקק קבע שזו עבירה חמורה, אבל היא דורשת כמה מבחנים כי זו עבירה שנושקת לחופש הביטוי. כשמגיע חשד להסתה לאלימות המשטרה מבקשת אישור פתיחה בחקירה. המחוקק קבע שצריך להוכיח שיש אפשרות שאדם ישמע את הדברים וזה יגרום לו לעשות מעשה. מדי יום אנו בוחנים מקרים כאלה כלפי נבחרי ציבור וכלפי אזרחים פשוטים". 

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי סיכמה את הדיון: "זה בלתי נסבל שאדם שבוחר לשרת את הציבור נמצא במצב סיכון. הצעת חוק לעונש מינימום עברה קריאה ראשונה, ונעשה הכל לקדם אותה כדי לתת לפרקליטות כלים . אני שומעת הרבה תלונות של שוטרים שעמלים על חקירה, וטוענים: 'בסוף הוא חוזר לשטח כי בית המשפט משחרר'. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית