קצין תותחנים ראשי: ״להתכונן לקרבות כטב"ם בכטב"ם״

קצין תותחנים ראשי תא"ל נרי הורוביץ, טל אוחנה, ראש מועצת העיר ירוחם והודי להב סמנכ"ל שיווק בתעשיה האווירית בכנס UVID 2021 

צילום: זיו ברק

קצין תותחנים ראשי תא"ל נרי הורוביץ רואה בכטמ"מים מרכיב בביטחון ובאסטרטגיה של מדינת ישראל. היום יש בתותחנים שתי יחידות כטמ"מים ותוקם שלישית בקרוב. אין עוד בלעדיות, הכל רב זרועי ורב ממדי. רוכב שמיים מופעל על ידי התותחנים. הממד האנכי הוא חלק מהלוחמה.

בעבר היו שלושה ממדים: יבשה, ים ואוויר. היום הצבא חי בששה ממדים: אוויר, יום, יבשה, תת קרקע, הסייבר והממד האלקטרו מגנטי. החשיבה הרב ממדית אומרת כי היחידה הצבאית לא תעסוק יותר רק בעולם שלה אלא במסגרת של עולם משותף לכמה ממדים. המטרה היא שמ"מ בגדוד חי"ר שלוחם בכפר בלבנון יוכל לדבר עם כולם ולקבל את כל היכולות של צה"ל. זו הרב ממדיות.

העולם הלא מאוייש ישתלב בלחימה יחד עם הכוחות המאויישים במגוון פעולות, כמו חשיפה, תקיפה, פינוי, אבטחה, סגירת מעגלים, מבצעי תמרון – כל אלו בהשתתפות כלים בלתי מאויישים. 

כולל חשיפת האויב, לראות אותו, לשמוע אותו, בשטח בנוי ובסבך, בכל מקום שהוא נמצא. במרחב הטקטי רוצים בצה״ל הרבה כלים מעודכנים ומתקדמים, מערכות אוטונומיות פשוטות לתפעול ובמכפלות גדולות. 

גם האויב מתפתח ברצועת עזה ולבנון. אנחנו חייבים לדעת להבחין בין עמית לטורף ולהתמודד עם יכולות אויב. העולם הבא הוא קרבות בין כטב"ם לכטב"ם.

ירוחם - עיר הכטמ״מ

טל אוחנה, ראש מועצת העיר ירוחם, אומרת כי ירוחם יכולה להוביל בתחום. בעיר יש 300  מהנדסים ויחד עם חיילים שישובו הביתה לירוחם משירותים הצבאי, הם התשתית הטכנולוגית של ירוחם כעיר הכטב"מים. 

מוצרי כטמ"מ בשני מיליארד דולר

הודי להב סמנכ"ל שיווק בתעשיה האווירית, הוא איש בעל רקע עמוק בכלים בלתי מאויישים. מפקד טייסת, מי שקלט את כלי הטיס שובל ופיקד על בסיס עובדה. לדבריו בתע"א יש כיום 6,000 מהנדסים, הגוף ההנדסי הגדול במדינה, חברת הייטק גדולה במונחים לאומיים. 

בלתי מאויישים הוא אחד ממנופי הצמיחה של התעשיה האווירית, שהיא מוביל עולמי בתחום עם חדשנות טכנולוגית ותפיסתית באוויר, בים, ביבשה, בסייבר – הכל מתחבר. מדינת ישראל מייצאת מוצרי כטמ"ם בשני מיליארד דולר וההיקף עשוי לגדול ולצמוח.

מדברים היום על שילובים: זה ארגז כלים שיש בו כלים מאויישים ובלתי מאויישים, להקות, נחילים, שילובים בין בלתי מאויישים למאויישים, יש המון אופציות. הבלתי מאויישים נכנסים היום לכל תחום. לכולם יהיו כלים. 

הרגולציה חייבת ליישר קו. חובה להשקיע בתשתיות לאומיות בתחום, להתאים לימודים, להכשיר אנשים, יש כאן הון אנושי אדיר. כשיש לך טכנולוגיות יש גם סכנות שיחסמו אותך, שישבשו אותך, ולכך מערך הסייבר חייב להיות מוכן. צריך לייצר ארגז כלים לאומי שיתמקד בכל תחומי הבלתי מאויישים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית