דעה | משרד הכלכלה והתעשייה מתנהל בחוסר שקיפות

דני קרוננברג חושף: מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבזרוע העבודה (כיום שייך למשרד הכלכלה והתעשייה) מסתיר מהציבור תשעה נהלים הקשורים לבטיחות נפיצים

https://m.knesset.gov.il/mk/Apps/mk/mk-personal-details/980

בתאריך5.9.21 פרסמתי את המאמר "משרד העבודה אינו מפרסם לציבור נהלים שיכולים להציל חיים" ובו חשפתי כי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבזרוע העבודה (כיום שייך למשרד הכלכלה והתעשייה) מסתיר מהציבור תשעה נהלים הקשורים לבטיחות נפיצים, וקראתי לפרסם אותם לידיעת הציבור.

לאחר שמינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית התעלם מקריאתי ולא פרסם נהלים אלו, פניתי בתאריך 8.9.21 באופן אישי לכבוד שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ אורנה ברביבאי, והסבתי את תשומת ליבה לבעיה חמורה זו, הנמצאת בתחום הטיפול של המשרד שהיא עומדת בראשו. שרת הכלכלה והתעשייה השיבה לי באדיבות כי היא תעמיק בנושא.

רוצים לקרוא? תגיעו לירושלים

לאחרונה גיליתי באתר האינטרנט של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, שבשעה טובה, בעקבות המאמרים שפרסמתי, משרד הכלכלה והתעשייה התייחס לנהלים לגבי נפיצים, וכך נכתב שם: ניתן לעיין בנוהלי מפע"ר בנושא חומרי נפץ במשרדי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית רחוב בנק ישראל 7 ירושלים בתאום מראש בטלפון 074-7696154 בימים א-ה בין השעות  08:30-16:00. 

על פי עקרונות "ממשל זמין" יש לאפשר לציבור לצרוך שירותים ומידע ממשלתי באופן מקוון, מבלי שהוא יאלץ לנסוע לצורך כך אל פקיד במשרד ממשלתי בירושלים. המטרה של אתר המידע הממשלתי הוא קידום של צריכת שירותי הממשלה באופן מקוון, מכל מקום ובכל עת.

ואולם מתברר כי משרד הכלכלה והתעשייה אינו מסוגל (או אינו רוצה) לפעול בהתאם להחלטות הממשלה לגבי "ממשל זמין" והוא ממשיך לפעול בשיטות פרימיטיביות שהיו מקובלות עד שנות השמונים של המאה הקודמת, ולא בשיטות המקובלות במאה ה-21.

נראה כי מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה והתעשייה פועל לכאורה תוך הפרת הנחיות ממשל זמין. האבסורד של חיוב אנשים לנסוע לירושלים ולפגוש פקיד על מנת לקרא נוהל, זועק לשמיים במיוחד בימים אלו, כאשר מגיפת הקורונה עוד משתוללת.

בגלל הנושאים שבהם עוסקים נהלים אלו ניראה שאין עילה ביטחונית המחייבת להסתיר אותם וחלק מנהלים אלו הינם כבר בני עשרות שנים, ומחולקים לתלמידים בקורסים שונים, ללא כל מגבלה. נהלים אלו הופיעו כאשר לא צוין עליהם שהם מסווגים מבחינה ביטחונית.

לאור אוזלת היד של מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה והתעשייה, נראה ש"הפרסום" הלקוי והמוגבל מאוד של תשעת נהלי הבטיחות לגבי נפיצים היה צעד גדול למינהל הבטיחות במשרד הכלכלה והתעשייה, אך צעד קטן מאוד למדינת ישראל.

שקיפות?

לאחר הפיצוץ האדיר שהתרחש במחסן אמוניום חנקתי בנמל ביירות, חשפתי שעל פי תקנות חומרי נפץ, מרחקי ההפרדה סביב מחסן שהכיל אמוניום חנקתי בכמות שהייתה בנמל ביירות הם רק 15-25 מטרים, והדבר עלול להעיד על האיכות המפוקפקת של אסדרת נושא הנפיצים בישראל בתחומים שנמצאים באחריות מינהל הבטיחות.

עולה חשש כי הניסיון להקשות על גישת הציבור לנהלים האחרים הקשורים לנפיצים נועד על מנת להסתיר מחדלים של מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה והתעשייה.

יש לציין כי בעבר היה מקרה דומה שבו מינהל הבטיחות הסתיר מהציבור נוהל בטיחות לגבי זיקוקין. בעקבות סדרת מאמרים שפרסמתי ב"ישראל דיפנס", מינהל הבטיחות נאלץ לשפר את נוהל הבטיחות לגבי זיקוקין ולפרסם אותו, אך הדבר היה כאשר מינהל הבטיחות היה כפוף לח"כ (לשעבר) איציק שמולי שכיהן כשר העבודה והרווחה בממשלה הקודמת.

נשאלת השאלה האם שרת הכלכלה והתעשייה הנוכחית מודעת למעשים של גורמים במשרדה, תוך הפרת כללי "ממשל זמין". בכל מקרה, אם יקרה אסון כתוצאה ממעשים ומחדלים אלו, על שרת הכלכלה והתעשייה תוטל אחריות מיניסטריאלית. 

טוב תעשה שרת הכלכלה והתעשייה אם היא תכריז בקול רם וברור, שיישמע היטב בקרב העובדים במשרדה, מה המדיניות שלה לגבי שקיפות מידע בכלל, ולגבי פרסומי נהלי מפע"ר בפרט, ותדאג להנחות את מינהל הבטיחות לפעול בהתאם לרמה הנדרשת במאה ה- 21.

אני סבור על שרת הכלכלה והתעשיה, ח"כ אורנה ברביבאי, להפסיק להתעלם מנושא בטיחות העובדים שהופקד בידה, לכנס דיון בנושא, לשבור את שתיקתה, ולהציג את החזון שלה בנוגע לשקיפות מידע, כיבוד זכות הציבור לדעת על ידי משרדי הממשלה, והנגשת מידע בטיחותי לעובדים ומעבידים. מן הראוי שהיא גם תקבע את המדיניות לגבי פרסום הנחיות ונהלי מינהל הבטיחות באינטרנט וב"רשומות".

כדאי שמינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה ילמד על המהפך שהעובדים המסורים באגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה עשו בשנה האחרונה לגבי אסדרת הנפיצים בתחום סמכותם, תוך הנגשת המידע לציבור, על מנת ליישם זאת גם במשרדם.


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית