מפקד חיל האוויר של האמירויות ביקר בישראל 

גנרל איברהים נאצר מוחמד אל עלווי הוזמן על ידי אלוף עמירם נורקין כצופה בתרגילי ״בלו פלאג״ שהתנהלו בישראל 

https://twitter.com/IAFsite/status/1452636047486095364?s=20

השבוע אירח מח"א, אלוף עמיקם נורקין, 11 קולגות, מפקדי חילות אוויר של 11 מדינות. בבסיס פלמחים נערך מסדר כבוד לכבוד אורח מכובד בביקור היסטורי-ראשוני - מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות גנרל איברהים נאצר מוחמד אל עלווי, במדי חאקי, סוקר מסדר של בנות ובנים מבסיס פלמחים. 

ביקור שבהחלט עשוי להיות אות ומסר לאיראן: אולי מחר מחרתיים יהיו אימונים משותפים של מטוסי חילות האוויר של ישראל ושל איחוד האמירויות, והאיחוד הרי קרוב הרבה יותר לאיראן מאשר מדינת ישראל.

ואל שמי ישראל ממריאים בימים אלו מבסיס עובדה כל בוקר צהרים ולילה מטוסי קרב של שמונה  מדינות לתרגיל BLUE FLAG, שגדל והתרחב השנה, והוא מקיף את רוב מטוסי הקרב של חיל האוויר, מיראז'ים הודיים וטייפונים בריטיים (שלא היו כאן מאז המנדט) ו-F-35 איטלקיים. 

תוקפים ומגינים, משגרים טילי קרקע-אוויר (בדימוי), מתרגלים תצורות טיסות מול איומים, עורכים קרבות אוויר כמו פעם נגד מטוסי ביום אויב של הטייסת האדומה טייסת 115. 

מבררים היטב איך מסתדרים ביחד באוויר מטוסי קרב דור 4 עם דור 5, משפרים את האנגלית כדי שניתן יהיה לדבר בקשר בחופשיות. והכי חשוב: צוותי קרקע לומדים לתחזק ולהוציא גיחות של מטוסים משמונה ארצות.

אחד ממשתתפי תרגיל "הדגל הכחול" השנה הוא סרן א', טייס F-35 'אדיר' בטייסת 140, 'נשר הזהב', טייסת  אדירים הראשונה בחיל האוויר. א' שייך לדור הראשון של טייסים, שמיד אחרי קורס טיס ושנה בקורס קא"ם הוצב לטיסת 'אדיר', וזכה לחווייה הייחודית של המראה ראשונה לטיסת סולו במטוס קרב חד-מושבי ללא מדריך טיסה מאחוריו. 

"הטיסה ההיא זכורה היטב לכל החיים", הוא מספר בשיחה עם ישראל דפנס בעת הפסקה בתרגיל בדרום. ״עברתי ישר מה'לביא' (מטוס ההדרכה) ל'אדיר'. זו ממש קפיצת מדרגה וזכות גדולה. נבחרתי לזה עם עוד שני חברים, ויתכן שהסיבה היא שבמטוס דור 5 כמו 'אדיר' יש יתרון לטייסים בעלי כושר חלוקת קשב גבוה, כי במטוס הזה מוטלות על הטייס הרבה מטלות הדורשות חלוקת קשב. הכינו אותנו המון לטיסה הראשונה, הרבה שעות סימולטור. הטיסה הראשונה נמשכה כחצי שעה".

בבסיס נבטים מוצבות היום שלוש טייסות אדיר F-35: 140, 116 ו-117 המשמשת בעיקר כטייסת הדרכה. "אנו מערך צעיר, קיים רק שש  שנים, עדיין בהקמה, כי יגיעו עוד מטוסים ויהיו עוד טייסות", אומר סרן א'.

תרגיל "הדגל הכחול" נמשך שבועיים, מבוסס בעיקר על "מלחמה" בין הכוח הכחול, המורכב ממטוסי חילות האוויר של ישראל והאורחים הזרים, נגד ה"אויב", שהיא טייסת ביום אוייב 115 של חיל האוויר, המטיסה מטוסי F-16.  

סרן א': "הכחולים הם ה'טובים' והאדומים הם ה'רעים'. זו האופוזיציה. בשלב הראשון של התרגיל עשינו הכרויות בין המשתתפים, תחילה תרגלנו שמירת עליונות אווירית, קרבות אוויר-אוויר, אם כי הדגש הוא על תקיפות קרקע. 

״קרבות אוויר הם מצרך נדיר, אבל צריך לתרגל. אנו מקיימים שלושה ימי 'מלחמה ממושכת', שבה מתרגלים את כל התצורות. המובילים מתחלפים, תדריכים ותחקירים נערכים באנגלית, כמו גם השיחות בקשר באוויר בין המטוסים ועם הבקרה והמגדל.

"מבצעים תקיפות של מגוון איומים הקיימים באזור שלנו. בתרגיל אנחנו פועלים בשלושה מבנים יחד. מתחילים בתדריך בוקר, מנהלות, מזג אויר, חלוקת משימות, ואחרי כן כל מבנה מכל מדינה בעצמו ובשפתו". 

סרן א' מסביר את הייחוד של השתתפות מטוסי F-35 בתרגיל מסוג זה, שבו כל יתר מטוסי הקרב הן בני דור 4: "ב'אדיר' יש המון סנסורים, קוקפיט מתקדם. הטייס מקבל המון מידע מסוגים שונים, ולכן ב'אדיר' מבינים יותר טוב מאחרים מה קורה בזירה, מה מתרחש במגרש. 

"כאשר טייס צרפתי טס נמוך במהירות לתקוף מטרה, אני מעליו יודע שלמטה יש סוללת טילי קרקע-אוויר שנדלקה, הוא מקבל דיווח מה'אדיר' על המתרחש. אני בעצם מנהל את האופרציה ברגע כזה, כי אלי מגיע יותר מידע מאשר לאחרים. 

״הזירה דינמית, יש המון איומים והרבה מהמידע עליהם מתקבל בסנסורים של F-35. מכאן החשיבות הגדולה של תרגיל כזה. אנו מתרגלים שילוביות בין מטוסי דור 4 ודור 5 למבצעיות אחודה. זה הערך המוסף של ה'אדיר'.״ 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית