ועדת הכלכלה אישרה לעצור את ייבוא האיירסופט לחודשיים

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, רון מלכא: ״האיירסופט, שמוגדר היום כצעצוע מסוכן, הורג בהסבה קלה וניתן להשתמש בו לטרור ולפעולות פליליות״ | ב-2019 נכנסו 1,334 כלים כאלו לישראל 

ועדת הכלכלה אישרה לעצור את ייבוא האיירסופט לחודשיים

קרדיט סטילס: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה בבקשת משרד הכלכלה לאסור בצו, בהוראת שעה לשלושה חודשים, את ייבוא רובי האיירסופט לישראל. בתום דיון סוער, בו אף הוצג ליו"ר ביטון כלי נשק מסוג זה, אישרה הוועדה לעצור את הייבוא לחודשיים בלבד, עם אפשרות להארכה בחודש נוסף באישור הוועדה. היו"ר ביטון אמר בתום הדיון כי החשש הכי כבד הוא מהכבדה שלא לצורך דווקא על שומרי החוק.

את הישיבה פתח היו"ר ביטון כשאמר כי החליט לקבוע את הדיון במהירות על רקע העובדה שכלי האיירסופט יכולים לסכן חיים. מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, רון מלכא, הציג את הבקשה לאישור הצו, ואמר כי האיירסופט, שמוגדר היום כצעצוע מסוכן, הורג בהסבה קלה וניתן להשתמש בו לטרור ולפעולות פליליות. הוא הסביר כי הבקשה היא לעצור את הייבוא לשלושה חודשים, עד שמעמד הכלים יוסדר בחקיקה, כאשר בזמן הזה מועדוני הספורט יוכלו להמשיך לפעול בכלים שכבר יש להם.

ראש חטיבת החקירות במשטרה, תנ"צ דודו דואני, אמר כי ישנה עלייה במספר הקורבנות מירי, והזכיר כי רק לאחרונה נחטפה אישה ממקלט לנשים מוכות וכשנעצרו אחיה החוטפים נתפסו בחזקתם כלי איירסופט.

הוא הוסיף כי ישנה עלייה דרמטית בכלי הנשק שעברו הסבה. סגן השר אביר קארה אמר בתגובה כי אפשר לחטוף אישה גם עם אקדח קפצונים. ראש אגף כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים, ישראל אבישר, אמר כי בתקופה בה ייעצר הייבוא יש כוונה להסדיר חקיקה שתעביר את הטיפול בכלים למשרד לביטחון הפנים.

מנגד, נציגי בעלי עסקים מתחו ביקורת על הכוונה לאשר את הצו. סמנכ"ל איגוד לשכות המסחר, חיים עוז, אמר כי במשך שנים משרד הכלכלה התעלם מפניות להסדיר את הענף, וכך מי שנפגע כעת אלה דווקא העסקים הנורמטיביים. מנהל התחום הענפי באיגוד, ערן טל, אמר כי ב-2018 נכנסו 1,434 כלי איירסופט לישראל, ב-2019 נכנסו 1,334 וב-2020 הכמות אף ירדה.

במהלך הדיון הציג מנכ"ל חברת אם.אל.איי סופליי, דניאל גרובר, נשק שדומה ל-M16. היו"ר ביטון בחן את כלי הנשק ושאל איך הופכים אותו לנשק שיכול להרוג. גרובר אמר כי כלים חשמליים קשה להסב, אך בגז הסכמה חמורה יותר ואפשר להחליף את המכלול והקנה. מנגד, מנהל מינהל היבוא במשרד הכלכלה, דני טל, אמר כי זה נראה כמו כלי נשק אמיתי והסכנה ממנו ברורה, הוא אף הוסיף כי גם את הכלים החשמליים ניתן להסב.

עדי איפרח, הבעלים של איירסופט פקטורי, אמרה כי כבר קיבלה היתר לייבא 340 כלים במשך כל שנות פעילותה. היא הוסיפה כי עצירת הייבוא לשלושה חודשים תהייה גזר דין מוות על העסק שלה, ושאלה למה להעניש מי שפועל כחוק. מנכ"ל משרד הכלכלה מלכא השיב כי המשרד עושה את המיטב לאזן בין הרצון לשמור על חיים לבין מצוקת בעלי העסקים.

סגן השר קארה טען בתוקף כי אין שום הוכחה שאנשים מתים בגלל מועדוני האיירסופט. היו"ר ביטון אמר כי בעלי העסקים מדברים על הרס העסק ולא נראה שיש להם תשובה.

בעקבות הדיון הציע היו"ר ביטון לעצור את הייבוא לחודשיים בלבד, כאשר הוועדה תוכל לאשר עצירה לחודש נוסף בתנאי שאכן תהייה התקדמות בתהליך החקיקה. הוא הוסיף כי בתקופה זו יכובדו בקשות שכבר אושרו ויכנסו הזמנות מאושרות שכבר בוצעו, למעט כאלה שיש חשש שיסכנו את שלום הציבור.

בתום הדיון אושרה ההצעה והיו"ר ביטון סיכם ואמר: "הדבר החמור ביותר בחקיקה זה שמכבידים את העול על האנשים ההגונים ביותר. בזמן שעבריינים אולי ישתמשו בזה, הולכים אל שומרי החוק ומכבידים עליהם. התעשייה קיימת ומפרנסת אנשים ותורמת לביטחון, כי אנשים מתאמנים, ולכן כשמנסחים את התקנות והחוק אני מבקש להקשיב לעסקים ולשבת איתם לדיאלוג, במיוחד עם אלה ששומרים על החוק".

אולי יעניין אותך גם