להקפיץ את השיריון עשור קדימה: שיחה עם מנהל מפעל יבשה בתעשייה אווירית

"את הרעיון שלנו לפיתוח כרמל ניתן לסכם כך: להפוך כלי רק"ם לכלי אוטומטי ואוטונומי מלא. נהג אוטונומי, הרכשת מטרות אוטונומית, תותח אוטונומי״, מסביר צביקה ירום, מנהל מפעל יבשה בתע"א

הדמיה של צוות טנק בכרמל. תמונה: תעשייה אווירית 

הכלי הזה תואם את איפיון הצרכים המבצעיים בשדה הקרב העתידי. העצמת הקטלניות של צוות הקרב היבשתי – כך הגדיר מי שהיה קצין שריון ראשי תא"ל גיא חסון את כלי הרק"ם העתידי של צה"ל כרמל. 

לפני כארבע שנים הוכרזה תחרות בין שלוש התעשיות הביטחוניות הגדולות תעשייה אווירית, אלביט מערכות ורפאל, לפתוח כלי רק"ם חדיש ומתקדם, שיהיו בו שני מפעילים בלבד. בניגוד לציוות המוכר בטנקי מרכבה 4, למשל, של ארבעה אנשי צוות.

כל חברה קיבלה נגמ"ש ישן מסוג M-113 והתבקשה לבנות בנגמ"ש, להוכיח ולהציג את הקונספט שלה לכלי הרק"ם העתידי של צה"ל, וייקרא שמו בישראל כרמל. 

מדגים טכנולוגי

ייאמר בתחילת הדברים: כרמל איננו טנק או נגמ"ש חדש שנבנה במדינת ישראל. מדובר במערך של תכונות ויכולות שניתן "להלבישן" על מגוון של פלטפורמות. בתעשיה האווירית, למשל, מבוצעת עבודת הפיתוח על נגמ"ש 'איתן'.

אמרנו תעשיה אווירית, כיוון שבתחילת החודש הודיע מפא"ת במשרד הביטחון כי בתום תהליך ארוך נבחר הקונספט שהציגה התעשיה האווירית, והיא תפתח את כרמל ותוציא את הרק"ם החדש לאוויר העולם, בעוד כשנתיים, כך מקווים. 

הפתרונות שהציגו שלוש החברות נבחנו על ידי צוותים של מפא"ת בשורה של תרחישים מבצעיים, והמסקנה היתה כי יפותח רק"ם עם שני מפעילים בתא סגור, במדפים סגורים. קצין שריון ראשי תא"ל גיא חסון, הלקוח העתידי של כרמל, אמר בשעתו כי "לשריון זו הזדמנות לקפוץ חמש או עשר שנים קדימה". 

התעשיה האווירית הודיעה כי כרמל הוא פרוייקט משותף לזרוע היבשה ומנהל הרק"ם מנת"ק, וכי המטרה היא שיפור יכולת התמרון, בכרמל יהיה תא לחימה מחדש לחלוטין, יכולות חישה, אוטומציה ואוטונומיה וגם בינה מלאכותית AI. 

הפרוייקט בתעשיה האווירית, שעכשיו, אחרי הבחירה, יוצא לדרך, מנוהל בידי צביקה ירום, מנהל מפעל היבשה בתע"א, שמתאר בשיחה עם ישראל דפנס את תהליך הזכייה בפרוייקט.

"הצגנו את הקונספט שלנו מול דימוי אויב. מפעילים מצה"ל הם שבחנו את ההצעות וערכו השוואות. אנחנו הלבשנו את כל היכולות שפיתחנו לתוך הנגמ"ש והנחינו את המפעילים האמיתיים מצה"ל איך להפעיל. זה היה השלב הראשון, שלב התחרות״, מסביר ירום. 

אוטונומיה

"את הרעיון שלנו לפיתוח כרמל ניתן לסכם כך: להפוך כלי רק"ם לכלי אוטומטי ואוטונומי מלא. נהג אוטונומי, הרכשת מטרות אוטונומית, תותח אוטונומי. שני המפעילים יקבלו החלטות מהמערכת החיצונית והמפעילים בתוך הכרמל יפעילו את המערכות״, מוסיף ירום.

״יסוד התפיסה הוא  שהאדם הוא אופציה, כמעט ניתן לומר שאפשר להסתדר בלעדיו, אבל לא לגמרי, כי המפעיל יכול להתערב. הסנסורים נותנים לכלי יכולות של סגירת מעגל ושיפור הלחימה כאשר הצוות מונה מחצית מצוות טנק כיום". 

"מול שני אנשי הצוות יהיו מסכים שעליהם הם יראו את כל המידע. בנוסף הם יחזיקו בידיהם מסופים ידניים קטנים. יש מערכת הרכשת מטרות הנותנת הפרדה בין אדום לכחול, כלומר בין כוחות אויב לכוחותינו. 

״יש חימוש לתותח ולמקלעים ויש חימוש ייחודי נוסף לפלטפורמה. המערכת יודעת לקבוע סדר עדיפויות של מטרות, באיזו מטרה מטפלים קודם, ובאיזו מאוחר יותר ומה סוג הטיפול. כל זה נראה ומבוצע על שני המסכים שמולם יושבים זה ליד זה שני אנשי הצוות, מפקד ומפעיל. בבסיס הרכב יכלול שני אנשי צוות, יתכן שבעתיד יהיו שלושה.  

"המדפים סגורים. תא הלחימה סגור ומוגן, גם ב'מעיל רוח'. יהיו בכרמל הרבה אופטיקה, מכ"ם, וכל המערכות האלו מאפשרות שת"פ עם כלים אחרים שינועו בשדה הקרב".  

ניתן לומר שיש דמיון מסויים בין התפיסה של כרמל לבין התפקיד הייחודי של מטוסי F-35, שאוספים מידע ומפיצים אותו למטוסים אחרים  בזירה. 

ירום: "זה נכון, יש דמיון מסויים. בכרמל יהיו יכולות לאסוף מידע על סביבת הקרב ולהפיצו לכלים אחרים שנעים בזירה. עוד לא ברור בשלב זה איזה כלי יקלוט בעתיד את הקונספט של כרמל. 

״כרגע אנחנו עובדים על הנגמ"ש 'איתן', אבל רק התחלנו. שני אנשי הצוות בכרמל יעברו הכשרות ואימונים מיוחדים שיכשירו אותם להפעיל מערכות מתקדמות ומורכבות. אבל אנו דואגים שהמערכות יהיו ידידותיות למשתמש וההפעלה לא מסובכת. ממשק אדם-מכונה יהיה ברמה גבוהה. צורת ההפעלה דומה למשחקי המחשב, הגיימים, וידוע שהצעירים שלנו כיום מומחים בתחום הזה ולכן לא יתקשו להתרגל למערכות הכרמל". 

מי בסופו של דבר ילחץ על ההדק?
ירום: "הלחיצה על ההדק לא היה אוטונומית. בן אדם ילחץ. השאלה היא אם הוא יישב בתוך הכרמל או שהוא יישב באיזה משרד בקריה, אבל זה כבר לגמרי עתידני".

התעשיה האווירית הודיעה שהציגה מדגים טכנולוגיות מבוסס על כלים רובוטיים בלתי מאויישים שהחברה פיתחה במשך שנים, תצוגה פנורמית, מסכים אישיים, בקר JOY STICK כמו משחק מחשב, יכולת סינון מידע לא רלוונטי, ניהול מערך התחמושת, יכולת תקיפה וירי קטלני. 

כשנודע דבר זכייתה של תע"א אמר המנכ"ל בועז לוי: "הפתרון שהצענו ממבוסס על SYSTEM OF SYSTEMS, מערכת המערכות, שילוב יכולות, מערכות חשיבה, קישור עם עולמות הבינה המלאכותית. כרמל יאפשר פעילות קרקעית בשדה הקרב העתידי ללא סיכון חיי אדם".

מפא"ת הגדירו כך את כרמל: ״קונספט לחימה מחדש מבוסס אוטונומיה ואוטומציה. מדפים סגורים. תא לחימה מתקדם, כמו קוקפיט של מטוס. הלוחם רואה את כל תמונת הקרב, נתוני מודיעין, איומים, מטרות.״

עשר שנים קדימה

קצין שריון ראשי תא"ל גיא חסון אמר בשעתו כי פרוייקט כרמל הוא "הזדמנות גדולה שלנו לגעת בטכנולוגיות, וזו הזדמנות אדירה לחיל השריון להכניס טכנולוגיות לטנקים קיימים ולראות לאן אנו מכוונים את כלי הרק"ם העתידיים. מבחינת חיל השריון זו הזדמנות אדירה לקפוץ אולי עשר שנים קדימה כדי לנסות ולדמיין איך אנו רואים את עצמנו בעשור, ואולי בשני העשורים הבאים".

שתי התעשיות שהשתתפו בתחרות הרק"ם, אלביט מערכות ורפאל, הציגו את הקונספטים שלהם לרק"ם כרמל, מבוססים על מגוון טכנולוגיות שפיתחו בחברות או במשך שנים רבות, ובהצלחה בשימוש בצה"ל ובארצות רבות בעולם. פיתוחים טכנולוגיים שונים ייחודיים לשתי החברות ייכללו ברק"ם כרמל בשת"פ מלא עם התעשיה האווירית.  

אלביט מערכות פיתחה מדגים טכנולוגיות המופעל על ידי מערכת ראש שפותחה למטוסי חמקן F-35. הקסדה מאפשרת רכישת מטרות, נהיגה, ניווט, כיוון המבט, שעבוד מערכות הנשק לקו הראייה של הצוות. תא תקיפה עצמאי בעל עוצמת אש גבוהה, אפשרות להפעלת  מערכות לא מאויישות חיצוניות כמו רחפן מצלם ומזרים מידע. 

רפאל פיתחה עבור כרמל קוקפיט שקוף. ראייה היקפית מלאה של 360 מעלות של הנעשה בחוץ. שילוב חדשני של מסכי מגע מתקדמים, מגוון סנסורים עם יכולות אלקטרו-אופטיות הנותנים תמונת מצב. משגרים של טילי ספייק, 'גיל', הדק חכם, מערכת הגנה אקטיבית 'מעיל רוח', יכולת לאתר ולנטרל בו זמנית מספר רב של מטרות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית