״בעשור הקרוב נראה פריחה נרחבת בהשקעות בחדשנות בכל המגזרים הכלכליים״

בכירים בפורום ההשקעות של פרנקלין טמפלטון סוקרים את הצפי למגמות החדשנות ארוכות הטווח לעשור הקרוב ובוחנים את הגורמים העיקריים שיניעו אותן וישפיעו עליהן

״בעשור הקרוב נראה פריחה נרחבת בהשקעות בחדשנות בכל המגזרים הכלכליים״

BIGSTOCK/Copyright: insta_photos

גלי החדשנות מייצגים את המגמות ארוכות הטווח,לעשר השנים הקרובות, העומדות בפני המשקיעים. שינוי מהותי של יסודות המדיניות הכלכלית, הפוליטית והציבורית בתחום מחירי הנכסים, התגברות נגיף הקורונה והתעצמות הלחצים הסוציו-אקונומיים, שינויי אקלים וגיאופוליטיקה, ישפיעו על תיקי ההשקעות במשך השנים הבאות.

מכון ההשקעות של בית ההשקעות פרנקלין טמפלטון משמש כזרז בתוך ומחוץ לבית ההשקעות כדי לספק פורום לתובנות בתחום ההשקעות ויישומן המעשי. האסטרטגים בפרנקלין טמפלטון רואים חשיבות רבה, בהנעת השיחות עם לקוחות הבנק ועם צוות המומחים שלהם על חדשנות כדי להעמיק את התובנות, כיצד ליישם את גלי החדשנות בהשקעות ממשיות.

לדבריהם של סטיבן דובר, אסטרטג ראשי בבית ההשקעות פרנקלין טמפלטון, ואסטרטג ההשקעות קים קטצ'יס בעשור הקרוב תראה פריחה נרחבת בהשקעות בחדשנות בכל המגזרים הכלכליים. גל טכנולוגי זה יהיה במגזר הפרטי והציבורי כאחד, כאשר רובו ינוהל על ידי ציווי גיאופוליטי, ולא רק על ידי ערך כלכלי.

הם הוסיפו כי תיוג שווקים מפותחים ומתעוררים יהפוך למוסכמה מיושנת בניהול נכסים. על המשקיעים יהיה קודם כל לזהות את החברות הטובות ביותר ולאחר מכן לדייק את החלטות ההשקעה ובחינת החברות בהתייחס למגבלות המדינות בהן פועלות לדבריהם, החדשנות מונעת על ידי ביטחון לאומי לא פחות משיקולים כלכליים, אוכלוסיות עשירות מוכנות להשקיע בתדירות גבוהה בחידושים טכנולוגיים והשימוש באוטומציה יואץ בכל המגזרים. אולם, ההשפעה הגדולה ביותר של גל החדשנות תורגש ככל הנראה בשיפורי הפרודוקטיביות שמספקת ההפצה הקלה יחסית של האוטומציה בתעשיות ובמדינות החסרות ביותר.

אימוץ רחב של אוטומציה דורש פריסות דחופות של טכנולוגיות אפשריות מסוימות כגון 5G, אך גם האצת פיתוח והטמעה של בינה מלאכותית (AI), יישומי למידת מכונה ומחשוב קוונטי, במגזרים שונים. ברוב המקרים, פריצות דרך לחדשנות ידרשו בנוסף חקיקה חדשה או מעודכנת כדי לתת את הדעת לשקיפות האלגוריתמים, הבטיחות וזכויות היסוד. זה מוסיף שכבה של מורכבות בעיקר בדמוקרטיות.

השימוש בטכנולוגיות חדשניות במגזרי השירות הוא בעל פוטנציאל לחולל מהפכה במבנה שוקי העבודה בכלכלות מתקדמות שהפכו למועילות יותר במגזר השירותים. החסרונות הם דרישות ההון וזמן ההובלה הארוך יחסית לקצירת התוספות שנגרמו כתוצאה מכך, והמאבקים הגיאו-פוליטיים בין ארה"ב לסין יהוו גורם נוסף חשוב מעבר לשיקולי ערך כלכלי.

גלי החדשנות מייצגים את המניעים החזקים וארוכי הטווח העומדים בפני המשקיעים, ומשנים באופן מהותי את היסודות הכלכליים, הפוליטיים והמדיניים הציבוריים בתחום מחירי הנכסים. התגברות נגיף הקורונה והתעצמות הלחצים הסוציו-אקונומיים, שינויי אקלים וגיאופוליטיקה, ישפיעו בכל היבט של תיקי ההשקעות במשך שנים רבות:

הגל הדמוגרפי - הצמיחה העולמית צפויה לרדת מתחת למגמה ארוכת הטווח שלה במהלך הדור הבא. המדינות שהניעו את הצמיחה הכלכלית העולמית בשני העשורים האחרונים מתיישנות. הגבולות הלאומיים ימשיכו להתקשות ככל שהרגש נגד הגירה נמשך או גדל במדינות רבות, מה שיוביל להשלכות שליליות משמעותית על מדינות בעלות הכנסה נמוכה יותר התלויות בהעברות כספים.

הגל הטכנולוגי - בעשור הקרוב תראה פריחה מהירה ונרחבת בהשקעה בחדשנות בכל המגזרים הכלכליים. החדשנות תהא במגזר הפרטי והציבורי כאחד, כאשר ברובה תנוהל על ידי ציווי גיאופוליטי, ולא רק כערך כלכלי.

גל החובות - המתח בין האינפלציה לדפלציה יימשך, אך החשבון השתנה. טווח ארוך יותר, השליטה באינפלציה גוברת על הצמיחה הכלכלית, אך ההחלטה תשתנה בהתאם למדינה או לאזור. נגיף הקורונה העצים את אי השוויון החברתי-כלכלי במדינות רבות, מיסוי פרוגרסיבי והפצה יהיה בראש סדר העדיפויות בעולם, יבצעו ניסיונות כלכליים לא שגרתיים והממשלה הגדולה תחזור.

הגל הגיאופוליטי - הגיאופוליטיקה אמורה להגדיל את השפעתה על תוצאות ההשקעה במהלך העשור הקרוב, ככל שהעימות בין ארה"ב לסין ממשיך, כך ישנה סברה שתתקיים מלחמה סייבר אסימטרית. הקיטוב הכלכלי בין מדינות ואזורים יגדל ככל הנראה. לאחר המגיפה, מדינות עשירות עשויות להרגיש מחויבות לחדש את התחייבויותיהן מול ארגונים רב-צדדיים כמו הבנק העולמי ותאגיד האוצר הבינלאומי כמנגנונים לסייע למדינות בעלות הכנסה נמוכה. אבל פער הפיתוח נשאר וגדל, כך שלחץ ההגירה נמשך.

שינויי האקלים - שינויי האקלים יחריפו יותר ויותר את המתחים בגבול, יאיימו על הייצור החקלאי ויגבירו את הלחץ החברתי באזורים רבים. תהליך זה גם מגביר את הפער הקיים במדינות: למשל, כפרי/עירוני, אזור הפחם לעומת אזור השמש.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל