פייסבוק תבחן הטייה של מדיניות אכיפת התוכן בעברית ובערבית

זאת לאחר שהתקבל ערעור של גולש מצרי בנוגע לתכנים שפרסם בתחילת מבצע ״שומר החומות״. מסקנות הארגון החיצוני שנבחר לבחון את הנושא יפורסמו בתחילת 2022

REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

פייסבוק הודיעה כי תמנה גורם נייטלי, שאינו קשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני, על מנת לבחון אם התוכן המתפרסם בפלטפורמה בעברית ובערבית - כולל השימוש באוטומציה לשם בחינת תכנים והסרתם או אישורם - מיושם ללא הטיה לצד זה או אחר, ובהתאם לכללי הקהילה של התאגיד. זאת בעקבות המלצה של מועצת הפיקוח של פייסבוק, שבוחנת את הנושא כבר מספר חודשים.

הסיפור החל ב-10 במאי האחרון, ערב תחילת מבצע ״שומר החומות״. גולש פייסבוק מצרי בעל כ-15,000 עוקבים שיתף כתבה מאתר אל ג׳זירה בערבית, שכללה תמונה של שני גברים חמושים, לבושים במדי גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, יחד עם האולטימטום של חמאס שמזהיר את ישראל לסגת משייח׳ ג׳ראח עד לשש בערב (כזכור, לאחר שישראל לא נענתה שיגר חמאס את הרקטות הראשונות לכיוון ירושלים).  

״המגשרים אינם צריכים לתעד נימוקים״

בעקבות דיווחים רבים לפייסבוק כי הפוסט מסית לאלימות וכך מפר את תנאי הקהילה, הוא הוסר מן הרשת. הגולש לא ויתר וערער על ההחלטה, שהגיעה לשולחן מועצת הפיקוח. בחודש שעבר הודיעה המועצה כי הגיעה למסקנה שהסרת התוכן הייתה שגויה, שכן היא ״לא הפחיתה פגיעה ממשית, והגבילה את חופש הביטוי בנושא בעל עניין ציבורי״.

עוד ציינה המועצה בהחלטתה, שהתוכן ״לא הפר את כללי הקהילה בדבר ״אנשים וארגונים מסוכנים, משום שהוא אינו מכיל דברי שבח, תמיכה או ייצוג לגבי גדודי אל קסאם או החמאס״. לדברי פייסבוק, הגולש רק שיתף פרסום של חברת חדשות לגיטימית לגבי מידע שהיה זמין גם באמצעים רבים אחרים.

אז מדוע הוסר הפוסט מלכתחילה? לדברי מועצת הפיקוח, ״פייסבוק לא הצליחה להסביר מדוע שני בודקים אנושיים פסקו בפעם הראשונה כי התוכן מפר מדיניות זו, וציינה כי המגשרים אינם נדרשים לתעד את נימוקיהם לכל החלטת תוכן נפרדת״.

עוד התייחסה המועצה לטענות שהועלו בפניה, כי פייסבוק ״מצנזרת תוכן פלסטיני עקב דרישות מממשלת ישראל״, ודיווחה כי שאלה את החברה שאלות בנושא, ״כולל האם החברה קיבלה בקשות רשמיות ולא-רשמיות מישראל להסיר תוכן שקשור לסכסוך באפריל מאי. פייסבוק השיבה כי לא קיבלה בקשה משפטית תקפה מרשות ממשלתית הקשורה לתוכן של המשתמש בפנייה זו, אך סירבה לספק את שאר המידע שביקשה המועצה״.

המטרה: בחינה במסגרת הקריטריונים של האו״ם לעסקים וזכויות אדם

בנוסף להמלצה להשיב את הפוסט המקורי, פרסמה המועצה כמה המלצות נוספות, הכוללות הגדרת קריטריונים ומתן דוגמאות שימחישו מהו דיון נייטרלי, הבטחת תרגום מהיר של תכנים, וניסוח תהליך שקוף בנוגע לאופן פעולתה שלה. בשבוע שעבר, הודיעה פייסבוק כי היא מברכת על המלצות הוועדה, וכי תבחן את אפשרויות היישום לגבי השתיים הראשונות. בנוגע לנושא השקיפות, עדכנה פייסבוק כי תאמץ אותה באופן חלקי, ותספק מידע על בקשות ממשלתיות שמובילות להסרת תוכן ככל שניתן יהיה לזהות את מקורן כממשלתי.

ויש גם המלצה רביעית, אולי המעניינת ביותר – והיחידה שפייסבוק הודיעה כי תאמץ באופן מלא: ״לשלב גוף עצמאי שאינו משויך לאף אחד מהצדדים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, על מנת לבצע בדיקה מעמיקה במטרה לקבוע האם גישור התוכן של פייסבוק בערבית ובעברית, כולל השימוש שהיא עושה באוטומציה, יושם ללא הטיות.

״בדיקה זו צריכה לבחון לא רק את היחס לתוכן פלסטיני או פרו-פלסטיני, אלא גם לתוכן שמסית לאלימות נגד כל יעד פוטנציאלי, ללא התייחסות ללאום, למוצא האתני, לדת או לאמונה או לדעה הפוליטית שלו. הבדיקה צריכה לבחון את התוכן שפורסם על ידי משתמשי פייסבוק שנמצאים בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים ומחוצה להם״.

לשם כן, פנתה פייסבוק לארגון BSR (עסקים למען אחריות חברתית – Business for Social Responsibility), אחד הארגונים המובילים בארה״ב לאחריות תאגידית, העובד עם אלפי חברות מובילות ברחבי העולם ומייעץ להן בכל הנוגע לזכויות אדם, גיוון והכלה, אקלים וקיימות, ושוויון חברתי וכלכלי. ״ביקשנו מ-BSR לבצע בדיקת נאותות לגבי זכויות אדם בהקשר להמלצה זו, תוך שימוש בקריטריונים המנחים של האו״ם בנושא עסקים וזכויות אדם (UNGP)״, נמסר מהחברה, שהוסיפה כי הבדיקה כבר החלה, וכי דו״ח בנושא יפורסם ברבעון הראשון של 2022.

ועוד בנושא: בשבוע שעבר חסמה פייסבוק את העמוד של סוכנות הידיעות בערבית שהאב, המזוהה עם חמאס, כך מדווח מכון המידע למודיעין ולטרור ע״ש אלוף מאיר עמית במל״מ. גם ביולי האחרון נחסם העמוד, בעקבות האשמות על הפרה שיטתית של תקנות הרשת החברתית בנוגע לתכנים אלימים. מספר ימים לפני כן, פרסם ארגון Human Rights Watch דו״ח בו נטען כי פייסבוק מפלה לרעה תכנים שנועדו להבליט את זכויות הפלסטינים ומקדמת את הנרטיב הישראלי על חשבונם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית