קינה: ״ממני אליך יצחק רבין ז"ל – בחלוף עשרים ושש שנים״

שמעון חפץ במאמר קינה מיוחד לרגל יום הזיכרון ה-26 לרצח רבין. ״תחושת העדרו נשארה. מנהיג אמיץ ונועז שהוביל אותנו וקרב אותנו לשלום״, כותב חפץ 

באדיבות שמעון חפץ 

"אני, ככל  צבר ישראלי וככל ישראלי שגדל רוב שנותיו בישראל ,חונכתי והתחנכתי על ברכי השליחות הלאומית. גדלתי בהכרה שבעצם קיומינו ומעשינו בארץ הננו מגשימים ומניחים יסוד למשהו גדול (רבין, 1967 בבזל). 

השנה הבאה עלינו לטובה תהא בסימן 100 שנה להולדתו של יצחק רבין שחייו נגדעו בשיא שליחותו הלאומית רוה"מ ושהב"ט. כנפי ההיסטוריה הביאו בחודש זה בו אנו מעלים זכרם של מי ששלם בחייו על השלום. נשיא מצרים המנוח אנואר סאדאת ורוה"מ ושהב"ט יצחק רבין ז"ל. כל אותו ערב 4 נוב' 1995, עמד לו האורב בן העוולה חגור אקדח טעון והמתין בקור רוח במורד המדרגות. הוא ירה בגבו של יצחק והוא ירה בליבו של העם בישראל.

לא העם ולא ההיסטוריה יסלחו לנבלה הזו שהקים משפחה בישראל. אין אדוני שימחל לו ,אין אדם שיסלח לו יהיה נשיא המדינה שיהיה. הרוצח ינמק כל חייו תחת סוגר  ובריח. חשוב לדורות הבאים ללמוד ולשנן את מעשה הרצח כדי למנוע כל סיכוי לחזרת מעשה מתועב כזה שמנסה בכוח לשנות את כללי המשחק .

ראיתיו בביה"ח איכילוב לאחר שפסקה נשימתו ,מסביב שררה תחושת יתמות, תוקפת את לב כל המדינה. חשתי פתאום לבד ,לאחר שנים במחיצתו, מול עם מדליקי הנרות הזועק מכאב. המדינה עטופה יגון ,אך יש לשמור על הדרך ,על דרכו לבל תאבד,כי אין לנו ארץ אחרת.

יצחק , גם קולו של איתן הבר ז"ל הכל יכול נדם לפני שנה  מי שהיה כסלע איתן  באותו ערב הרצח בו הכריז "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה". ידידך הנשיא קלינטון שנפרד ממך "שלום חבר" הוסיף עליו "כותב מחונן פטריוט ישראלי ואדם טוב", כשם שאתה היית מודה למי שליווה אותך בשליחותך לאורך שנים.

היום עשרים ושש שנה מאוחר יותר נראים ניצני דרכו ,דרך השלום. מפגשי רוה"מ בנט עם נשיאי ארה"ב ומצרים , ומלך ירדן ,ומשלים שר החוץ לפיד באימרויות במרוקו ובבחריין. אלה אותן מדינות בהן הניח רבין את אבן הפינה להסכמי השלום ,הוא נשא על שכמו את "העומס האחד שאין שני לו" (אלתרמן).

תחושת העדרו נשארה. מנהיג אמיץ ונועז שהוביל אותנו וקרב אותנו לשלום ,למרות שלפעמים היה עצור, העדיף את השיקול על פני הפזיזות, לפני הסתערות נחושה. חייו היו קודש לביטחון עמו. ההיסטוריה מוקירה אותו כמצביא ,מדינאי,שתרומתו למאבק התקומה, לבניין צה"ל ובניצחונו במערכה כללה גם ביצור היחסים עם ארה"ב עד היום. 

כמה סמלי בעוד אנו מעלים זכרו של רבין ז"ל נפטר ידיד ישראל, מערכת הביטחון  מי שהיה ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב גנרל קולין פאוול. האיש שהוביל נצחון ארה"ב  והקואליציה במהלך מלחמת המפרץ הראשונה. השגת הסכמי הביניים בתיווך ארה"ב עם סוריה ומצרים בפרט היוו התשתית להסכם השלום עם מצרים, וקידום תהליך השלום עם שכנינו הפלסטינאים וירדן.

"הסכם אוסלו לא היה חף מפגמים, אבל חשיבותו ההיסטורית בהסרת המסכות. כולם הפסיקו לרמות את כולם והאמת הוצגה במלוא מכאוביה " (איתן הבר ספט' 13). שיפור היחסים בתוך ישראל בין יהודים ללא יהודים עמדו במעלה ראשונה ,כך שהשלום והשיוויון ילכו יד ביד – אלה הפכו לאות ודרך לממשלת ישראל כיום בשיתוף  מנסור עאבס ומפלגתו .

בימים אלה בה מדינת ישראל והעולם נאבקים במגפת הקורונה ,יש להעלות על נס את הבאת חוק הביטוח בריאות ממלכתי בינואר 1995 על ידי רוה"מ רבין. מהפכה לכלל תושבי ישראל לקבלת שירותי בריאות באמצעות קופות החולים זרוע רפואי שאין שני לה ,רק לחשוב איך היינו מתמודדים במגפה ללא קופות החולים. 

רבין לא היה אדם שמשתף. הוא לא היה האדם שיגיד אני מוטרד או אני מאוד שמח. אבל הוא אף פעם לא הראה פחד,היסטריה ,נהפוך הוא הוא היה המרגיע. באוקטובר 1994– אחרי האזנה לחייל גולני החטוף נחשון וקסמן הי"ד עומד רבין בשיחה הגורלית עם אביו יהודה וקסמן ,הפונה אליו בבקשה לשחרר את שייח' יאסין הכלוא בישראל. רבין משיב כי אינו מתכוון לחזק את החמא"ס בעזה ,ובכך גם להחליש את הפת"ח עמם חתם על הסכמים.

רבין בעצה עם הרמטכ"ל, אהוד ברק מטיל את מבצע חילוצו של החייל וקסמן על סיירת מטכ"ל, המוכנים לתת נפשם במבצע להציל חייל בשבי המחבלים. רבין כמו רבין שאני מכיר ,מלווה המבצע מקרוב וצמוד מאישורו,ההכנות והביצוע. עם סיום המבצע בחיסול חוליית המחבלים החוטפים, כאשר ידוע על הוצאתו להורג של החייל וקסמן ז"ל, נפילתו בקרב של סרן ניר פורז ז"ל ,רוה"מ רבין מוצא חובה לדווח לציבור בישראל.

במסיבת עיתונאים במחנה מטכ"ל בהשתתפות הרמטכ"ל אהוד ברק, רבין מודיע כי הוא נושא באחריות למבצע על כל המשתמע .זו מנהיגות אחראית שאינה מצויה במקומותינו. בערב סוכות לפני 26 שנה עוד הספיק האב וקסמן ז"ל , לשוחח עם רוה"מ רבין ,ששמר על קשר עם המשפחה דרך איתן הבר ולומר לו "כאדם דתי הדגשתי שכתוב בתורה ,שזו מצווה גדולה לרדוף אחרי השלום. הנביא ישעיהו מדבר כי נעלה יחד לירושלים ונתפלל ,כל הדתות ,ורויותלקבל אחד את השני". 

על כך ענה לו רבין "אמן".

עם סיום שיר "השלום", לפני עשרים ושש שנה, נפרד מאיתנו רבין והותיר את מילות השיר על דף ספוג בדמו כמעין צוואה. אתה ניצחת מלחמות רבות ,אבל בקרב על השלום הזה נרצחת.

על האיש המיוחד הזה, הלוחם ,המפקד, המנהיג  ,נרכין ראש ,יהי זכרו ברוך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית